Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan kamalaa jättä lapsi päiväkotiin itkemään

Vierailija
12.08.2014 |

ja lähteä pois. Ei tästä tuu mitään.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itkenyt kauankin? Mitä hoitajat sanoneet tilanteesta? Itkeekö kauankin lähtösi jälkeen?

Vierailija
2/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tiedän! :-(.

Mutta lapsi tottuu ihan varmasti, usko pois! Juttele hoitajien kanssa että kuulet heidän lohduttavan lasta ja kuulet että lapsi rauhoittuu. Me kaikki lähes olemme painineet tuon surun kanssa. Se on hirveää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin päiväkodissa töissä, useimmat itkivät aluksi, mutta tottuivat ajan kanssa. Yhtenä vuonna tosin oli yksi tyttö, joka ikävöi vanhempiaan syksystä kevääseen, itki joka päivä, ei osallistunut yhtään mihinkään (oli 2v tullessaan), halusi olla sylissä koko ajan. 

Se tuntui todella pahalta. Vanhemmat olivat huolehtivia, yrittivät pitää mahdollisimman lyhyitä päiviä, lapsi oli välillä mummolla välipäiviä, oli onnellinen perhe. Lapsi vaan ahdistui siitä päiväkodista hirveästi, itki vuoden. Sen jälkeen muuttivat muualle, jatkosta en tiedä.

Vierailija
4/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin 5v poikanikin itki ennen.. Mutta leppyi onneksi :)

Vierailija
5/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te laitatte niin pieniä PÄIVÄKOTIIN?? Miksei perhepäivähoitajalle, tai mummo hoitaa? Tai olette itse kotona? Kiva hylkäämiskokemus tulee lapselle. Äiti menee vähän tienaamaan rahaa, niin mene sinä itkemään tuonne muiden itkevien joukkoon. Heippa.

Vierailija
6/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin töissä pienten puolella. Syksyn ensimmäisellä viikolla ryhmässäni oli 12 pientä, joista valehtelematta 8 itki koko päivän. Kolmen hoitajan kesken jaettiin niitä itkeviä sitten sylistä syliin. Ei ollut helppoa.

Vierailija
7/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap. Olen aikoinani hoitanut lapsia kotonani ja voin kertoa Sinulle, että lapset osaavat erinomaisesti syyllistää vanhempansa. Muutaman lapsen kohdalla todistin joka aamu seuraavaa; hoitoon tuodessa takertuu vanhempaansa ja itkee lohduttomasti. Kun vanhempi sitten lähtee ja painaa ulko-oven kiinni, lapsi kääntyy ja kysyy iloisena; mitä leikitään. Ja päivä sujuu hyvissä ja iloisissa merkeissä.

Odottele rauhassa muutama viikko, yleensä tilanne muuttuu. Ja jos itku vain jatkuu, kannattaa päiväkodin kanssa sopia keskustelusta, jossa käsittelette asiaa.

Aika moni vanhempi on joutunut samaan tilanteeseen kanssasi:) 

Vierailija
8/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 09:40"]

Miksi te laitatte niin pieniä PÄIVÄKOTIIN?? Miksei perhepäivähoitajalle, tai mummo hoitaa? Tai olette itse kotona? Kiva hylkäämiskokemus tulee lapselle. Äiti menee vähän tienaamaan rahaa, niin mene sinä itkemään tuonne muiden itkevien joukkoon. Heippa.

[/quote]

Koska äidin hoitovapaa loppui. Isompi lapsista meni toiseen ryhmään ja nuorempi itki jähes joka aamu kun hänet hoitoon jätin. Ei tosin kuin sen hetken kun lähdin pois, mutta oli se silti hieman ikävää jättää itkevä lapsi hoitoon. Aikaisempana vuotena ei ollut mitään ongelmaa, kun molemmat lapset olivat samassa ryhmässä, joten tämä reaktio tuli hieman puskista.

Isi35

Vierailija
9/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on ihan kamalaa tuo alkuaika. Ensimmäisenä syksynä kun lapsi oli hoidossa, itkin joskus itsekin kun olin jättänyt lapsen itkevänä päiväkotiin ja hyvästellyt hänet reippaasti ja yrittänyt näyttää että kaikki on hyvin. Mut kun pääsin sieltä päiväkodin pihalta pois kaikki se koko aamun kestänyt stressi ja itkevän lapsen kantaminen väkisin päiväkotiin, riisuminen väkisin ja minuun tarrautuneiden pienten käsien irroittelu ja hoitajan syliin antaminen tuntui hirveän pahalta. Vaikka tehtiin kaikkemme että lapsi olisi ajatellut hoitoa positiivisena kokemuksena, kesti pitkään että hän tottui, ja alussa hän oli ihan shokissa. Oli kamalaa kun pieni lapsi yrittää huutaa perään, että äiti, älä jätä minua, rakastan sinua.

Mutta siitä se sitten lähti pikkuhiljaa. Täytyy kyllä sanoa, että en olisi pystynyt jättämään noin pientä vielä hoitoon jos ei olisi ollut käytännön pakko. Päiväkoti on hyvä paikka, hoitajat ovat hyviä, lapsella on siellä hyvä olla mutta alku oli kieltämättä rankka.

Vierailija
10/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meinaatko, että se lapsi ei ikävöisi pph:lla?? Ja että vanhemmat tosiaan tuolla asenteella jättäisivät sen lapsen sinne hoitoon. Toiset kun haluavat pitää elintason eläkkeelläkin. Ja kovin on pieni lapsi eskarinkin aloittaessa.

Ap:lle tsemppiä. Kyllä se aikanaan helpottaa. Meillä ei ole kasvojen mutristelua enempää ollut esikoisen kanssa. Minulla taisi tulla enemmän pahamieli ekan viikon aikana.

Vierailija
11/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 09:51"]

[/quote]

Meinaatko, että se lapsi ei ikävöisi pph:lla?? Ja että vanhemmat tosiaan tuolla asenteella jättäisivät sen lapsen sinne hoitoon. Toiset kun haluavat pitää elintason eläkkeelläkin. Ja kovin on pieni lapsi eskarinkin aloittaessa.

Ap:lle tsemppiä. Kyllä se aikanaan helpottaa. Meillä ei ole kasvojen mutristelua enempää ollut esikoisen kanssa. Minulla taisi tulla enemmän pahamieli ekan viikon aikana.

[/quote]

Ja vielä tuohon mummo hoitaa, aika monen nykyvanhemman mummo on vielä ihan työikäinen. Näin meilläkin. Eikä muutenkaan ole  mummon tehtävä hoitaa lastenlasta työkseen. Mikäli ei sitten itse halua.

Vierailija
12/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo töissä, kyllä se lapsi itkisi sielä perhepäivähoitajallakin. Käy kaksi päivää viikossa hoidossa. Lapsi vähän reilut 3 vuotias. On ollut paljon aiemminkin hoidossa samassa päiväkodissa. Nyt kesän oli kotona ja nyt isompien ryhmään meni. Vielä pahemmalle tuntuu, kun lapsi tosi kiinni minussa, koska joudun olla paljon pienemmän lapsen kanssa pois kotoa.

ap

Vierailija
13/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meinaatko että sinne perhepäivähoitajalle on yhtään sen helpompaa jättää? Ei ole. Siellä on vain yksi ihminen, joka voi ilman mitään kontrollia tehdä mitä tahansa päivän aikana, päiväkodissa sentään on useampi aikuinen. Ja perhepäivähoitajilla on lomat ja yksittäisiä vapaitakin suhteellisen usein, jolloin joutuu viemään varahoitoon ja se se vasta kauheaa on.

Hoitaisin mielelläni itse omat lapseni mutta silloin kun perheessä on vain yksi aikuinen niin on kyllä todella vaikea selviytyä edes välttämättömistä maksuista pelkillä yhteiskunnan tuilla. Ja kun niiden mummojenkin pitää käydä töissä jotta saavat rahaa elääkseen.

Suurin osa lapsista itkee uutta tilannetta ja eroa vanhemmista mutta suurin osa myös lopettaa itkun hyvin pian vanhempien lähdettyä. Ensimääiset viikot ovat hankalia mutta pian lapset menevät hoitoon ihan iloisina ja ilman itkuja.

Vierailija
14/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos lohdutuksesta. :D vaikka tämä tilanne koettu ennenkin, tuntuu ihan kamalalle taas seurata sitä lapsen itkua ja totuttelua. Kohta saa onneksi lähteä hakemaan kotiin. :) Vaikka tiedän, että on tiedossa ihan hirveä ilta kun lapsi vain itkee, huutaa ja kiukkuaa joka asiaa ja haluaisi vain istua sylissä.

Vierailija
15/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans pikkuinen aloitti eilen päivähoidon, onneksi perhepäivähoidossa. Oli pari tuntia aamulla itkeskellyt, iltapäivästä oli jo lähtenyt muiden kanssa leikkiin mukaan. Pahaltahan se tuntuu, mutta eiköhän se siitä.

Vierailija
16/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 09:40"]Miksi te laitatte niin pieniä PÄIVÄKOTIIN?? Miksei perhepäivähoitajalle, tai mummo hoitaa? Tai olette itse kotona? Kiva hylkäämiskokemus tulee lapselle. Äiti menee vähän tienaamaan rahaa, niin mene sinä itkemään tuonne muiden itkevien joukkoon. Heippa.

[/quote]

I D I O O T T I.

Vein lapseni 5-vuotiaana päiväkotiin ja hän itki aamuisin, joskus ruokailussakin tuli itku. Vähitellen sopeutui. Kerrohan minkä ikäinen ei ole liian pieni, 17-vuotiasko? Katsos kun meillä kaikilla ei ole perintöä/elättäjää että voisimme vain kasvattaa lapsia kotona. Ja mitä luulet että yhteiskunnan käy jos kaikista perheistä toinen vanhempi jää kokonaan työelämäst. Realismia hiukan kiitos!

Vierailija
17/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun minut 3-vuotiaana vietiin päiväkotiin ja voi sitä ikävää ja turvattomuuden tunnetta. Olin muutenkin TOSI ujo ja herkkä lapsi. Itkin niin paljon että aloin hyperventiloimaan.  Lapsuudesta muistan joitain juttuja mutta tuo on päällimmäisenä mielessä. 

MUTTA, niin sitä minäkin totuin päiväkotielämään ja sain paljon kivoja kavereita! Pihapiirin lapset olivat myös päivisin tarhassa joten minulla ei kotona olisi ollutkaan ketään kavereita. Vaikka se lapsesi huutaisi vielä monta päivää niin et sinä mikään paska mutsi ole. Nopeesti se lapsi tottuu ja kivaa on varmasti kun saa uusia leikkikavereita. Mä nyt olin muutenkin jotenkin niin äidistä riippuvainen lapsi, että mulle teki tosi hyvää mennä tarhaan ja saada uusia kavereita. 

Vierailija
18/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Missä 1980-luvun Kekkoslovakiassa sinä oikein elät? Onnea vain, jos oma elämäsi lapsen kanssa on ollut noin yksinkertaista. Mutta ymmärräthän, että nykyään A) Kummallakin vanhemmalla on usein sellaiset työajat, ettei lapsen hoitoa voi järjestää kuin päiväkotiin. Ihan jo se, että toisella vanhemmalla ei ole työehtosopimuksen mukaista työaikaa, ja toinen tekee lyhennettyä päivää vaikkapa joka toinen viikko 15.00-19.00 (alle 3-vuotiaan lapsen työnantaja on velvoitettu antamaan lapsen vanhemmalle mahdollisuuden lyhennettyyn työaikaan, mutta työajan sijoittamisesta esim. välille 08.00-17.00 ei ole velvoitetta), sulkee pph-vaihtoehdon pois. B) Monilla alueilla ei ole pph-paikkoja käytännössä laisinkaan, koska perhepäivähoitajan tuloilla ei osteta/vuokrata tarpeeksi suurta asuntoa tällaisen toiminnan harjoittamiseen. Ryhmäperhepäiväkoteja on, mutta niihin on jonot, ja nekin menevät kiinni 17.30. C)  Missä on tällainen vapaa mummoreservi, joka on aina valmis hoitamaan lastenlapsiaan, omasta asuinpaikastaan, työstään ja terveydentilastaan riippumatta? Ja miksi juuri mummojen on hoidettava lapsia, miksei pappakin voisi, näin 2000-luvulla? D) Jos itse asut jollain taantuvalla muuttotappiopaikkakunnalla, jolla okt:n saa alle sadantonnin,  niin käypä huviksesi Oikotiellä vilaisemassa vuokrakolmion vuokraa pk-seudulla, mutta myös esim. Tampereella, ja voit ymmärtää paremmin, miksi äidinkin pitää tienata, eikä ihan vain vähän taskurahoja.

Vierailija
19/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan olla kaikki painittu tuollaisen surun kanssa. Joillakin ihmisillä on myös järkeä päässä puhua päiväkodista lapselle positiivisesti ( ei jotumisena tms.) ja valmistella lasta asiaa. Eipä ole kukaan meidän lapsista jäänyt itkien päiväkotiin, vaan iloisesti sanoneet heipat ja jääneet riemuissaan "isojen lasten leikkipaikkaan" ymmärtäen että äiti tulee kyllä hakemaan liiankin pian.

Vierailija
20/42 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 12:34"]Ei todellakaan olla kaikki painittu tuollaisen surun kanssa. Joillakin ihmisillä on myös järkeä päässä puhua päiväkodista lapselle positiivisesti ( ei jotumisena tms.) ja valmistella lasta asiaa. Eipä ole kukaan meidän lapsista jäänyt itkien päiväkotiin, vaan iloisesti sanoneet heipat ja jääneet riemuissaan "isojen lasten leikkipaikkaan" ymmärtäen että äiti tulee kyllä hakemaan liiankin pian.

[/quote]

Hahaha :-D. Juupa juu, kun sinulla ei satu olemaan ujot päiväkotia jännittävät lapset tai lapset jotka erityisesti kaipaavat aluksi vanhempia, se on sinun loistokkuutesi ansiota :-D. Ai että mä rakastan kaltaisiasi vanhempia, te saatte mut aina nauramaan. Kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan