Pelkääkö muiden lapset hysteerisesti hampaanpoistoa???
Ekat lähti nätisti, pelkäsi tietty mutta olivat jo niin irti ettei tarvinnut kuin napata. itsekkin totesi ettei isommin sattunut. Nyt sitten 6 vuotiaana pelkää ihan tolkusti, ei saa kokeilla, ei saa pestä jne. Alkaa hysteerisen huudon eikä anna ottaa pois vaikka noussut jo kunnolla, hermo menee kun syöminen ja pesut yhtä vääntämistä. Odotatteko te muut niin että tippuu itsestään, kun uset tutut repäisee kuulema jo aikaisessa vaiheessa, luulenkin että tuttu lapsi pelotellut kun häneltä kuulema revitään. Nyt ei usko meitä ettei oteta väkisin ja ei siis anna edes kokeilla eikä näytä itse kunnolla miten heiluu, pakko tuon on heilua kun noussut kuopastaan reippaasti.
Kommentit (16)
Hampaita ei saa repiä irti, vaikuttaa tulevien hampaiden asettumiseen suussa.
Ihan itsestään annetaan irrota, yleensä lapsi heiluttelee itse hampaan irti.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:05"]
[/quote]
Mitä??? Kyllä mä penskana heiluttelin itse niin ettö irtosi ja kauniit hampaat on.
Oikeestikko ootatte niin kauan että TIPPUVAT? Karseen näköistä kun työntynyt kuin torahampaat (etuhampaat) ja sentin pidenpi kuin muut, hammaskiveä jo tullut kun ei saa pestä - itse harjalla ottaa niin kevyesti ettei mitään hyötyä...
Missä ne sitten on irronneet? Miten? Syödessä tms? Eihän ne nyt vaan tipu, pakkohan ne on nappasta veke vaikka syödessä rusahtaskin vai sylkeekö ne teillä ne van pois???kuin kissat?
Meillä hampaiden on annettu rauhassa "kypsyä", ne irtoavat helposti sitten kun hetki on oikea. Ei kipua eikä juuri vertakaan kun ei töni ja revi hammasta liian aikaisin.
Keväällä lapsi kertoi että päiväkodissa tädit kiskovat lapsilta hampaita, en oikein uskonut sitä ja kysyin asiasta. Suututti kun lto nauraen kertoi nyppässeensä useammaltakin lapselta hampaan tai pari. Ohjeistin heitä jättämään minun lapseni suun rauhaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:19"]
Meillä hampaiden on annettu rauhassa "kypsyä", ne irtoavat helposti sitten kun hetki on oikea. Ei kipua eikä juuri vertakaan kun ei töni ja revi hammasta liian aikaisin.
Keväällä lapsi kertoi että päiväkodissa tädit kiskovat lapsilta hampaita, en oikein uskonut sitä ja kysyin asiasta. Suututti kun lto nauraen kertoi nyppässeensä useammaltakin lapselta hampaan tai pari. Ohjeistin heitä jättämään minun lapseni suun rauhaan.
[/quote]
Meillä ohjeisti kyylä hammashoitaja nyppäämmään irti ´kun "nousee" kuopastaa, ei saa kuulema jättää kuin max. viikoksi ja sitten ON otettava irti. Voi tulehtua muuten.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:11"]
[/quote]
Mitä??? Kyllä mä penskana heiluttelin itse niin ettö irtosi ja kauniit hampaat on.
Oikeestikko ootatte niin kauan että TIPPUVAT? Karseen näköistä kun työntynyt kuin torahampaat (etuhampaat) ja sentin pidenpi kuin muut, hammaskiveä jo tullut kun ei saa pestä - itse harjalla ottaa niin kevyesti ettei mitään hyötyä...
Missä ne sitten on irronneet? Miten? Syödessä tms? Eihän ne nyt vaan tipu, pakkohan ne on nappasta veke vaikka syödessä rusahtaskin vai sylkeekö ne teillä ne van pois???kuin kissat?
[/quote]
Niin, syödessä ne usein irtoaa lopulta tai sitten lapsi itse omia aikojaan heiluttelee kielillä tai sormin hammasta joka heiluu ja se irtoaa siinä. Jotkut syödessä irronneet hampaat meillä lapsi on ilmeisesti huomaamattaan niellyt, jotkut sylkenyt ulos ja vienyt roskiin. Ei mikään ongelma.
Ja vaikka sinulla on tullut suorat hampaat nyppimisestä huolimatta, niin on ihan tutkittua että maitohampaiden irrottelu ennen kuin ne luonnostaan lähtevät lisää riskiä hampaiden virheasentoihin, joten ei nyt ylettömän innokkaaasti niitä kannata nyppiä tai käydä nypityttämässä hammashoitolassa. Sen maitohampaan kuuluu olla siinä paikassa "varaamassa tila" pysyvälle hampaalle kunnes pysyvä hammas on tarpeeksi pitkä työntämään sen maitohampaan pois.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:11"]
[/quote]
[/quote]
Niin, syödessä ne usein irtoaa lopulta tai sitten lapsi itse omia aikojaan heiluttelee kielillä tai sormin hammasta joka heiluu ja se irtoaa siinä. Jotkut syödessä irronneet hampaat meillä lapsi on ilmeisesti huomaamattaan niellyt, jotkut sylkenyt ulos ja vienyt roskiin. Ei mikään ongelma.
Ja vaikka sinulla on tullut suorat hampaat nyppimisestä huolimatta, niin on ihan tutkittua että maitohampaiden irrottelu ennen kuin ne luonnostaan lähtevät lisää riskiä hampaiden virheasentoihin, joten ei nyt ylettömän innokkaaasti niitä kannata nyppiä tai käydä nypityttämässä hammashoitolassa. Sen maitohampaan kuuluu olla siinä paikassa "varaamassa tila" pysyvälle hampaalle kunnes pysyvä hammas on tarpeeksi pitkä työntämään sen maitohampaan pois.
[/quote]
Paitsi entä kun se pysyvä hammas kasvaa jo siinä takana ihan hyvänkokoisena ja se maitohammas torottaa eteen kuin syksyhammas vaan ei tipu!
Mulla pienenä tätini tunki haarukan sinne hampaan alle ja väänsi sen irti. Äiti aina sanoi, että niihin voi tukehtua jos ne irtoavat yöllä unissa ja nielaisee vahingossa... Niinpä opin vääntelemään niitä itse irti, kun pelkäsin enemmän tukehtumista :D
Mä ainakin itse pelkäsin sitä lapsena ihan älyttömästi. Hampaat sai tosiaan aina roikkua suussa vaikka olis ollut vaan pienestä nahan retaleesta kiinni. Heiluttelin kyllä niitä kielellä ja muistan saaneeni yhden sellaiseen solmuun (kun siis tosiaan vain pieni pala ientä oli enää kiinnikkeenä) että sitä takaisin käännellessä se irtosi, siitä olin ihan järkyttynyt. Ja hyi että kun on pitänyt sitten joskus varhaisteininä kaksi rautahammasta poistaa lääkärissä niin sekös vasta kamalaa olikin :S
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:47"]
Mulla pienenä tätini tunki haarukan sinne hampaan alle ja väänsi sen irti. Äiti aina sanoi, että niihin voi tukehtua jos ne irtoavat yöllä unissa ja nielaisee vahingossa... Niinpä opin vääntelemään niitä itse irti, kun pelkäsin enemmän tukehtumista :D
[/quote]
No mä pelkään tätä lapsen puolesta oikeesti - kun on niin irti ja jos unissaan puree hampaat yhteen. Irtoaa ja tukehtuu.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:19"]
[/quote]
Meillä ohjeisti kyylä hammashoitaja nyppäämmään irti ´kun "nousee" kuopastaa, ei saa kuulema jättää kuin max. viikoksi ja sitten ON otettava irti. Voi tulehtua muuten.
[/quote]
Huoh, no siinä vaiheessa kun hammas nousee kuopastaan se on jo nimenomaan melko tai täysin kypsä. Ei se siinä millään ilveellä enää viikkoja roiku, että ei se kyylä hammashoitaja minun kanssani eri mieltä ole.
Minä tarkoitin tönimisellä ja repimisellä sitä, että kun hampaan huomataan vähän heiluvan, niin sitten sitä ollaan nykimässä vähän väliä. Ja sitten huudetaan kivusta ja pelostakin, kun verta purskahtaa suuhun. Meillä lapset ovat itse irrottaneet sormin ne hampaat, mitkä eivät ole pihviin tai omenaan tarttuneet. Ilman kipua, ilman dramatiikkaa. Ja keiju on tuonut sitten yöllä mania tyynyn alle. :)
Ei siihen tukehdu. Mun lapseni nielasi varmaan ainakin kaksi hammasta. Pieniähän ne on. Muut läksi iysestään, yhden joutui hammaslääkäri poistamaan, koska uusi hammas kasvoi vanhan hampaan läoi niin, etä se halkeili useiksi palasiksi. mutta ne ei irroonnet kunnolla.
Itsestään annan irrota. Ongelmahan tässä taitaa olla vain ja ainoastaan äidillä, jolla on liian lyhyet hermot.
Liian aikaisin irrottamisessakin on riskinsä, jos osa juuresta on kiinni tiukasti, niin siitä saattaa pala lohjeta ikenen sisään.
Odota hyvä nainen, että se lähtee irti!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 11:47"]
[/quote]
No mä pelkään tätä lapsen puolesta oikeesti - kun on niin irti ja jos unissaan puree hampaat yhteen. Irtoaa ja tukehtuu.
[/quote]
:D siis miten hampaaseen voisi tukehtua? Lääkkeetkin on isompia. Ja vaikkei lapsi lääkkeitä söisi, niin kait joskus jotain ruokaa saa pureskella, siinäkin voi mennä isojakin palasia kerralla.
Ihan itsestään ovat saaneet meillä irrota, ei ole tarvinnut poistoa pelätä.