Näettekö vaarallisuutta? 12v pelkää syöpää
Moi, oon 12v tyttö, ja mulla on joka päivä ahdistava tunne tän asian kanssa. Mulla oli tosiaan eka kainalossa patti, jota mentiin n. 20 päivää sitten näyttämään ja todettiin vaarattomaksi, turvonneeksi imusolmukkeeksi. Sitten tunsin et mul on siellä enemmänkin turvonneita imusolmukkeita, kun aloin paineleen ja hätäännyin tietty.
No, sit aloin paineleen itteeni ja löysin myös leuan alta patit, eli mulla on molemmin puolin leukaa sellaset muljuavat patit ja tosiaan ne on varmaan jotain luita, mutta mulla on sit siellä toisella puolella yks vähän niitä kahta pienempi, muljuava kivuton patti. Mua pelottaa et se on syöpää :(
Samoin about maaliskuussa totesin mun korvan takana patin (mikä vaikuttaa joltain paiseelta vaan, ei imusolmukkeelta koska mulla on ennenkin ollu korvassa sellasia mutta sisäpuolella ja oon puhkassu ne, tätä en uskalla jos se kuitenkin on joku vaarallinen)
Ja nyt mulla on sitten flunssa, nielu täynnä outoja patteja ja paiseita :( Oon lukenu että imusolmukesyöpään liittyy flunssa, ja jos tä on nyt sit sitä....
Vanhemmat ei oo yhtään huolissaan ja sanoo vaan et jos flunssa ei mee ohi ni mennään lääkäriin ja ne sano että ultrassa ois nähty kainalon patit jos ois ollu vaarallista, mutta kun he eivät vain käsitä että mun korvaa ja leukaa ei ole tutkittu, että siellä sitä syöpää voi olla. Oon tosi peloissani ja tarvitsisin apua :(
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:45"]
Flunssaan liittyy turvonneet imusolmukkeet. Imusolmukkeet myös ärsyyntyvät ja turpoavat kun niitä koskettelee. Joten yritä nyt rauhoittua ja lopettaa pattien etsiminen niin patitkin katoaa.
[/quote]
Juuri näin. Erilaisissa tulehdussairauksissa imusolmukkeita kyllä turpoaa. Se ei ole merkki syövästä eikä mistään muusta vaarallisesta.
Lisäksi normi imusolmukkeita ja muita rakenteitakin voi alkaa luulla kyhmyiksi ja kasvaimiksi, jos liikaa asiaa murehtii ja anatomiaa kovin hyvin tuntematta kauheasti tunnustelee. Ei ole ihan tavatonta että esim. teini-ikäinen tyttö luulee kehittyvää rintarauhaskudosta joka tuntuu "kovalta ja pattiselta" syöväksi tai terveydestään huolestunut tunnustelee vatsaansa ja pitää normaaleja vatsanpeitteiden läpi tuntuvia elimiä kasvaimina.
Yritä vaan rauhoittua ja olla miettimättä terveyttäsi liikaa. Etsi jotain muuta mihin voisit keskittyä, jotain mukavampaa.
Eli ette näe hätää mennä lääkärille? Entä jos patit nielussa ei häviä? :(
Mene kouluterkkarille ja kerro että olet huolissasi. Sitä vartenhan hän on. Hän varmasti ymmärtää ja osaa katsoa asian ja rauhoittaa mieltäsi.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:52"]
[/quote]
Ei ne välttämättä ole mitään minkä kuuluukaan hävitä. Ei minusta ole mitään syytä mennä lääkärille. Voit harvakseltaan tarkkailla niitä ja kokeilla että eivät ole kasvaneet. Mutta älä koko ajan niitä näprää, tai turpoavat ihan siitä mekaanisesta ärsytyksestä.
Kyllä mä näen, että vaara on. Se ei tosin ole syövän vaara, siihen tuo ei viittaa (monestakin syystä, joista yksi on noiden oireiden yksipuolisuus. Kuka hyvänsä saa imusolmukkeensa turvoksiin ja kipeiksi jo ihan vain sillä, että niitä koko ajan painelee ja tunnustelee.
Sen sijaan mä näen sulla vakavan hypokondrian ja sitä myöten pakko-oireisen häiriön mahdollisuuden. Sun koko toiminta pyörii irrationaalisen ja perusteettoman sairauden pelon ympärillä ja se pelko tekee sut sairaaksi. Sekä ihan fyysisesti kipeäksi, kun painelet niitä imusolmukkeitasi, että henkisesti kipeäksi, sillä se kaventaa sun elinpiiriä ja vie aikaa niiltä asioilta joita sun pitäisi tehdä ja ajatella. Lisäksi tuolla on taipumus pahentua ja levitä muihinkin sairauksiin, joihin satut sopivasti törmäämään vaikka googlessa. Eikö niink että suahan myös kiinnostaa kovasti monetkin sairaudet. Hetken päästä olet aivan varma kuolevasi johonkin kolmesta neljästä sairaudesta vuoronperään ja samaan aikaan elät suorittaen orjallisesti kummallisia rituaalisia käsienpesuja ja tarkasteluja, jotta jos vaikka sittenkin säilyisit hengissä tai välttyisit tartunnalta.
Kyllä sun mun mielestä kannattaa mennä lääkäriin, hakemaan henkistä apua. Tossa on todennäköisesti taustalla joku kokonaisvaltainen ahdistus. Mulla se oli koulukiusaamiesta lähtöisin ja siitä, että jouduin nuorena vastuuseen itsestäni tilanteissa, joihin en vielä ollut valmis. Oon nyt selvillä vesillä, mutta siihen meni kauan ja elämä silloin oli aivan hirveää tuskaa. joten kannattaa hakea apua ajoissa.
Juu, koita rauhoittua. Kuten edellinen sanoi, flunssaan liittyy turvonneet imusolmukkeet, ja ne saattavat turvota myös jos on vaikka joku finni tms. pieni tulehdustila vieressä.
Ja esim. leuan alta imusolmukkeet löytyvät ihan terveenäkin, ja tosiaan ärtyvät jos niitä koko ajan muljauttelee.
Jos tämä kovasti sinua vaivaa, mene ihmeessä käymään kouluterveydenhoitajalla, niin hän ehkä osaa rauhoittaa sinua paremmin!
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:54"]
Onko hypokondria tuttu sana?
[/quote]
Oon niin helpottunut että mun oireet ei kuulostakaan vakavalta <3
Rauhoitu hyvä lapsi. Käy kouluterveydenhoitajalla ja kerro hänelle nämä huolesi. Rauhoittaa mieltä varmasti.
[/quote]
Onko pakko alkaa lapselle vinoilemaan?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:56"]
Kyllä mä näen, että vaara on. Se ei tosin ole syövän vaara, siihen tuo ei viittaa (monestakin syystä, joista yksi on noiden oireiden yksipuolisuus. Kuka hyvänsä saa imusolmukkeensa turvoksiin ja kipeiksi jo ihan vain sillä, että niitä koko ajan painelee ja tunnustelee.
Sen sijaan mä näen sulla vakavan hypokondrian ja sitä myöten pakko-oireisen häiriön mahdollisuuden. Sun koko toiminta pyörii irrationaalisen ja perusteettoman sairauden pelon ympärillä ja se pelko tekee sut sairaaksi. Sekä ihan fyysisesti kipeäksi, kun painelet niitä imusolmukkeitasi, että henkisesti kipeäksi, sillä se kaventaa sun elinpiiriä ja vie aikaa niiltä asioilta joita sun pitäisi tehdä ja ajatella. Lisäksi tuolla on taipumus pahentua ja levitä muihinkin sairauksiin, joihin satut sopivasti törmäämään vaikka googlessa. Eikö niink että suahan myös kiinnostaa kovasti monetkin sairaudet. Hetken päästä olet aivan varma kuolevasi johonkin kolmesta neljästä sairaudesta vuoronperään ja samaan aikaan elät suorittaen orjallisesti kummallisia rituaalisia käsienpesuja ja tarkasteluja, jotta jos vaikka sittenkin säilyisit hengissä tai välttyisit tartunnalta.
Kyllä sun mun mielestä kannattaa mennä lääkäriin, hakemaan henkistä apua. Tossa on todennäköisesti taustalla joku kokonaisvaltainen ahdistus. Mulla se oli koulukiusaamiesta lähtöisin ja siitä, että jouduin nuorena vastuuseen itsestäni tilanteissa, joihin en vielä ollut valmis. Oon nyt selvillä vesillä, mutta siihen meni kauan ja elämä silloin oli aivan hirveää tuskaa. joten kannattaa hakea apua ajoissa.
[/quote]
Juu, no minulla ei ole koulukiusaamista enkä pelkää muita tauteja kuin syöpää, koska mammallani on tälläkin hetkellä syöpä. Tuota luulotautia en kyllä niele, olin lääkärikäynnin jälkeen täysin rauhallinen kunnes löysin toiset patit.
Ota huomioon että olen vasta lapsi.
[/quote]
Onko pakko alkaa lapselle vinoilemaan?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 14:52"]
[/quote]
Ei ne välttämättä ole mitään minkä kuuluukaan hävitä. Ei minusta ole mitään syytä mennä lääkärille. Voit harvakseltaan tarkkailla niitä ja kokeilla että eivät ole kasvaneet. Mutta älä koko ajan niitä näprää, tai turpoavat ihan siitä mekaanisesta ärsytyksestä.
[/quote]
Mulla on kurkku kipeä ja jumalattoman isot patit siellä, tuli yhdessä päivässä. En kyllä sormeani omaan nieluuni tunkisi herranjumala
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:00"]
[/quote]
Juu, no minulla ei ole koulukiusaamista enkä pelkää muita tauteja kuin syöpää, koska mammallani on tälläkin hetkellä syöpä. Tuota luulotautia en kyllä niele, olin lääkärikäynnin jälkeen täysin rauhallinen kunnes löysin toiset patit.
[/quote]
Sä aloit lääkärikäynnin jälkeen etsimään lisää patteja. Se on huono merkki. On tyypillinen luulotauti/pakko-oire-ilmiö, että lääkärikäynti rauhoittaa, mutta vain väliaikaisesti.
Otan huomioon, että olet lapsi. (tosin en ole ihan varma, oletko oikeasti.) Mun ocd alkoi yhdellä taudilla (sekin oli syöpä) kun olin 10, ja koska en osannut hakea apua, se kehittyi, monimuotoistui ja jatkui lähes kolmikymppiseksi.
No, ehkä sä pystyt ohjaamaan ajatuksiasi niin, että saat tuon katkeamaan itse ja ilman apua. Toivottavasti. Mut jos huomaat, että palaat näihin ajatuksiin vielä, niin sun pitää tajuta, että et ole ainoa, ja että apua on saatavilla, mutta sä et saa sitä jatkuvassta syöpälääkärilläjuoksemisesta, vaan psykologipuolelta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:00"]
[/quote]
[/quote]
Sä aloit lääkärikäynnin jälkeen etsimään lisää patteja. Se on huono merkki. On tyypillinen luulotauti/pakko-oire-ilmiö, että lääkärikäynti rauhoittaa, mutta vain väliaikaisesti.
Otan huomioon, että olet lapsi. (tosin en ole ihan varma, oletko oikeasti.) Mun ocd alkoi yhdellä taudilla (sekin oli syöpä) kun olin 10, ja koska en osannut hakea apua, se kehittyi, monimuotoistui ja jatkui lähes kolmikymppiseksi.
No, ehkä sä pystyt ohjaamaan ajatuksiasi niin, että saat tuon katkeamaan itse ja ilman apua. Toivottavasti. Mut jos huomaat, että palaat näihin ajatuksiin vielä, niin sun pitää tajuta, että et ole ainoa, ja että apua on saatavilla, mutta sä et saa sitä jatkuvassta syöpälääkärilläjuoksemisesta, vaan psykologipuolelta.
[/quote]
Epäilen tasan niin kauan syöpää, kun tää flunssa on mennyt ohi. Jos flunssa ei mene ohi vaan jatkuu esim. kuukausia, sehän on merkki syövästä enkä ole varma pateista, musta tää ei kuulosta keksityltä jos patti tuntuu ja oireenakin on väsymys ja flunssa.
Jos patit alkaa kasvaa, käy näyttämässä. Oikeasti, ei huolta ellei sitten ala kasvaa. Mieti nyt vaan että sulla on normaali flunssa, käytte äitinne kanssa näyttämässä sitä jos ei mene ohi kahdessa päivässä. Mononukleoosi vois olla yks, mutta siinä on erittäin raju kurkkukipu ja kuumetta.
Toisin sanoen, rauhoitu, älä tutki kroppaasi, vaan jos kasvaa leuassa patti niin sano äidillesi. Hän osaa määritellä kyllä koska lääkäriin.
Hei, vaikka olen aikuinen, olen käynyt läpi vähän samanlaisia tuntemuksia, muutama vuosi jo aikaa.
Leuan alla olevat patit minuakin huolestuttivat, mutta, kyllä ne siellä kuuluukin olla ja tuntuvatkin ihan selvästi, jos painat. Molemmin puolin ja voi lisäksi olla pienempiäkin.
Jos et saa asiaa mielestäsi, käy vaikka koulun terv.hoitajalla aluksi tai pyydät vanhempiasi varaamaan uuden ajan lääkäriin. Omaa lasta käytin ultrassa niskan pattien takia, olivat suurentuneet flunssien seurauksena ja - jäivät suurentuneiksi, vaikka ovat siis aivan vaarattomia. Joskus käy niinkin, että imusolmuke jää suurentuneeksi. Kaikkein tarkimmin röntgenlääkäri katsoi solisluiden alueen ja vatsan seudun, vatsan seudun patteja en edes tiennyt olevan mahdollista ollakaan. Eli niskan ja korvantaustan ja leuanaluspattien suurentuminen (ja jääminen suuremmiksi) on kuulema aika tavallista.
Parempi kuitenkin käydä uudestaan lääkärillä, ehkä saat helpommin asian mielestäsi. Turha murehtiakaan jatkuvasti, turha käynti on pieni hinta mielenrauhasta. Näin minäkin olen tehnyt ja pikkuhiljaa "ongelma" on helpottunut.
Flunssaan liittyy turvonneet imusolmukkeet. Imusolmukkeet myös ärsyyntyvät ja turpoavat kun niitä koskettelee. Joten yritä nyt rauhoittua ja lopettaa pattien etsiminen niin patitkin katoaa.