Lääkärin näkökulma
Tässä vapaapäivän kunniaksi lueskelen vauvapalstaa, ja olen aika järkyttynyt miten kaikki lääkärit haukutaan surkeiksi, ammattitaidottomiksi ja kylmiksi ihmisiksi. Haluaisin kuvata pari esimerkkiä millaisiin tapauksiin törmään usein:
1. Koko elämänsä polttanut ihminen tulee valittamaa vastaanotolle yskää. Tottakai kuvautan keuhkot, otan tulehdusarvot yms. Monesti testit ovat kaiken puolelta negatiiviset, ja paras neuvoni on tupakoinnin lopettaminen. Tämän jälkeen kuulen jurputusta siitä miten väärässä olen, keuhkoissa on varmasti tulehdus ja tupakastahan se ei johdu.
2. Lihava ihminen tulee valittamaan väsymystä ja lihassärkyä. Taas tutkimukset ja kuvaukset, todetaan että nivelrikko voi kehkeytyä jos ei painoa tiputeta. Taas jurputusta siitä miten olen rasistinen lääkäri lihavia kohtaan ja syytän kaikesta vaan lihavuutta.
Minulla on 10minuuttia aikaa potilaalle. Siinä ajassa hänen pitää kertoa mikä mättää ja minun pitää tehdä diagnoosi. Sinä päivänä olen saattanut joutua kohtaamaan jo kymmeniä vakavia tapauksia, joissa kyse on enemmästä kuin pienestä flunssasta. Jokaisen potilaan jälkeen kokoan itseni ja otan seuraavan vastaan täysin ilman ennakko-odotuksia. Lääkärin ammatti ei ole helppo, sillä käsissä on monien ihmisten elämä. Myös virheitä voi sattua, sillä aina se kymmenen minuuttia ei riitä. Mutta uskokaa tai älkää, parhaamme me yritämme.
Voi kuule, luepa kaikki opettajista kirjoitettu tai lähihoitajista kirjoitettu. Ja naura lujaa matkalla pankkiin. ;)