Onko kaikki kilpirauhasen vajaatoiminnat autoimmuniteettitulehduksia?
Vai mistä tiedän, onko minun vajaatoimintani sellainen?
Kommentit (16)
On se tietenkin. Mistä muusta se johtuisi? Minulla on ollut liikatoimintaa, vajaatoimintaa ja akuutti tulehdus ja kaikki johtuivat autoimmuunireaktiosta. Vajaatoiminta voi tulla siis jo ohi menneen autoimmuunitulehduksen seurauksena. Silloin henkilöllä on taipumus autoimmuunisairauksiin ja isompi riski mm. koronan suhteen. Myös allergiat ovat autoimmuunisairauksia.
Eivät ole. Joillain esim kilpirauhanen on syystä tai toisesta jouduttu leikkaamaan ja siitä syystä johtuu vajaatoiminta ja ovat lääkityksellä.
Ei ne kaikki tulehdukset ole autoimmuunitulehduksia. Osaan on syynä ihan virukset, baktweritkin.
Mun vajaatoiminta johtuu siitä, että kilpirauhaseni jouduttiin radiojodittamaan, kun ei pysynyt tahdissa. Ensin liikatoiminta, sitten stabiili tilanne, sitten taas liikatoiminta, jolloin rauhanen tapettiin radiojodikapselilla eli loppuikäni syön Thyroxinia. Allergioita on paljon. Jos kysymyksesi liittyy kotonaan, niin kyllä: kakkosrokote Pfizer toi mulle kovat korona oireet. Nyt kun siitä on pian kaksi viikkoa, alkaa helpottaa mutta kunnossa en ole vielä.
Minulla vajaatoiminta. Syytä en tiedä. En saanut kummastakaan rokotteest muita oireita kuin kipeän käden.
Ei. On olemassa aivolisäkeperäistä vajaatoimintaa mm. On myös mahdollista, ettei mitään syytä löydy vaikka kuinka tutkittaisiin.
Mullakin on useampi autoimmuunitauti, joten otin potilasjärjestöjen suosituksen mukaan Pfizerin rokotteen (siis mRNA-rokotteet ovat tässä tapauksessa parempia), enkä ole kummastakaan rokotteesta kummempia oireita saanut.
Koronatartunta on autoimmuunisairaudessa paljon vaarallisempi kuin tuo rokote.
Myös raskaana oleville suositellaan rokotetta.
Autoimmuunityyppinen vajaatoiminta ei tarkoita, ettei samalla potilaalla voi olla myös aivolisäkkeestä johtuvaa vajaatoimintaa.
Ei ole. Kun kilpirauhassairaus diagnosoidaan, otetaan yleensä aina klpirauhasvasta-aineet (verikoe), joista selviää onko kyseessä autoimmuunitulehdus. Esim. minulla ne olivat normaalit ja virallinen diagnoosini onkin määrittämätön kilpirauhasen vajaatoiminta. Minun vajaatoimintani aiheutti lääke. Minulla on silti Kela-kortissa ikuinen korvattavuusnumero.
Korona rokote ei vissiin tehoa niin hyvin. Mistä saisi enempi tietoa tuosta?
Minulla kilpirauhassairaus, ja en tiedä sainko muodostettua rokotteista vasta-aineita. En potenut mitään nuhakuumeita tai muitakaan oireita. Terve, urheilullinen puoliso sen sijaan piti kunnon flunssat.
Korreloiko rokotuksen jälkeiset oireet mitenkään vasta-aineiden muodostumisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla kilpirauhassairaus, ja en tiedä sainko muodostettua rokotteista vasta-aineita. En potenut mitään nuhakuumeita tai muitakaan oireita. Terve, urheilullinen puoliso sen sijaan piti kunnon flunssat.
Korreloiko rokotuksen jälkeiset oireet mitenkään vasta-aineiden muodostumisen kanssa?
Ei korreloi.
Rokotteen vasta-aineet voi selvittää labrakokeella:
https://vita.fi/uutiset/koronarokotuksen-antaman-suojan-voi-nyt-selvitt…
Eivät ole. Saat selville kysymällä lääkäriltäsi.