Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausajan ruokavalio/painnonnousu. Kommentoikaa syömisiäni?

Vierailija
12.08.2014 |

Olen raskaana viikolla 20 ja luonnostaan hoikka. Ennen raskautta 163 cm/53 kg ja nyt rv 20 163 cm/ 58, 5 kg. Melkein 6 kg tullut! Olen teinistä asti painanut samanverran ja nyt kauhuissani nopeasta painonnoususta. Viimeksi neuvolassa painnonnousun sanottiin olevan ihan hyvä minulle mutta nyt jännittää seuraava käynti. Minulle tuli jo ensimmäisen kolmanneksen aikana 3 kg ja nyt on tahti hieman onneksi hidastunut. Vatsa kasvaa nopeaa vauhtia ja on jo selvä raskausvatsa.

En ole koskaan joutunut tarkkailemaan painnonnousuani ja nyt on ollut pakko alkaa vähän kiinnittää huomiota tähän. Jäätelön olen syönyt nyt kesällä pari kertaa viikossa mutta muuten en mitenkään mässäile sen kummemmin. Ruokahalu oli valtava ensimmäiset 10 viikkoa mutta on nyt taas normaali.

Haluaisin kommenteja, miltä esimerkiksi eilinen ruokailuni kuulostaa? Mitä mielestäsi kannattaisi lisätä? Tässä on vain yksi esimerkki päivä siis. Olen kasvis-kala syöjä ja syön myös kananmunia ja kalaa viikottain.

Tässä eilinen päiväni:

- Aamu/lounas: kaurapuuroa lautasellinen, puoli purkkia raejuustoa (2%), punaherukoita noin 0,5 dl, (Valio) mustikkakeittoa noin 0,5 dl.

- Välipala: 2 isoa ruisleipää: reilusti Edam juustoa, salaatinlehtiä, 0,5 paprikaa, basilikaa. Viilis.

- Päivällinen: (Iso) Mozzarella salaatti: salaattia, tomaattia, kurkkua, aurinkokuivattua tomaattia, mozzarella pallo, oliiviöljyä (reilu loraus). 3 kasvispullaa (pakaste, Saarioinen) ja 2 kalapalaa pinaattitäytteellä (pakaste, Lidl).

- Iltapala: Punaheruita noin 3 dl ja päällä vaniliakastiketta.

Lisäksi: (raskausajan) multivita, 1 omega 3 kapseli, 2 mustaherukansiemenöljy kapselia.

Juomana paljon vettä ja 2 mukia teetä (hieman hunajaa).

Tässä yksi esimerkkipäiväni. Oli vapaa-päivä ja nukuin myöhään joten en syönyt erikseen aamupalaa. Paljonkohan tässä on suunnilleen kaloreita? Itselläni ei ole mitään tietoa... Yleensä syön vielä iltapalan, esimerkiksi pari riisipiirakkaa juustolla ja jugurttia lasillisen mutta myöhään nukkumisen vuoksi eilen ei jaksanut.

Kiitos kommenteistanne! Myös muut raskaana olevat, paljonko teillä on paino noussut?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mozzarellaa saa syödä raskaana!

Vierailija
2/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerääntyyköhän sulla nestettä? Mietin vaan että monesti kun raskaana paino nousee, se ei ole läskiä vaan nestettä ympäri kehoa (ja sitten toki nämä lapsivesi, istukka ja vauvan paino jne).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 11:09"]

Kerääntyyköhän sulla nestettä? Mietin vaan että monesti kun raskaana paino nousee, se ei ole läskiä vaan nestettä ympäri kehoa (ja sitten toki nämä lapsivesi, istukka ja vauvan paino jne).

[/quote]

Jep, nyt näillä helteillä ihan varmasti on nestettä jonkun verran kertynyt. Itse olen nyt viikolla 34 ja kengät ja sormukset ei meinaa mahtua enää, kun nestepöhöä on niin paljon :(

Vierailija
4/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennä annoskokoja. Esim. yks leipä riittää ja korvaa viilis rahkalla tai raejuustolla. Ja lounaaksi riittänee pelkkä salaatti, jättäisin pois kasvispullat ja kalapalat.

Vierailija
5/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulosta pahalta. Mulla noussut paino 16 kiloa. Nyt menossa rv 40+5 eli yliajalla mennään. Lähtöpaino 62 kiloa, pituus 170.

Sun kokoisella voi nousta 12-16 kiloa ihan kepeästi. Vauva, istukka, veri, lapsivesi, nesteet (voi kertyä 6kin litraa) ja pieni rasva imetystä varten on kaikki ok.

Ruokavalio kuulostaa hyvältä. Hedelmiä voit lisätä ja jos syöt aamiaisen aiemmin, lisää erillinen lounas, vaikka jokin keitto. Herkutellakin saa eli pala suklaata silloin tällöin ok.

Otat nyt rennosti ja nautit. Synnytykseen jälkeen kun lähtee nesteet ja imetyksessä rasvaa, voit olla pian alle lähtöpainon. Niin ja liikuntaa ei pidä unohtaa. Kävely, uinti, jooga ja lihaskunto (selkä, jalat, kädet) kannattaa muistaa.

Vierailija
6/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oli tosi hoikka ennen ensimmäistä lastani 162cm/49kg. Painoa tuli yli 30 kiloa, kun harjoitussupistukset estivät liikkumisen, ja syömistavat huononivat. ÄLÄ ota paineita. Niistä kiloista kyllä pääsee eroon. Hoikille nyt vain tulee usein enemmän raskauskiloja. :)

T: Nykyään neljän lapsen äiti, 162cm/60 kg

PS. Nuorimmaiseni on nyt 8 kk ja pyrin laihduttamaan vielä viisi kiloa. Sitten on hyvä. Olin aiemmin liiankin laiha.

Vierailija
7/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä samalla raskausviikolla ja itselläni paino noussut myös n. 6kg, lähtömitat 158cm/48kg, nyt 54kg. Esikoista minäkin odottelen ja aina ollut vartaloltani hoikka.

Osa painonnousustani johtuu selkeästi raskaan liikunnan vähenemisestä (ennen raskautta liikuin 6-7krt/vko kovilla sykkeillä, nyt tulee sauvakäveltyä ja jumppailtua n. 4krt/vko) ja osa ihan selkeästä herkuttelusta. Kunnon ruokaa, salaattia, leipää, hyviä rasvoja ja proteiineja menee reippaasti, mutta helposti myös se pulla tai jäätelö jopa päivittäin. En jaksa ottaa asiasta liikaa paineita. Toki yritän tarkkailla ettei paino ihan käsiin räjähdä, mutta luotan siihen että kertyvät kilot kyllä lähtevät imetyksen myötä ja viimeistään sitten kun palaan takaisin normaaliin kuntoilu- ja päivärytmiin. Neuvolassa ei painosta myöskään ole sanottu mitään.

Joten älä stressaa liikoja :) Sanoisin että hyvä kun syöt monipuolisesti ja runsaasti, vauva saa siten varmasti kaiken tarvitsemansa ja itsekin jaksat raskauden ja synnytyksestä palautumisen paremmin kun on energia- ja vitamiinivarastot täynnä :)

Ps. Ja tuo esimerkkipäivän ruokailusi kuulostaa minusta ainakin ihan hyvältä ja monipuoliselta, vaikken mikään ravitsemusterapeutti olekaan.

Vierailija
8/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Mozzarella ja feta on pästäroitua joten niitä saa kyllä syödä kun joku täällä ihmetteli.

Rinnat on kasvaneet kuppikoolla ja vatsa on aika iso mutta muuten en koe olevani kovinkaan turvoksissa: kasvoissa ei näy raskaus esimerkiksi ollenkaan eikä sormukset purista. Liikuntaa olen joutunut vähentämään supistelujen vuoksi ja nyt helteellä ei ole oikein pystynyt kun hengästyy jo kävelemisestä. Normaalisti käyn pitkällä kävelylenkillä pari kertaa viikossa ja pari kertaa viikossa salilla. Salitreeni on ollut nyt kuukauden tauolla mutta tarkoitus on jatkaa taas mutta pienemmillä painoilla ja pidemmillä tauoilla. Kunhan supistukset eivät palaa.

Olen kokeillut syödä päivälliseksi usein vain ruokaisan salaatin mutta viimeistään 2 h päästä on ollut niin jäätävä nälkä että olen lisännyt salaatin seuraksi jotain muutakin, esim. kalaa. Aamiaiseksi syön yleensä banaanin ja jonkun muun hedelmän jos olen töissä. Koskaan ei ole oikein maistunut aamiainen ja olenkin syönyt lounaaksi vähän isomman puuroannoksen.

Vierailija
9/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikalla saattaa paino nousta paljonkin. Itsellä nousi 30kg 160cm 50kg lähtö paino, synnytys sairaalaan jäi 10kg loput 20 laiduin ja laihdutin sitten vuoden sisään. Neuvolassa ei koskaan valitettu vaikka itse olin huolissani painosta. Toisesta tuli n. 25 kaikki oli poissa n. 6kk synnytyksestä. Ekassa raskaudessa herkuttelin paljon, toisessa söin terveellisesti, mutta usein, kummasakaan en ole painon vaikuttaa vaan olen joutunut syömään mm. Pahoinvointua estääkseni, oma olo on tärkein.

Ruokailusi kuulostaa mielestäni hyvältä, syö sen verran ja sitä mikä tuntuu hyvältä.