Käytössä 50 e ruokaan viikossa, yksi henkilö. Mitä kokkaisit?
Ruoka-allergioina vehnä ja pähkinät. En syö siipikarjaa tai punaista lihaa, kalaa menee viikoittain. Välillä saan myös haukea ja ahvenia kaverilta joka kalastaa. Ruokailu on kasvis/ kalapainoitteinen ja terveellinen, liikun ja treenaan paljon joten ihan ilman rasvaa ja proteiinia ei voi mennä. Köyhäilyvinkkejä? Pieni rahansäästö isompaa hakintaa varten tulossa loppuvuodesta ja vedän nyt tiukemmaksi sellaisista lähtökohdista että en syö esimerkiksi joka päivä lounasruokalassa ja en osta erikoisia hedelmiä tai gluteenittomia jauhoja hetken mielijohteesta.
Tiedän jo että halvalla pääsee kun tekee isot satsit kerralla. Kerro omat parhaat ja herkulliset vinkkisi! :)
Odotan paskamyrkskyä kun yleensä nämä ketjut ovat miten elää 5 e/ kk ja ei ole kaapissa mitään, mutta vedetään nyt rennommalla kermaperseotteella ja mieliä pahoittamatta, jooko?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mun lemppari köyhäilypataa eli makaronii, tomaattimurskaa, sipulia ja soijarouhetta silleen haudutettuna, kurkkua ja ketsuppia kylkeen. Oon joskus elänytki varmaan sen viikon tolla eikä maksa paljoa :D tonnikala-makaronisalaatista saa myös kivoja, edullisia versioita helpolla… hmm.. sitten tekisin ehkä hernekeiton, koska ruisleipäänkin meillä on vielä varoja :)
Perhana, unohin ettei se vilja käy :D sit onki hankalampi!
Vierailija kirjoitti:
Mun lemppari köyhäilypataa eli makaronii, tomaattimurskaa, sipulia ja soijarouhetta silleen haudutettuna, kurkkua ja ketsuppia kylkeen. Oon joskus elänytki varmaan sen viikon tolla eikä maksa paljoa :D tonnikala-makaronisalaatista saa myös kivoja, edullisia versioita helpolla… hmm.. sitten tekisin ehkä hernekeiton, koska ruisleipäänkin meillä on vielä varoja :)
Vehnätöntä pastaa löytyy kaapista, joten ehdottomasti soijanistipata tulee käyttöön. Soujarouhetta pitääkin käydä ostamassa! Pitkän aikaa käyttänyt kylmätuoteherneproteiineja mitkä maksaa mansikoita kun voisi rouheesta tehdä. Kiitos !! :)
Ja lisään ostoslistaan myös herneitä, pitkästä aikaa nyt hyvä sauma tehdä itse tehdä iso satsi kasvishernaria kun aina tulee välillä ostettua purkkikamaa.. :D
Pakkasesta löytyi näköjään myös savustettua siikaa mökkireissulta 2kk takaa. Varmaan 400g , menisikö lohen kanssa perunakiusaukseen tai tuleeko muuta hyvää mieleen? Itsessään ei tuo savusiika enää pakastamisen jälkeen oikein innosta mutta varmaan laatikossa menisi ja siitäkin syö jo tosi monta päivää :)
Suomalaiset kasvikset on kanssa nyt tooosi edullisia. Erityisesti kesäkurppa, joten hyviä reseptejä saa laittaa jakoon kesäkurpitsastakin! Itellä luottolemppari lisukkeena kun suikaloi ohuiksi siivuiksi vaikka juustohöylällä ja kuulottaa nopeasti pannulla suolan ja pippurin kanssa (toimii myös porkkanan kanssa!).
Mun lemppareita on wokit, sekaan voi suikaloida vaikka kaalia ja porkkanaa jotka on nyt halpoja, riisinuudelit varmaan käy allergiasta huolimatta. Päälle vielä haluamasi proteiini.
Uunilohta
Kalakeittoa 5 litran satsi
Etsit -30% kalatiskistä.
Kalakeittoa ja kesäkeittoa kunnon satsit. Sitten vaikka marjoja ja rahkaa niiden lisäksi. Extrana: Munakasta ja siihen fetaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehnätöntä pastaa löytyy kaapista, joten ehdottomasti soijanistipata tulee käyttöön. Soujarouhetta pitääkin käydä ostamassa! Pitkän aikaa käyttänyt kylmätuoteherneproteiineja mitkä maksaa mansikoita kun voisi rouheesta tehdä. Kiitos !! :)
Ja lisään ostoslistaan myös herneitä, pitkästä aikaa nyt hyvä sauma tehdä itse tehdä iso satsi kasvishernaria kun aina tulee välillä ostettua purkkikamaa.. :D
Nimenomaan, ite kun liottaa vaan hernepussin ja hiljakseen keittelee niin siinähän valmistuu melkein ilmanen, hyvä vegeateria moneen nälkään! Riisipuuro on kans samaan tapaan tosi hyvää ja edullista :)
Vierailija kirjoitti:
Kalakeittoa ja kesäkeittoa kunnon satsit. Sitten vaikka marjoja ja rahkaa niiden lisäksi. Extrana: Munakasta ja siihen fetaa.
Alkoi tulla nälkä :D kalakeittoakaan saati kesäkeittoa ei ole hetkeen tullut itse tehtyä, listalle menee! Munakkaat jo ns. perusruokaa, ja käytössä ovat jatkossakin. En ole kyllä muuten ikinä tuunannut fetalle, listalle menee!
Kiitti nyt jo kaikki tosi hyvistä vinkeistä, ei tässä nälkä ehdi tulla kun vaan alkaa kokkaamaan!
Myös 3 pakettia vihreitä kuivattuja linssejä kaapissa. Olen kokenut kiireisen arjen keskellä aina kuivatut pavut ja linssit jotenkin hankaliksi, ellei ole ollut mielessä jo seuraavaksi päiväksi joku ruoka mitä varten liottaa linssit. Yksi iso herkku kyllä tuli mieleen eli vihreä linssipata mitä ei ole tullut tehtyä kanssa toooosi pitkään aikaan. Listalle.... :D !
Emma K. kirjoitti:
Nakkeja ja perunaa.
Vegenakit on ihan sikahintaisia joten tämä jäi nyt telineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei linssejä tarvitse liottaa.
Ei tarvitsekaan, mutta sitten niitä pitää keittää ihan tuhottoman pitkään tällaisen tännekaikkihetinyt -kokkailijan mentaliteetille :)
AP
Pitsaa jos on sopivia jauhoja, siihenhän voi laittaa oman maun mukaan kasvikset ja miksei kalaakin.
Vierailija kirjoitti:
Pitsaa jos on sopivia jauhoja, siihenhän voi laittaa oman maun mukaan kasvikset ja miksei kalaakin.
Ja s- ryhmällä on ainakin ihan kelpo mozzarella -pakastelätty hintaan 1,7€ jos haluaa oikaista vähän tässäkin :)
Huono aloitus. Näitä vali vali vähän rahaa on ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Huono aloitus. Näitä vali vali vähän rahaa on ihan liikaa.
Sä oot ketjun ensimmäinen vali vali, HUS :D
Linssi-kaalikeitto tomaattipohjalla
Kasvissosekeitot
Kasvispata ja riisi ( herkkusieni, sipuli, kesäkurpitsa, porkkana, valkosipuli, tomaattimurska)
Uuuu ja nyt kun vielä varhais/ kesäkaalia saa niin teen kyllä isot isot setit myös pakkaseen kaalilaatikkoa! Niin herkkua, saapi tuhottua loput pakastepuolukat samalla :P Tämän mukaan taisin tehdä keväällä ja oli nannaa, hieman tuunaten:
https://chocochili.net/2014/11/soijarouhe-kaalilaatikko/
Käytin kyllä juuri jotain mehevämpää kuin soijarouhetta mutta hyvää tuli silti :D
AP