rasvaprosentista...miten voi olla mahdollista?
aloitin kuntosalilla huhtikuun alussa ja samalla tehtiin kehonkoostumusmittaus.
Eilen tehtiin mittaus uudestaan ja sen mukaan kehon rasvaprosentti on noussut 1%. Mittaus tehtiin eri paikassa, mutta saman merkkisellä laitteella.
Salilla olen käynyt 4-5krt viikossa ja lisäksi muutaman kerran viikossa tunnin mittaisia reippaita kävelylenkkejä sekä aika usein fillaroin töihin, matkaa yhteensä 13km edestakaisin.
Paino kuitenkin pudonnut alkutilanteesta kolme kiloa. Pituutta minulla 173cm ja nyt paino oli tasan 65kg.
Kommentit (10)
niin ja laitteessa oli kyllä jotain häikkää, joutui pariin otteeseen tekemään mittauksen ennenkuin sai kaikki arvot näkyville.
Noi sähköimpulssilaitteet on epävarmoja. Älä luota niihin ollenkaan vaan peilikuvaan mieluummin.
Ja toki ylläolevien lisäksi on mahdollista on ettet syö oikein. Ilman riittäävää proteiininsaantia lihasmassa ei rakennu/pysy yllä vaikka kuinka treenaisi. Ts. paino lähtee lihaksista eikä rasvasta kuten pitäisi.
^ Myös liian suuri kalorivaje aiheuttaa samaa. Mutta siitä tuskin on kyse kun laihtumistahti on kuitenkin ollut maltillinen.
Eri laite, eri tulos. Ei auta vaikka olis saman merkkinen.
1 %? Ymmärtäisin huolesi jos olisit onnistunut keräämään vaikka 5 kg painoa tai 5 % rasvaa. Jos mittaat samalla laitteellakin eri aikaan päivästä, urheilun jälkeen tai aterian jälkeen niin tulos on taatusti eri.
Taidat olla vähän yksinkertainen.
Eihän ne tuommoiset ole ikinä tarkkoja. Ja mitä sitten vaikka olisikin, yksi prosentti ei paljoa missään näy.
Nuo laitteet eivät anna tarkkaa tulosta. Mun oli kerran mahdollisuus kokeilla useita tapoja mitata rasvaprosentti. Mitattiin pihdeillä, semmoisella vaa'alla joka kertoo rasvaprosentin ja kolmella laitteella joissa puristetaan kahvoja. Tuloksissa oli reilun 10% heittoa. Eli eri laitteet antavat ihan eri tuloksia.
1% muutos ei samalla laitteellakaan mitattaessa tarkoita yhtään mitään. Eri aikaan päivästä tulos on eri, koska nestettä voi olla kropassa enempi tai vähempi. Eli joko rasvaprosenttisi on pysynyt samana, pienentynyt vähän tai kasvanut vähän, ei voi tuon perusteella sanoa. Testaa muutaman kuukauden päästä uudelleen ja katso onko isompi muutos johonkin suuntaan.
Mä kävin kerran meillä täällä töissä rasvaprosentin mittauksessa, kun työterveyshuolto piti jotain teemapäivää ja mittaili niitä. Sain ihan järkyttävän tuloksen, vaikka oon kestävyysurheilija, vatsalihakset, hauikset ja reisilihakset näkyvissä, eikä ylipainoa. Mittaaja oli siinä ihan hämillään ja sanoi, että lihaksikkailla naisilla tää näyttää usein väärin. Kysyi vielä, että oonko just juonut kahvia, sekin voi vaikuttaa tulokseen, wtf?
Ihan humpuukia.
Esim. suihkussa käynti voi tietääksebi vaikuttaa tulokseen