Kavereille mökin yms. lainaaminen
Haluaisin mielipiteitä seuraavaan asiaan:
jos sinulla on/olisi mökki/vene/asuntoauto tms niin mikä on ajatuksesi siitä pitääkö niitä lainata kavereille/tutuille ilmaiseksi? Missä menee raja kuinka hyvä kaveri saisi lainata omaisuuttasi? Odottaisitko rahakorvauksen sijaan esim. talkooapua lainaajalta?
Ja lainaaminen siis niin ettet itse ole paikalla.
Ajatuksia? Kokemuksia?
Kommentit (26)
Mulla on kaksi ystävää ja yksi sukulainen, joille lainaisin ja lainaan.
Läheisiä ihmisiä, joiden kanssa vastavuoroisuus monissa asioissa toimii.
Minulla on hyvin varusteltu mökki ja olen valmis lainaamaan sitä satunnaisesti sukulaisilleni, hyville ystävilleni ja parhaille työkavereilleni. Korvausta en pyydä, mutta en myöskään halua että mökkiäni käytetään säännöllisesti tai hyvin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Ehkä ajoin enemmän takaa sitä, että kun itse maksaa, huoltaa, korjaa esim.mökkiänsä niin haluaako sitä antaa muiden ihmisten käyttää ilmaiseksi tai ilman vastapalveluksia...
Aloittaja
No jos ei lainaa kenellekään, niin tuskin tarvitsee miettiä moista. En lainaisi mitään mistään palveluksesta, koska sitä vastapalvelusta tai rahallista korvausta tuskin koskaan tulisi. Yleensä vaan käy niin, että se oma mökki tai lainattu asia joko sotketaan, tai tavaraa ei palauteta tai se on mennyt rikki. Jos joku tarvitsee mökkiä, niin niitä voi rahaa vastaan vuokrata jostain mökkikylistä.
Jos mökillä on esim ulkohuussi, niin onko kiva sitten niitä vieraiden jätöksiä hoidella lainailun jälkeen? Tuskin vieraat itse hoitaisivat.
No mä kyllä lainaan ja just se on kätevää, että vieraat tsekkaa samalla mökin kunnon ja tekeepä pieniä huoltohommiakin. Ihme törkyporsaita teillä kaveripiirissä!
En koskaan lainaa yhtään mitään kenellekkään. Ainoastaan, jos annan sen myötämöisiin. Autoa tai mökkiä ei tulisi kuuloonkaan lainata, jollen saisi pantiksi ko. omaisuutta vastaavaa rahasummaa.
Minulla on vain ja ainoastaan huonoja kokemuksia lainaamisesta.
Toinen mitä en tee koskaan, on käydä toisen velan takaajaksi. Mielestäni se pitäisi olla laitonta. Opetelkaa jo valmiiksi sanomaan ei, ettei asiaa tarvitse jäädä ihmettelemään.
Sen sijaan voi antaa konsultaatio apua, miten saisi parannettua toisen tilannetta. Säästäminen on hyvä vaihtoehto.
Mulla on hyvä mökki 30 km ajomatkan päässä Helsingistä ja kinuajia sen käyttämiseen riittää. Kaikki sisarukset, kaverit, työkaverit, pelikaverit yms on kysellyt mutta en todellakaan lähde lainaamaan.
Jos lainasta, niin lainaa asenteella ettet saa mitään takaisin. Jos tämä on ok, niin sitten.