Kuinka paljon lainaa pitää nostaa ennen kuin opiskelija saa toimeentulotukea?
Esim. jos nostan tänä vuonna lainat (mutta en ole aiemmin nostanut) ja en ensi kesänä saa töitä, niin olenko kesällä oikeutettu toimeentulotukeen? Entä paljonko tilillä saa olla rahaa niin että vielä voi tukea saada? Jos vaikka minulla olisi toukokuussa 1000 euroa tilillä toukokuun vuokranmaksun jälkeen, asuntoni vuokra olisi 200 euroa ja opintotuettomia kesäkuukausia siis 3, niin vuokrakulut olisivat 3 x 200 = 600. Olisinko tukeen oikeutettu vai pitäisikö kituutella 3kk 400 eurolla?
Kommentit (17)
Ei lainaa tarvi nostaa, mutta se lasketaan tuloksi, nosti tai ei. Todella väärin. Eikö muillekkin sosiaalituella eläjille voitaisi myöntää toimeentulotuen sijaan lainaa?
sun pitää nostaa kaikki mahdolliset lainat, käyttää säästöt ja mahdollisesti realisoida isomoaa omaisuutta (auto tms). sen jälkeen saat ehkö toimeentulotukea, jos ei ole edes mahdollisuutta opiskella kesällä.
Kaikki lainat täytyy nostaa. Jos ei ole nostanut eikä saa kesätöitä voi sos toim vaatia, että lainat nostetaan takautuvasti ja sillä maksat kesän elämisen. Näinkin on eräälle käynyt. Siinä on sitten erityisjärjestely pankin kanssa. En tiedä miten tuossa käy, jos on edellisiltä vuosilta lainaa nostamatta täytyykö tai voiko nekin nostaa. Kaikki mitä on tilillä lasketaan tuloksesi eli tili tyhjäksi, jos rahaa haluat.
Ota pikavippi. Anna luottotietojen mennä. Kun et saa lainaa, sitä ei enää lasketa tuloksi.
Opintolainassa se viimeinen nostopäivä menee niin myöhälle kesään, että se on pakko kaikki nostaa kyseisen lukuvuoden osalta. Edellisten vuosien lainoja ei tarvitse, koska niihin ei enää olisi oikeuttakaan. Ja lisäksi se pitää käyttää. Itselläni hyväksyttiin muutama vuosi sitten kyllä se, että toukokuun lopussa tilillä oli 150 euroa, eikä noita rahoja vähennetty päätöksessä. Ja ihan hyvä, koska ne ehtivät kulua jo laskuihin ja ruokaan ennen kuin se päätös tuli.
Ei sitä lasketa jos ei ole edellisenä vuonna nostanut, koska niitä ei enää voi nostaa, niissähän on takaraja. Jos tänä vuonna on nostanut täydet, niin sitten kesällä saa. Ja ne tilille tulevat rahat kannattaa tasaisesti nostaa pois, ja jemmata vaikka käteisenä johonkin, etteivät laske niitä säästöiksi sitten kesällä joita voi käyttää. Mun tytär sai kyllä kun oli 18-vuotias ja asui omillaan kesällä tosi hyvin rahaa vaikka ei päässyt juurikaan kesätöihin, jotain pientä oli loppukesällä, sai kesä- ja heinäkuulle tukea. Oli nostanut kahtena vuonna lainat, mutta ei ensimmäisenä kun asui vielä kotona.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:18"]Ota pikavippi. Anna luottotietojen mennä. Kun et saa lainaa, sitä ei enää lasketa tuloksi.
[/quote]Nimenomaan näin. Kun tämä on "sössitty" läpi, opiskelija saa automaationa toimeentulotukea ja ei ole pakko ottaa lainaa lainkaan, vaan sossu maksaa opinnot.
UUh, on varmaan jees käyttää järjestelmää hyväksi, sössiä, että saa ilmaista rahaa... Mun muksu käytti säästöjä opiskelun ohessa, välillä vähän töissäkin. Näin nuorena se alkaa, syrjäytyiminen, ei tuoteta muuta kuin ... niin mitä?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:28"]
UUh, on varmaan jees käyttää järjestelmää hyväksi, sössiä, että saa ilmaista rahaa... Mun muksu käytti säästöjä opiskelun ohessa, välillä vähän töissäkin. Näin nuorena se alkaa, syrjäytyiminen, ei tuoteta muuta kuin ... niin mitä?
[/quote]
Missään nimessä en omien luottotietojen menettämistä kannata, ettei lainaa tarvitse nostaa, mutta on älytöntä ajatella että jokaisella opiskelemaan menevällä olisi säästöjä jo valmiina?
Minä olen ollut 15-vuotiaasta asti joka kesä kesätöissä, eikä minulla silti ole juurikaan jäänyt säästöjä joilla elää. Olen nimittäin kustantanut kesätyörahoistani tämän jälkeen itselleni melkolailla kaiken. Vanhemmilla kun ei ole ollut antaa ylimääräistä. Säästöjä joilla elää nyt alkavat opiskeluajat, ei siis juurikaan ole. Vanhempien avustuksesta puhumattakaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:07"]
Kaikki lainat. Sen jälkeen pitää käyttää vielä mahdolliset säästöt.
[/quote]
Niin mutta en voi nostaa lainoja takautuvasti enkä ennakkoon, eli tarkoittaako tuo sitten että kaikki nyt alkavan lukuvuoden lainat? Viimeinen nostopäivä kun on ensi vuoden heinäkuussa. Jos oletettaisiin että nostaisin ja käyttäisin ne 1000e lukuun ottamatta toukokuuhun mennessä, niin saisinko tukea?
Ja tosiaan oikeastiko jos minulla olisi toukokuussa 1000e tilillä ja vuokriin siitä seuraavan 3kk aikana menisi 600e ja olisi 100% varmaa että muita tuloja ei olisi (ei töitä saatu eikä opintotukea mahdollista nostaa) niin minun pitäisi pärjätä lopuilla 400 eurolla 3kk? Siis reilu satasella per kuukausi!
Ei ole niin ajankohtainen juttu että viitsisin soitella niin kyselen täällä huvikseni. Ja sitten voidaan yhdessä kauhistella miten läpeensä paska tämä systeemi on.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:18"]Ota pikavippi. Anna luottotietojen mennä. Kun et saa lainaa, sitä ei enää lasketa tuloksi.
[/quote]Nimenomaan näin. Kun tämä on "sössitty" läpi, opiskelija saa automaationa toimeentulotukea ja ei ole pakko ottaa lainaa lainkaan, vaan sossu maksaa opinnot.
[/quote]
Ei onnistu Helsingissä. Opiskelija pakotetaan ottamaan sosiaalinen luotto joka on samansuuruinen kun opintolaina joka kuukausi. Näin tehtiin myös yksinhuoltajalle jolla oli tuhansia ulosotossa. Kalliiksi kyllä tulee opiskelu. Kiva velkaantua lisää kun on jo ennestään niin paljon että niitä ei ole mahdollisuutta hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:26"]
[/quote]
Juhuu, järjen riemuvoitto! Ettäkö mieluummin sössii asiansa, jotta saisi muutaman satasen sossusta? Oot varmaan sellainen ihminen, joka ei myöhemmin mene töihin, koska kotona ollessa saisi yhtä paljon rahaa? Onhan se raha ilmaista nimeltään? Jos sattuisi saamaan perinnön, niin miettisit pääsi puhki kuinka sitä ei vaan huomiotaisi sossusta ja varsinkaan maksaisi luottotiedot puhtaaksi? Sit jos sattuukin saamaan hyväpalkkaisen työn, niin mieluummin muutat ulkomaille tästä "verohelvetistä"?
Taidan tuntea tyypin ja se on nimeltään loinen. Yhteiskunnan vapaamatkustaja, jonka mielestä kaikki tämä on rakennettu vain sinun hedonismiasi varten. Kaikki yhteiskunnassa ikäänkuin kuuluu sinulle, mutta velvollisuuksia ei ole.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:51"]
[/quote]
Niin mutta en voi nostaa lainoja takautuvasti enkä ennakkoon, eli tarkoittaako tuo sitten että kaikki nyt alkavan lukuvuoden lainat? Viimeinen nostopäivä kun on ensi vuoden heinäkuussa. Jos oletettaisiin että nostaisin ja käyttäisin ne 1000e lukuun ottamatta toukokuuhun mennessä, niin saisinko tukea?
Ja tosiaan oikeastiko jos minulla olisi toukokuussa 1000e tilillä ja vuokriin siitä seuraavan 3kk aikana menisi 600e ja olisi 100% varmaa että muita tuloja ei olisi (ei töitä saatu eikä opintotukea mahdollista nostaa) niin minun pitäisi pärjätä lopuilla 400 eurolla 3kk? Siis reilu satasella per kuukausi!
Ei ole niin ajankohtainen juttu että viitsisin soitella niin kyselen täällä huvikseni. Ja sitten voidaan yhdessä kauhistella miten läpeensä paska tämä systeemi on.
[/quote]
Ei tietenkään lasketa että tonnilla pitää pärjätä, vaan lasketaan sun hyväksytyt tulot ja menot, ja se tonni laitetaan tuloihin, sitten lasketaan mitä jää viivan alle, kesäkuussa et ainakaan saisi mitään, heinäkuulta jo saisit varmaan jotain, en nyt muista mitä se rahamäärä oli mitä pitää jäädä vuokran ja sähkön jälkeen elämiseen. Olisko joku reilu 400€?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:51"]
[/quote]
[/quote]
Ei tietenkään lasketa että tonnilla pitää pärjätä, vaan lasketaan sun hyväksytyt tulot ja menot, ja se tonni laitetaan tuloihin, sitten lasketaan mitä jää viivan alle, kesäkuussa et ainakaan saisi mitään, heinäkuulta jo saisit varmaan jotain, en nyt muista mitä se rahamäärä oli mitä pitää jäädä vuokran ja sähkön jälkeen elämiseen. Olisko joku reilu 400€?
[/quote]
Okei, no tuo kuulostaa ihan järkevältä. Toimeentulotuki on kyllä aika mojova (opiskelijalle, jos vuokra on opiskelijahintainen ja saa toki muutkin opiskelija-alet) kun 400e jäisi vielä asumiskulujen jälkeen. Saman verran suunnilleen kuin opintotuki kokonaisuudessaan (ilman lainaa) on kuukausittain! Elelin ihan herroiksi silloin kun vielä oli töitä ja sain kuussa opintotuen lisäksi sen 200-400e riippuen vuorojen määrästä. Hyvä säkä käynyt minulla tosiaan asunnon suhteen. Olen tosin myös tyytynyt vähään, monille ei rupukämppä kaupungin laidalta kelpaa kuten on huomattu tämänkin päivän kuumista ketjuista.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 21:00"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:26"]
[/quote]
Juhuu, järjen riemuvoitto! Ettäkö mieluummin sössii asiansa, jotta saisi muutaman satasen sossusta? Oot varmaan sellainen ihminen, joka ei myöhemmin mene töihin, koska kotona ollessa saisi yhtä paljon rahaa? Onhan se raha ilmaista nimeltään? Jos sattuisi saamaan perinnön, niin miettisit pääsi puhki kuinka sitä ei vaan huomiotaisi sossusta ja varsinkaan maksaisi luottotiedot puhtaaksi? Sit jos sattuukin saamaan hyväpalkkaisen työn, niin mieluummin muutat ulkomaille tästä "verohelvetistä"?
Taidan tuntea tyypin ja se on nimeltään loinen. Yhteiskunnan vapaamatkustaja, jonka mielestä kaikki tämä on rakennettu vain sinun hedonismiasi varten. Kaikki yhteiskunnassa ikäänkuin kuuluu sinulle, mutta velvollisuuksia ei ole.
[/quote]
Noh näin täysimääräisesti lainaa nostavana yliopisto-opiskelijana huomautan, että kyse ei ole vain muutamasta satasesta vaan 10 000 - 15 000 euron lainasta tällaisena aikana, kun työllistyminen on epävarmaa lähes joka alalla.