Apu löytyikin eläinsuojelulaista! (naapurin kissat)
Tuskastumiseen asti olen yrittänyt päästä eroon naapurin kissoista meidän pihalla. Nyt vasta löysin tiedon että kissan omistaja syyllistyy heitteillejättöön jos päästää kissansa valvomatta ulos.
Ei tarvi enää vääntää kättä, että saako kissa liikkua vapaana minun tontilla kun loukutan kissan ja teen eläinsuojeluilmoituksen kissan omistajasta :)
Kommentit (17)
Jos asut taajama-alueella,.niin loukuta. En käsitä miksi joku antaa lemmikkinsä ulkoilla vapaana.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:12"]
Etkö tosiaan aikasemmin tiennyt? :O
[/quote]
No en tiennyt! Eikä moni muukaan ole tiennyt kun ei ole sitä vinkannut esim. tällä palstalla. Ketjujahan kissoista on pilvin pimein. ap
Kissaa ei missään EI EDES TAAJAMAN ULKOPUOLELLA saa pitää vapaana. Sinun pitää tietää aina missä kissasi on, muuten se on heitteillejättö!!!
Onhan siitä lähes joka vuosi lehdestä kun joku naapurin pappa hermostuu naapurin kissaan ja ampuu sen jne.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:18"]
Onhan siitä lähes joka vuosi lehdestä kun joku naapurin pappa hermostuu naapurin kissaan ja ampuu sen jne.
[/quote]
Mihin tää niin ku liittyy??
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:21"][quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:18"]
[/quote]
Mihin tää niin ku liittyy??
[/quote]
Siihen että niissä kirjoituksissa mainitaan tuo laki.
Itse hakisin paikalliselta eläinsuojelulta/löytöeläinkodilta loukun ja loukuttaisin naapurin kissat- eiköhän oppis kun joutuis jatkuvasti käydä lunastamassa kissaparkansa hoitolasta, että parempi rakentaa häkki tai ulkoiluttaa valjaissa ;)
Terv. kahden sisäkissan omistaja
mielummin ottaisin 10 naapurin kissaa pihalle pyörimään kun hiiriä seinien väliin... Mukava myrkkyjä lykätä kun sinne seinien väliin kuolevat. Näin BTW
Maatiaiskissan luontainen vaisto on se, että se tekee itselleen ulkona muutaman kilometrin reviirin ja saalistaa pikkujyrsijöitä ja -lintuja. Lämpimissä maissa kissat ovat todella itsenäisiä, kuljeskelevat missä haluavat ja käyvät kotonaan syömässä ja nukkumassa, jos koti siis on. Suomessa kissat on vastoin luontaista vaistoaan teljetty pieniin asuntoihin ja niitä ei välttämättä käytetä edes valjaissa ulkona. :( Rotukissat ovat eri asia, koska ne on jalostettu sisäkissoiksi ja monet rodut eivät esim. osaa puolustaa itseään ollenkaan saati suunnistaa.
Suomen eläinsuojelulaki kissojen osalta ei ole eläinsuojelua vaan herkkähipiäisten ihmisten suojelua. Moni maatiaiskissa kärsii yksin pitkät päivät sisällä, joten lain pitäisi sanoa, että kissaa tulee ulkoiluttaa säännöllisesti edes joko tarhassa tai valjailla. En aio ottaa kissaa ennen kuin voin asua sellaisessa paikassa, jossa voin päästää kissan yksin metsään, ja todellakin aion rikkoa lakia tässä asiassa.
Ap, ei sinun tarvitse kissoja loukuttaa eikä saakaan olla niin ilkeä. Teet vain eläinsuojeluilmoituksen, niin sieltä otetaan yhteyttä kissojen omistajiin.
Loukuta, mutta vie jonnekin 150 km päähän. Eläinsuojeluyhdistykselle voit loukkua palauttaessasi sanoa, että niin fiksu eläin, ettei jäänyt kiinni.
Monesti sanotaan, että kissan pitää saada liikkua vapaasti naapurustossa, kun "kissan luonto on sellainen ja se kärsii muuten". Lehmienkin ja hevostenko suurten arojen eläiminä pitäisi saada vaellella pitkin maaseutua kymmeniä kilometrejä luontonsa mukaan, ja koirat liikkuisivat laumoina ympäriinsä saalistamassa? Siat laukkaisivat pitkin lähiöitä ja pusikoita. Muuten ne eivät saisi toteuttaa luontoaan? Miksi kissa nähdään erityistapauksena, jonka "luontoa" on päästävä toteuttamaan mm. naapurien hiekkalaatikoihin?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 18:50"]
Monesti sanotaan, että kissan pitää saada liikkua vapaasti naapurustossa, kun "kissan luonto on sellainen ja se kärsii muuten". Lehmienkin ja hevostenko suurten arojen eläiminä pitäisi saada vaellella pitkin maaseutua kymmeniä kilometrejä luontonsa mukaan, ja koirat liikkuisivat laumoina ympäriinsä saalistamassa? Siat laukkaisivat pitkin lähiöitä ja pusikoita. Muuten ne eivät saisi toteuttaa luontoaan? Miksi kissa nähdään erityistapauksena, jonka "luontoa" on päästävä toteuttamaan mm. naapurien hiekkalaatikoihin?
[/quote]
Kyllä, olet aivan oikeassa. Tuonpa takia en itse syökään muiden kuin edes suht koht onnellisen elämän eläneiden eläinten lihaa, kuten luomulihaa, luomukananmunia, metsästettyjen eläinten lihaa, kalaa.
onhan tuosta tälläkin palstalla kerrottu.
kissojen omistajia ei vaan kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:09"]
Tuskastumiseen asti olen yrittänyt päästä eroon naapurin kissoista meidän pihalla. Nyt vasta löysin tiedon että kissan omistaja syyllistyy heitteillejättöön jos päästää kissansa valvomatta ulos.
Ei tarvi enää vääntää kättä, että saako kissa liikkua vapaana minun tontilla kun loukutan kissan ja teen eläinsuojeluilmoituksen kissan omistajasta :)
[/quote]
Ei ole laissa sellaista kohtaa
Näin se on. Mua kissanomistajana ärsyttää ne ketkä päästää yksin niitä ulkoilemaan. En ikinä ite uskaltais, edes maalla päästää kattejani ulos kun valjaissa vaan. :/