Ihmisten hassut käsitykset/luulot laihduttamisesta -kerätään tähän niitä
Minua välillä hymyilyttää, kun jotkut sohvaperunat kuvittelevat että kun he tekevät esim. 15 minuutin kävelylenkin, niin sitten voi syödä mitä vaan ja laihtumisen pitäisi alkaa välittömästi.
Kommentit (62)
" liikunnan merkitys laihtumisessa on 20 %" . Voi jollain määrillä ollakin, mutta yhtä hyvin voi olla olematta.
Jos ihmisellä on terve aineenvaihdunta, hän laihtuu, jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Kulutukseen voi vaikuttaa liikunnalla, syömiseen ruoan määrällä. Se on totta, että useimmille ihmisille on helpomaa tehdä esim. 3500 kalorin viikoittainen vaje syömisistä nipistämällä kuin liikuntaa lisäämällä.
Moni aloittaessaan laihdutuksen jätää pois ne sokerit, eli karkit ym makean, mutta kun pitäisi enemmän kiinnittää huomiota niihin RASVOIHIN !!!! NE POIS , tai ei kokonaan sillä jotain rasvojakin tarvitaan, mutta ei tarvitse kun katsoa ostaessaan onko jossain tuotteessa rasva 0,1 tai 24 g, niin siinä kannatta tehdä se valinta !!!
46 esitti oikeen perusteellisen harhaluulon.
Fakta: Rasva ei lihota vaan sokeri!
reisiihaksia ei uskalleta tehdä kunnon painoilla ettei niistä tule vahingossa " liian isot" . sama ihminen ei uskalla tehdä rintalihasliikkeitä kunnon painoilla ettei " rinnat katoa" .
kumpaa ne isot painot sitten tekee: kasvattaa kokoa vai pienentää rasvakerrosta? (v: ei oikeastaan yksiselitteisesti kumpaakaan ja toisaalta taas molempia)
Siis äiti ja tyttäret esim. kaikki yhtä paksuja. Näkee kropasta jo että ollaan samaa perhettä. Eikö ole yhtään geeneillä vaikutusta asiaan?
Eräs hyvä ystäväni on hieman ylipainoinen, tiedän hänen syömisensä niin tarkkaan, että hän ei syö sen enempää kuin minäkään, ja silti hän vaan lihoo, minä en. MIKSI? Kumpikaan meistä ei liiku sen enempää kuin muutama n.1h kävelylenkki viikossa. Minä tosin työnnän lastenvaunuja mukana, hän ei.
T: ihan vaan utelias.
Mikään kuuri ei laihduta pysyvästi.
Se on ne pysyvästi muutetut elämäntavat joilla paino pysyy kurissa.
Esim. ex-mieheni söi aivan mielettömiä määriä (einesruokaa), eikä ikinä ollut lihava... oikeastaan aivan liian laiha mieheksi.
Itse tarvitsen liikuntaa painoni hallintaan. En syö epäterveellisesti, enkä liian suuria annoksia, mutta paino nousee, jos en liiku.
Liikuntahan vilkastaa aineenvaihduntaa..
Kuuden jälkeen illalla ei saa syödä enää mitään. Vain vettä voi juoda.
.. Mahtaa tehdä hyvää verensokereille.
onko perheessä koira? onko sekin samasta muotista?
Siinä vaiheessa kun vauva alkaa olla lähellä puolen vuoden ikää, niin mulla ei mene jakeluun, että lihavuus ja ylipaino on vauvan syytä...
Vierailija:
Siis äiti ja tyttäret esim. kaikki yhtä paksuja. Näkee kropasta jo että ollaan samaa perhettä. Eikö ole yhtään geeneillä vaikutusta asiaan?Eräs hyvä ystäväni on hieman ylipainoinen, tiedän hänen syömisensä niin tarkkaan, että hän ei syö sen enempää kuin minäkään, ja silti hän vaan lihoo, minä en. MIKSI? Kumpikaan meistä ei liiku sen enempää kuin muutama n.1h kävelylenkki viikossa. Minä tosin työnnän lastenvaunuja mukana, hän ei.
T: ihan vaan utelias.
Se ei johdu geeneistä, vaan siitä että RUOKATAVAT periytyvät. Esim. mieheni oppi kotonaan, että syödään vaan kun on nälkä ja sen verran että tullaan kylläiseksi. Meillä taas kannettiin herkkuja kotiin harva se päivä ja mussutettiin aterioiden välilläkin, kaikkia asioita juhlistettiin syömällä, ei noudatettu ruoka-aikoja jne. Täytyykö erikseen mainita, että mieheni on hoikka ja minä pyöreämpi (tosin laihtumaan päin).
Noita " ei-mitään-syöviä-lihavia" on olevinaan paljonkin. Johtunee siitä, että suurin osa lihavista arkailee syömistä julkisesti, esim. työpaikalla tai kylässä vaan närkkivät hieman annostaan ja muistavat päivitellä, kuinka eivät tänäänkään ole syöneet kuin yhden leipäpalan. Yksin jäädessään heidän kaikki padot murtuvat ja syövät kyllä sitten kahden edestä. Näin siis syntyy illuusio, että he eivät söisi juuri mitään vaan olisivat geeniensa orjia.
ja kävi kuntosalilla paljon, mutta sittemmin lihakset ovat MUUTTUNEET läskiksi. Ja hän oikeasti uskoi, että lihas itsessään muuttuu läskiksi ja mitä suuremmat lihakset olleet sitä enemmän läskiä...
Oli aina " helppo" laihduttaa kuukaudessa se ylimääräiset 5 kg, mutta se tuli aina muutamassa kuukaudessa takaisin. Tämmöistä veemäistä jojoilua painon kanssa liki parikymppisestä asti. Olen nyt reilu kolmekymppinen mies.
Lopulta tein elämäntapamuutoksen. Lisäsin liikuntaa - tunnin juoksu- tai reipas kävelylenkki n. 5-6 kertaa viikossa, jonka lisäksi lihaskuntoharjoituksia muutaman kerran viikossa.
Ruokavaliota muokkasin myös. Vähensin päivittäistä kalorisaantia noin neljänneksen (n. 2000+ -> 1500+ kcal). Vähennys on sellainen, ettei nälkää tarvitse kuitenkaan nähdä. Vähensin annoskokoja, sekä hiilihydraattien suhteellista osuutta. Lisäsin lisäksi vähän proteiinin ja kasvisten määrää. Karamelleja (niitä valitettavasti menee edelleen) ostan nykyään vain irtokarkkeina - kun valmispussit ovat järjestään järkyttävän kokoisia.
Tuloksia neljän kuukauden elämäntapamuutoksen jälkeen:
- Paino on täysin sama (74kg) kuin keväällä.
- Vaatekoko kuitenkin nyt sama kuin ennen 70 kiloisena.
- peilin edessä keho näyttää jo huomattavasti paremmalta
- Kesälomalla herkuttelut eivät heti menneet vyötärölle, niinkuin aiemmin olisi tapahtunut.
Tästä voisi vetää johtopäätöksiä ainakin minun kohdalla:
- lihas painaa huomattavasti enemmän kuin läski.
- turhan monet luovuttavat, kun paino ei tunnu laskevan liikunnan avulla laihdutettaessa. Tällöin kannattaa unohtaa vaa' an lukemat ja ottaa mittariksi ennemmin peili ja vaatekoot. :-)
Olen joskus ehdottanut, että syökää kunnon pihvi tai kanaa salaatin kera, pitää paremmin nälkää ja edistää laihtumista.
Katsovat kuin hullua, " eihän laihduttaessa mitään rasvaisia pihvejä voi syödä" . No, kyllä vaan voi. Ainiin, mutta minun hoikkuuteni johtuu geeneistä.
Vierailija:
Lisäsin liikuntaa - tunnin juoksu- tai reipas kävelylenkki n. 5-6 kertaa viikossa, jonka lisäksi lihaskuntoharjoituksia muutaman kerran viikossa.
Kuusi tuntia lenkkeilyyn ja vielä aikaa lihaskuntoharjoitteluun - tunti/pari? Eipä onnistuisi.
joka jaksaa syyttää lapsia läskeistään. Vanhin lapsi on 13v ja nuorin 8kk.
Sitten hän vielä ihmettelee, kun ei läskit lähde, vaikka harrastaa liikuntaa. Ja ne liikuntaharrastukset on tunti ratsastusta viikossa ja päivittäin koirien ulkoilutusta, ei todellakaan mitään hiki pintaan-lenkkeilyä, vaan rauhallista kävelyä.
Ja kun ruokavalio on makkaraa, karkkia ja suklaata, niin onpas ihme kun ei laihdu!
Paras selitys hänellä on se, että reidet on niin paksut sen ratsastuksen takia, ratsastus kuulemma paksuntaa reidet... joopa joo :) ja lehmät lentää
En myöskään karkkia, jäätelöä, pullaa, keksejä tms. sokeripitoista kuin äärimmäisessä hädässä. Rasvaa käytän syömäni tumman leivän päällä, sekä ruoanlaitossa, en valitse raaka-aineista vähärasvaisinta. Een syö esim. jugurtteja, myslejä tms. mitkä tässä jo ylipainon syyksi mainittiinkin.
Mistä kummasta sitten johtuu että olen ylipainoinen? Miten ihmeessä ihmiset kautta aikojen ovat laihtuneet VÄHENTÄMÄLLÄ rasvan määrää ruokavaliostaan, jos sillä ei kerran ole mitään merkitystä painon kanssa.
Olen töissä sairaalassa ja keskustelin atkinsin dieetistä ravitsemusterapeuttimme kanssa. Hänen mielipiteensä oli että rasva on kaiken pahan a ja o. Jokainen ihminen tarvitsee myös hiilihydraatteja (tietysti niitä " hyviä" ) ja rasvaakin oikeassa suhteessa.
Lapseni ja mieheni ovat hyvinkin persoja irtokarkeille ja jäätelölle. Ja minä olen edelleenkin se ainoa (vain sokeria välttävä) ylipainoinen meidän perheessä.
Eli väite että sokeri lihottaa, mutta rasva ei, on p***seestä!!!!
Toinen on hoikka kuin pajunvitsa ja toinen aika punkero?
Vierailija:
Siis mitä teetkään työksesi. On tainnut jäädä fysiikan kurssit vähän hataralle, kun pätemisesi on noin ohutta.