Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkokatto ja takaisinmaksusuoja lainaan?

Vierailija
30.07.2021 |

Olen asuntolainaa menossa allekirjoittamaan. Pankki luonnollisesti suositteli samalla sekä korkokaton että takaisinmaksusuojan ottamista. Lainasumma on kohtuu pieni, 50.000 euroa ja laina-aika 15 vuotta. Kannattaako noita lisäpalveluita palveluita yleensä ostaa?

Korkokaton ehkä ottaisinkin, vaikka euribor on nyt ollutkin hyvin matala, jopa nollakorko, pitkän aikaa. Mutta tuo talouden turva mietityttää... Sairauden tai tapaturman sattuessa se olisi toki hyvä, varsinkin näin korona-aikaan. Mutta sitten kuitenkin se olisi useamman satasen piikki vuodessa.
Mitä kaikkea "ekstraa" teillä on lainoissa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tuo maksuturva, laina aika 10v. Sain maksuturvasta pari vuotta. Tapaturma ja lomautus.

Huomioitavaa että korvauksesta menee vero.

Vierailija
2/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tuo maksuturva, laina aika 10v. Sain maksuturvasta pari vuotta. Tapaturma ja lomautus.

Huomioitavaa että korvauksesta menee vero.

Voikohan siitä valita vain sen tapaturman ja sairauden osuuden? Ehkä se riippuu pankistakin.

Oma tarjous tuosta maksuturvasta ei sisältänyt lomautusta. Eli käytännössä se koskisi työttömyyden osalta vain niitä tapauksia, kun on tullut irtisanotuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhia kuluja. Joka tapauksessa voi sopia maksavansa vain korkoja.

Vierailija
4/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhia menoeriä.

Vierailija
5/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noista kahdesta pitäisi valita se olisi takaisinmaksuturva. 

Vierailija
6/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkokatto kannattaa ottaa suurimpiin lainoihin

Vierailija
7/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ottaa. Ovat vain pankin konsteja rahastaa asiakkaita. Ennemminkin säästyvät rahat kannattaa sijoittaa itse paremmin, niin saa ainakin varmemmin vastinetta rahoilleen.

Vierailija
8/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske, minkä verran laina lyhenisi siinä tapauksessa, että käyttäisit takaisinmaksusuojan kuukausierän verran enemmän lainan lyhentämiseen. Minkä verran vähemmän korkoa maksaisit siinä tapauksessa? Korkokatto on järkevä silloin,kun korot ovat hyvin matalalla, mutta takaisinmaksusuoja on jo ehtojen vuoksi aika turha, sillä hyvin harvoin siitä kuitenkaan mitään saa takaisin.

Vierailija
9/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske: mitä korkokatto ja takaisinmaksuturva maksavat, ja paljonko niistä voi hyötyä.

Niissä tarjouksissa, mitä itse sain, korkojen olisi pitänyt nousta yli 5 prosenttiyksikköä 5 vuoen aikana, että korkokatossa olisi saanut omansa takaisin. Takaisinmaksuturvakin maksoi käytännössä enemmän kuin sen kahden vuoden lyhennykset olisi olleet, minkä se olisi maksimissaan kattanut. En sit ottanut niitä.

Sun täytyy kuitenkin laskea nämä itse, koska en tiedä, millaisia tarjouksia sulle on tehty ja mikä esim on sulla alkuvaiheessa tuo lyhennysmäärä vuodessa.

Vierailija
10/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkojen ollessa alhaalla kannattaa mielummin lyhentää sitä lainaa reilummin, kuin pyyhkiä rahalla takapuolta maksamalla lisäturvista. Tai maksaa itselleen niitä vakuutuksia eli säästää.

Vierailija
11/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota korkokattoa. Ota kiinteä laina, jossa jos korko nousisi suunnattomasti lisääntyisivät vain maksuerät. Korkokatto on ihan turha.

Takaisinmaksuturvaa en ole itse edes harkinnut, mutta jos oma tilanne epäilyttää paljonkin...

Vierailija
12/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää, jos korot nousisi esim viiteen prosenttiin? Niitä ei vaan ole varaa nostaa sillä sehän romahduttaisi koko yhteiskunnan.

Vierailija
13/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota korkokattoa. Ota kiinteä laina, jossa jos korko nousisi suunnattomasti lisääntyisivät vain maksuerät. Korkokatto on ihan turha.

Takaisinmaksuturvaa en ole itse edes harkinnut, mutta jos oma tilanne epäilyttää paljonkin...

Takaisinmaksu turvaa ajattelin lähinnä tapaturmien tms varalle, mutta aika turhana sitä kyllä pidän. Varsinkin, kun on mielestäni aika kallis.

Tuosta korkokatosta laskin, että jos sen kerralla maksaa, niin siitä ei tule tuolle laina-ajalle kuin alle 100e/vuosi. Se houkuttelisi, kun jotenkin tuntuu niin kovin epävarmalta kaikki talous ja sen kehitys ym... Mutta en siis oikeasti näistä oikein ymmärrä, siis laajassa mittakaavassa.

Ap

Vierailija
14/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske: mitä korkokatto ja takaisinmaksuturva maksavat, ja paljonko niistä voi hyötyä.

Niissä tarjouksissa, mitä itse sain, korkojen olisi pitänyt nousta yli 5 prosenttiyksikköä 5 vuoen aikana, että korkokatossa olisi saanut omansa takaisin. Takaisinmaksuturvakin maksoi käytännössä enemmän kuin sen kahden vuoden lyhennykset olisi olleet, minkä se olisi maksimissaan kattanut. En sit ottanut niitä.

Sun täytyy kuitenkin laskea nämä itse, koska en tiedä, millaisia tarjouksia sulle on tehty ja mikä esim on sulla alkuvaiheessa tuo lyhennysmäärä vuodessa.

Olisiko sinulla jotain kaavaa tai muuta neuvoa, millä tuon korkokaton kannattavuuden voisi laskea?

Ap

Vierailija
15/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinulla jotain kaavaa tai muuta neuvoa, millä tuon korkokaton kannattavuuden voisi laskea?

Ap

On. Tarjoaako pankki sitä? Jos tarjoaa se ei SINULLE kannata.

Vierailija
16/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske, minkä verran laina lyhenisi siinä tapauksessa, että käyttäisit takaisinmaksusuojan kuukausierän verran enemmän lainan lyhentämiseen. Minkä verran vähemmän korkoa maksaisit siinä tapauksessa? Korkokatto on järkevä silloin,kun korot ovat hyvin matalalla, mutta takaisinmaksusuoja on jo ehtojen vuoksi aika turha, sillä hyvin harvoin siitä kuitenkaan mitään saa takaisin.

Takaisinmaksusuojan summa olisi yli 20 euroa kuussa. Eli mielestäni paljon.... Sen taidan tosiaan nyt hylätä kokonaan.

Ap

Vierailija
17/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takaisinmaksu turvaa ajattelin lähinnä tapaturmien tms varalle, mutta aika turhana sitä kyllä pidän. Varsinkin, kun on mielestäni aika kallis.

Tuosta korkokatosta laskin, että jos sen kerralla maksaa, niin siitä ei tule tuolle laina-ajalle kuin alle 100e/vuosi. Se houkuttelisi, kun jotenkin tuntuu niin kovin epävarmalta kaikki talous ja sen kehitys ym... Mutta en siis oikeasti näistä oikein ymmärrä, siis laajassa mittakaavassa.

Ap

Nuo ovat oikeasti vain pankkien katteiden parantamiseksi keksittyjä tuotteita. Paremman suojan saat kun sijoitat itse samana summan kuukausittain kuluttomiin indeksirahastoihin, kuin mitä noihin menisi.

Vierailija
18/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On. Tarjoaako pankki sitä? Jos tarjoaa se ei SINULLE kannata.

Kyllä tarjosi. Oli tehnyt siitä laskelman jo lainatarjoukseen. Tosin samoin teki tuosta takaisinmaksusuojastakin.

Ap

Vierailija
19/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteän koron saa kymmeneksi vuodeksi tällä hetkellä naurettavan pienellä korolla, joten miksi maksaa korkokatosta erikseen? Takaisinmaksusuojan tilalle voisi ottaa ainakin henkivakuutuksen ja kannattaa kuulua myös työttömyyskassaan, jotta työttömyyden kohdatessa saa suurempaa päivärahaa.  Ongelmaksi jää vain loput viisi vuotta, ellet pysty nopeuttamaan maksuaikatauluasi. Hae kahta lainaa, joista 10 v laina on kiinteäkorkoinen?

Vierailija
20/22 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun korkotaso on mitä on, niin pankin täytyy yrittää löytää vaihtoehtoisia tapoja tehdä rahaa. Toki harkinnan arvoista, jos ottaa  enemmän lainaa kuin tulot edellyttäisivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi