Miten Real-tyyppinen leipä säilyy niin kauan?
Ostin Lidlistä tuontyyppistä leipää, katsoin että päiväystä kolme viikkoa jäljellä ja totesin että on varmaan pajon säilöntäaineita, mutta ei ollut yhtään mitään säilöntäainetta. Ja ihan tavallisessa sulkijalla suljetussa pussissakin olivat, ei sellaisessa tiiviissä suojakaasulla varustetussa muovipakkauksessa kuten joskus ne jotkut Pirkan vastaavat leivät oli. Mikäs sen säilymisen salaisuus sitten on?
Kommentit (12)
Tavallisessa Realissa on näköjään netin mukaa 0,7% suolaa, Lidlin versiossa 1,9%. Voikohan se suola sitten vaikuttaa noin paljon.
AP
Lidlin leivän tuoteseloste on siis tällainen:täysjyväruisrouhe, vesi, taikinajuuri (täysjyväruisrouhe, vesi), vehnäjauho, suola, hiiva, seesaminsiemen.
Realin taas tällainen:Täysjyväruis 54 % (jauho, jyvä ja rouhe), vesi, siirappi, ohra- ja ruismallasuute, merisuola (0,7 %) ja hiiva.
AP
Suolahan on perinteinen säilöntäaine.
Jännä juttu kyllä. Suolassa varmaankin sen salaisuus.
Leipää kannattaa säilyttää jääkaapissa. Ei tule hometta.
On niissä muuten varmaan sokeriakin, mikä on toinen hyvä säilöntäaine.
Sokerikin auttaa säilymään, ehkä silloin tuo siirappikin vaikuttaa?
Elintarvikkeet on kyllä mielenkiintoisia kun ei sitä kuluttaja tiedä kuinka vanha mikäkin tuote oikeasti on, eli montako päivää siitä todellisesta valmistushetkestä on siihen että se saapuu kaupan hyllylle.
Kesällä ihmettelin, kun olin tottunut kaupan tomaattien ja kurkkujen säilyvyysaikoihin, että miten ihmeen kauan itse kasvatettu tomaatti säilyi hyvänä jääkaapissa. Ja ihan ilman mitään säilöntäaineita. Sama kurkun kanssa, jopa 2 vk taisi olla jääkaapissa poimintahetkestä ja syötäessä aivan priimaa.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen Real ainakin säilyy todella vähän aikaa, 2 päivää ja loput leivät homeessa. Lidlin leivistä ei tietoa....
Mä söin just Realia jonka parasta ennen oli sunnuntaina ja ihan hyvää vielä. Muulloinkin säilyny ihan hyvin.
miksi ihmeessä lidlin leivässä on sekä juuri että hiivaa?
Real säilyy jääkaapissa viikkoja ongelmitta. Olisiko salaisuus se, että siinä ei ole vehnäjauhoja? Vai sokerittomuudessa?
Tavallinen Real ainakin säilyy todella vähän aikaa, 2 päivää ja loput leivät homeessa. Lidlin leivistä ei tietoa....