isännöitsijä perii edellisen omistajan laskuja
Siis voiko tehdä näin? Maksamattomia vesi,sähkö -ja vastikemaksuja peritään nyt uudelta omistajalta eli minulta.kauppakirjassa lukee:myyjä vastaa vastikkeista ja muista yhtiölle suoritettavista maksuista 31.5 saakka josta alkaen niistä vastaa ostaja.Isänöitsijätodistuksessa ei ollut mitään maksamattomia vastikkeita yms.
Kommentit (55)
Joo ne laskut on isännöisijötodistuksen jälkeiseltä ajalta.mut joo kiva tietää miten voi elellä ilmaiseksi ja laittaa laskut toisille....
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:05"]
Siis voiko tehdä näin? Maksamattomia vesi,sähkö -ja vastikemaksuja peritään nyt uudelta omistajalta eli minulta.kauppakirjassa lukee:myyjä vastaa vastikkeista ja muista yhtiölle suoritettavista maksuista 31.5 saakka josta alkaen niistä vastaa ostaja.Isänöitsijätodistuksessa ei ollut mitään maksamattomia vastikkeita yms.
[/quote]Mitä sulta peritään, jos maksamattomia vastikkeita ei kerran ole?!?
Asuntokaupassa on paljon vastaavia tilanetita. Kun myin asuntoani 20 vuotta sitten niin ostajapa jätti maksamatta olisiko ollut leimavero tai vastaava. Ja järkytys oli suurin kun sain verotoimistolta todella ison laskun ja eräpäivä suunnilleen seuraavalla viikolla. Kun sitten selvittelin asiaa, kävi ilmi,e ttä jos verovirasto ei "jaksa" karhuta uudelta omistajalta jotain, voi karhuta sitä vanhalta omistajalta (jonka pitää sitten jotenkin saada rahat uudelta omistajjalta).. JUMALAUTA, tottaikai veroviraston on tuhat kertaa helpompi karhuta kuin että yksityishenkilö joutuu sitä tekemään. Onneksi tässä tapausessa kaverini oli töissä ulosottajana ja hän piti huolen, että tuo verovelka ulosmitattiin ENSIN. Muuten olisin ollut aika kusessa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:28"]
Jos vesi ja sähkö menee kulutuksen mukaan ja isännöitsijälle on ilmoitetti edellisen asukkaan lukemat niin miten ihmeessä se voi multa ne periä??isännöisijätodistus päivätty 24.4. Olen muuttanut 15.5 tai jotain sellaista.
[/quote]Yhtiö laskuttaa osakkeita ja se maksaa joka omistaa osakkeet. Jos edellinen asukas ei ole maksanut velvotteitaan, niin niitä karhutaan sinulta. Tämä asia menee ihan oikein. Sinun olisi pitänyt varmistaa että vanha osakas on hoitanut velvoitteensa sopimaanne päivämääärään asti. Mistään järisyttävän suurista summista ei liene kyse?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:39"]
Miltä ajalta laskut ovat ? Isännöitsijätodistuksen jälkeiseltä ajalta ? On muuten törkeää, että isännöitsijätodistuksen jälkeisistä maksuista vastaa uusi omistaja.... millä yksityinen henkilö saa toisen yksityishenkilön maksamaan, jos tämä ei halua.
[/quote]Hommahan menee niin että kauppasumma maksetaan silloin kun hallintaoikeus vaihtuu ja samassa yhteydessä myyjä esittää kuitit viimeisistä vastikkeen maksuista, jos kuittia ei löydy, niin vähennetään summa kauppahinnasta.
Kuinka vanha oli isännöitsijäntodistus jolla teitte kauppaa?
Välitysliikkeet (kunnolliset sellaiset) hankkivat aina kaupantekoon tuoreet tiedot em. asioista, jottei pääse ikäviä yllätyksiä syntymään. Valitettavasti jos olet tehnyt kauppaa vanhan issarin mukaan, niin sinä maksumieheksi jäät, jos siis maksut ovat erääntyneet todistuksen päiväyksen jälkeen.
t. LKV
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 19:57"]
Siis viimeinen vastike on maksamatta ja sitä ei voi näkyä isännöintitodistuksessa,koska laskua ei oltu edes lähetetty vielä silloin.eräpäivä laskussa ollut joskus kesäkuussa.eli silloin kun itse olen jo asunut siinä.ja sähkölaskut tulee taloyhtiöltä eikä sähköyhtiöltä.
[/quote]
Jos sopimuksessa on edellisen omistajan vastuiden päättyminen 31.5. ja vastike on osakkeen rasite, joka on langennut maksettavaksi kesäkuussa, ei se ole ainakaan selvästi entisen osakkaan maksettava vastike.
Tosiasiahan on, että sillä vastikkeella ylläpidetään osakkeen arvoa ja hyöty viimeiseltä kuukaudelta tullee osittain uudelle omistajalle. Sillä ei sinällään ole väliä kuitenkaan, vaan sopimuksella ja ratkaistaanko tuo vastike osakkeen vastuuksi. Kun vastuut päättyvät sopimuksen mukaan 31.5. ja vastiketta ei ole laskutettu ennen tuota, ainakin sopimusteknisesti se on jo uuden osakkaan kulu.
No miten mä olen voinut katsoa että on maksettu kun lasku tullut heille vasta sen jälkeen kun itse olen jo muuttanut??
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:53"]
No miten mä olen voinut katsoa että on maksettu kun lasku tullut heille vasta sen jälkeen kun itse olen jo muuttanut??
[/quote]
Nimenomaa VAATIMALLA myyjältä sen tuoreen isännöitsijäntodistuken!
Isännöitsijäntodistuksessa tulisi mainita osakkeeseen kohdistuvat velat. Olivatko nuo laskut siellä esillä?
Kauppakirja tehty 2.5. Hallintaoikeus siirtynyt 15.5 isännöitsijätodistus 24.4. Ja maksamatta siis toukokuulta vesi ja sähkö jotka menee mittarin mukasn ja joiden lukemat olen ilmoittanut ja ilmeisesti myös isännöitsijäntodistus maksamatta
Ja miten hitossa sitä yksityishenkilöltä edes peritään ? Lähetetään lasku vai ? Miksi välittäjä ei pitänyt huolta asiasta kauppatilaisuudessa ?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 14:58"]
Ja miten hitossa sitä yksityishenkilöltä edes peritään ? Lähetetään lasku vai ? Miksi välittäjä ei pitänyt huolta asiasta kauppatilaisuudessa ?
[/quote]
Ei ollut kuulemma välittäjää
Siis silloin kun olen ostanut asunnon niin ei ole ollut mitään laskua.toukokuun sähkölasku tulee varmasti joskus kesäkuun puolella.ymmärrättekö? Eli ei isännöitsijätodistus vaikuta siihen vaikka olis miten vanha tai uusi.
mutta sinähän olet asunut siinä toukuussa jo ? vai mitä en ymmärrä
Niinhän se on, että se lukee kyllä papereissa kenen pitää maksaa vastike missäkin kuussa, ja jos myyjä jättää maksamatta, on ostaja siitä vastuussa taloyhtiölle, toinen asia on nuo muut maksut joista oli kyse. Jos ajatellaan että ostaja olisi vastuussa myös myyjän aikaisemmin käyttämistä vesistä ja sähköistä, voisi tuolla tavalla aiheuttaa halutessaan ostajalle vaikka miten isot laskut, jättää vaikka veden juoksemaan pariksi viikoksi tai jotain vastaavaa. Myös se että isännöitsijä perii maksua toiselta ihmiseltä isännöitsijäntodistuksesta on jo maalaisjärjen mukaan väärin, eihän sitä mitään muutakaan laillisesti voi tilailla jonkun toisen nimiin ja olettaa että uhri vaan maksaa kaiken.
Joo 15 päivä olen muuttanut.ja myyjä maksaa toukokuun vastikkeen kokonaan niinkuin kaupasopimiksessa lukee.ja vesi ja sähkö menee poikki silloin ja siitä eteenpäon minä maksan ne.
Oletko ollut yhteydessä myyjään? Mitä hän sanoo?
Joo he lupasivat maksaa laskut.mut myyjä sanoo että on maksanuy vastikkeen.siitä en voi tietää.
Joo ne laskut on isännöisijötodistuksen jälkeiseltä ajalta.mut joo kiva tietää miten voi elellä ilmaiseksi ja laittaa laskut toisille....