Opiskelija: mikset käy töissä?
Jos opintotuella ei kerran elä niin mikset käy töissä opintojen ohella?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 18:21"]
Mä lähen bussilla kouluun 6.50. Olen takaisin kotona 17.30. Siksi.
[/quote]
Eli olet vain laiska paska. Hyvin voisit tehtä tuosta töitä esim alepan kassalla klo 18 -23, eli 5h päivässä, jolloin sinulle jäisi vielä hyvin aikaa kotona laiskotteluun melkein 8h
[/quote]
Sinulla taitaakin olla helppo elämä! Ei näköjään mene aikaa siirtymiseen paikasta toiseen eikä ilmeisesti kotitöitäkään ole. Nähtävästi untakaan et tarvitse. Jumalauta, ihkaoikea superihminen!!!!
Opiskelen päätoimisesti. Opiskelussa on paljon töitä vielä iltaisin kotonakin tehtäväksi. Tulen toimeen opintorahalla ja asumislisällä. Lisäksi minulla on kesälomatienestit tarkasti tallessa.
PAINU VITTUUN. Töitä on vaikea saada ja esim. muutaman tunnin siivoaminen/mainosten jakaminen aamuyöstä vie aika tehokkaasti ja nopeasti mehut jos yrittää samanaikaisesti opiskella kokopäiväisesti. Jos saat kesäksi jonkun 1200 euron bruttopalkkatyön niin hyvä, sillä pystyt nitkuttamaan pitkin vuotta, mutta seuraavana kesänä et sitten töitä ehkä löydäkkään. Jossain vaiheessa sitten menetät toivosi ja elämänilosi ja masennut.
Koska mies on hyväpalkkaisessa työssä ja haluan viettää aikaa myös lastenkin kanssa.
26 toisinsanoen käy töissä... makuuhuoneessa.
Koska en tiedä mitä töitä saisi ilman koulutusta tai työkokemusta osa-aikaisesti. ADHD vaikeuttaa myös.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 18:46"]
26 toisinsanoen käy töissä... makuuhuoneessa.
[/quote]
Kyllähän tuo nukkuminen aika työstä käy, kieltämättä.
26.
Siksi, että voimavarani riittävät hädin tuskin opiskeluun.
Kuka pälli kuvittelee opiskelun olevan sama asia kuin vapaa-aika? Ei koulu todellakaan ole mitään lomailua! Samalla tavalla 8 tuntia töissä oleva voisi sitten painua illaksi vielä toisiin töihin.
Jos koulua 8 tuntia, päälle vielä matkat ja kotona tehtävät tehtävät niin rankempaa on kuin monilla töissä. Opiskelijalla on yhtäläinen oikeus vapaa-aikaan ja lomiin kuin muillakin.
Lapsillekin usein sanotaan "koulu on sinun työsi".
Opiskelen ja käyn töissä. Joka arkipäivä. 10 tunnin päivä on melkein lomaa. Kaikki ei lusmuile.
Kummaa porukkaa kun arvostelevat opiskelijoita... Moni itsekkin opiskellut niin luulisi muistavan kuinka rankkaa oli
Opiskelen kauppakorkeassa ja pystyn helposti tekemään 2-3 vuoroa viikossa Alepan kassalla. Työ ei ole kummoista, mutta se mahdollistaa tietyn elintason säilyttämisen käymättä opiskelutovereiden tapaan jatkuvasti vanhempien kukkarolla.
En ole burnoutin partaalla, ja kahden opiskeluvuoden aikana minulle on kertynyt hiukan päälle 120 opintopistettä. Koen elämäni olevan aika leppoisaa, ja työ Alepan kassalla todellakin motivoi minua opiskelemaan mahdollisimman nopeaan tahtiin jotta pääsisi jo oman alan töihin.
En ole sitä mieltä että jokaisen opiskelijan tulisi hankkia työtä. Sitten vaan on turha valittaa rahan vähyydestä. Elämä on valintoja täynnä.
Tein aiemmin. Aamuviideltä töihin, kahdeksaksi kouluun ja usein myös koulun jälkeen toiseen työhön. No, viisi vuotta kun teki tuollaista niin terveyshän siinä meni. Tällä hetkellä työkyvytön opiskelija.
Heti kun kerrot mihin otetaan opiskelija joka istuu viiteen asti koululla ja jonka piis vielä lukea tentteihinkin. Mä käyn mieluummin koulun kunnialla ja valmistun hyvin paperein, kuin teen samalla töitä jotka vie aikaa siltä opiskelulta ja valmistun papereilla joilla ehkä pääsee johonkin just ja just. Mulla ei ole opiskelun vuoksi myöskään harrastuksia enkä tapaa ystäviäni, kuin hyvin harvoin.
Itse käyn myös töissä. Yleensä 8-16 koulussa ja siitä illaksi töihin. Onhan se rankkaa, mutta tuntuu hyvältä ettei elä pelkän Kelan tuella. Ärsyttävää on kun ystävät kitisevät miten minulla on rahaa ja taas on uusi paita päällä... I work for it :)
TYÖTÖN! Miksi et käy työssä vaan kosit kotona pitkin päivää ja syljeksit kattoon ja pykäät vällyjen alla uusia ruudinkeksijöitä meidän veronmaksajien riesaksi.
Koska meillä on lapsi ja en ole niin älykäs että pääsisin tenteistä lukematta läpi. Tai läpi saattaisin päästä, mutta haluan myös saada hyviä numeroita. Yksinkertaisesti aika ei riittäisi vielä työntekoonkin. Onneksi mies on jo ansiotyössä, joten rahasta ei oikeastaan ole pulaa. Töissä kerkeän käymään nelisenkymmentä vuotta kunhan valmistun, mielestäni ihan tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 19:30"]Opiskelen kauppakorkeassa ja pystyn helposti tekemään 2-3 vuoroa viikossa Alepan kassalla. Työ ei ole kummoista, mutta se mahdollistaa tietyn elintason säilyttämisen käymättä opiskelutovereiden tapaan jatkuvasti vanhempien kukkarolla.
En ole burnoutin partaalla, ja kahden opiskeluvuoden aikana minulle on kertynyt hiukan päälle 120 opintopistettä. Koen elämäni olevan aika leppoisaa, ja työ Alepan kassalla todellakin motivoi minua opiskelemaan mahdollisimman nopeaan tahtiin jotta pääsisi jo oman alan töihin.
En ole sitä mieltä että jokaisen opiskelijan tulisi hankkia työtä. Sitten vaan on turha valittaa rahan vähyydestä. Elämä on valintoja täynnä.
[/quote]
Se on vähän tosiaan vaikee valinta meneekö ainoalla bussilla kotiin vai jääkö lähimpään kauppaan töihin ja kävelee siitä 20 km illalla kotiin.
Ap vaikuttaa ikävästi trollilta, mutta ruokitaanpa nyt vielä lisää. Joissakin anonyymeissä kirjoittelijoissa kun tuntuu elävän syvällä käsitys, että etenkin toisen asteen jälkeinen opiskelu on suurimmaksi osaksi julkisten varojen hyväksikäyttöä ja että opintoetuuksilla voi elää laiskotellen hamaan ikuisuuteen. Oletan näiden kirjoittelijoiden olevan matalammin koulutettuja, koska muuten he kenties tajuaisivat itsekin väitteidensä absudiuden.
En kiistä sitä, että koulutuspolitiikassa pitäisi miettiä vahvasti todellisia tarpeita ja että korkeakoulutettuja tarvittaisiin luultavasti vähemmän kuin niitä nyt tulee. Mutta nämä asiat eivät ole yksittäisen opiskelijan vastuulla. Jokainen työllistymisen kannalta ns. haasteellista alaa opiskellut, jonka tunnen, on ottanut tietoisen riskin oman elintasonsa ja tulevaisuutensa kannalta. Eivät he oleta julkisen sektorin tulevan apuun suojatyöpaikkojen tai vastikkeettoman rahan kanssa. Jos töitä ei löydy, he tekevät jotain muuta.
Opintoetuuksilla loisiminen on vielä kummallisempi väite. Kyllä, opintorahaa ja asumislisää saa, opiskelija-asuntoja on tarjolla, useimpiin liikennevälineisiin saa lippuja puoleen hintaan jne. Käytännössä kaikki etuudet ovat kuitenkin aikarajoitettuja, sitä tiukemmin, mitä merkityksellisemmästä etudesta on kyse. Voihan sitä laiskotella ja ryypätä koko opintotukikauden, mutta jos tutkinto ei silloin ole valmis, loppuopiskelujen ajan eläminen täytyy rahoittaa jollain muulla. Ja jos kyse on pääkaupunkiseudusta, niin asia pätee koko opiskeluaikaan. Käytännössä kaikki tekevät työtä jos vain pystyvät. Vähän töitä, vähän rahaa, paljon töitä, paljon rahaa. Näin se menee opiskelijoillakin.
Olen kyllä hakenut, mutta töitä ei yksinkertaisesti riitä kaikille. Toisaalta en edes tiedä, kuinka pitkään jaksaisin viettää kaikki illat ja vielä viikonloputkin töissä. Kyllä ihminen kaipaa vapaa-aikaa. Ei opiskelijat mitään yli-ihmisiä ole, joille riittää se 8 tuntia päivässä omaa aikaa, joka sekin menee nukkumiseen. Minun ainakin tarvitsee ladata akkuja välillä ihan vaikka vaan makaamalla sängyllä omissa ajatuksissa. Tulen hulluksi, jos koko ajan pitää olla menossa jonnekin.
Onneksi olen niitä harvoja ihmisiä, jotka ovat onnistuneet saamaan erittäin halvan asunnon. Ainakin toistaiseksi vielä olen pärjännyt säästöillä ja opintotuella vaikka tiukkaa tekee. Ruoasta joutuu kyllä säästämään, mutta näin nuorena sen vielä kestää.