Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion aloittaville ilmaiset oppikirjat, entäs toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat??

Vierailija
29.07.2021 |

Nyt lukion alkavat saavat siis oppikirjat maksuttomasti. Tarkoittaako se siis sitä, että toisen vuoden aloittava lapseni joutuu ostamaan kirjansa itse. Jos näin on, niin onpas tosi reilua. Miten yhdenvertaisuus tässä toteutuu? Se kun niin tärkeää niin tässä asiassa se ei todellakaan toteudu, kirjat maksavat vanhemmat ovat täysin eriarvoisessa asemassa. Eihän se näin voi mennä.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako 2005 syntyneet opintotuen? Tai materiaalilisä korvauksen? Vai onko ne vain 2004 syntyneiden ja etuja?

Voi hertan jestas. Tässäpä sulle, kun et itse osaa googlettaa, suoraan opetushallituksen sivulta kopioitu:

Velvoite hakeutua ja jatkaa toisen asteen koulutuksessa vaikuttaa käytännössä niihin nuoriin, jotka keväällä 2021 ovat perusopetuksen 9. luokalla. Tästä perusopetuksen päättävästä ikäluokasta alkaen oppivelvollisuuden laajentaminen koskee kaikkia perusopetuksesta toiselle asteelle siirtyviä nuoria.

Vierailija
42/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset kävivät lukion 2012-2015, 2014-2017 ja 2016-2019. Jouduimme itse maksamaan kirjat ja tietokoneet. Voinko hakea kuluja takaisin? Missä on yhdenvertaisuus?

Tuo nyt on saivartelua. Mutta tällä hetkellä lukiossa opiskelevat ovat epäreilusta asemassa nyt lukionsa aloittavien nähden. Käyvät samaa koulua samaan aikaan ja joutuvat maksamaan kirjansa kun toiset eivät maksa.

Olet ymmärtänyt muutoksen väärin kun jankkaat tuota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisinko saada takautuvasti hyvitystä, kun minun piti lukiossa maksaa lukukausimaksu ja ruoka? Äitini haluaisi nykyisen äitiysrahan, vanhempainrahan sekä kotihoidontuen, joita hän ei aikanaan saanut, mutta laki on sittemmin muuttunut.

Voi kuinka ratkiriemukkaan hauska oletkaan. Kyse on nyt siitä, että samanaikaisesti lukiossa olevista opiskelijoista osa maksaa kalliit kirjansa itse ja toiset saavat ilmaiseksi, se ei ole kovin reilua niille jotka maksavat. Tajuatko vitsiniekka?

Vierailija
44/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisinko saada takautuvasti hyvitystä, kun minun piti lukiossa maksaa lukukausimaksu ja ruoka? Äitini haluaisi nykyisen äitiysrahan, vanhempainrahan sekä kotihoidontuen, joita hän ei aikanaan saanut, mutta laki on sittemmin muuttunut.

Voi kuinka ratkiriemukkaan hauska oletkaan. Kyse on nyt siitä, että samanaikaisesti lukiossa olevista opiskelijoista osa maksaa kalliit kirjansa itse ja toiset saavat ilmaiseksi, se ei ole kovin reilua niille jotka maksavat. Tajuatko vitsiniekka?

Mene nyt popsimaan niitä taikasieniä. Eihän sua kestä erkkikään.

Vierailija
45/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene itse, sekopää.

Vierailija
46/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos vetäisit itsesi vessasta.

Vierailija
47/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako 2005 syntyneet opintotuen? Tai materiaalilisä korvauksen? Vai onko ne vain 2004 syntyneiden ja etuja?

Voi hyvä luoja.

Laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvat keväällä 2021 peruskoulun ysiltä valmistuneet.

Oletko kännissä kun ei mene perille!

Ihan selvinpäin olen. Kysytään sitten näin, että saako 2021 peruskoulun ysiltä valmistuneet opintotuen ja materiaalilisän lukioon/ammattikouluun?

Ymmärrän täysin oppivelvollisuuden. Kannattaisi lukea kysymys ennen kommentointi.

Vierailija
48/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs ne tänä vuonna kirjoittaneet ja aiemmat lukiolaiset? Hekin ovat kaikki kirjansa itse hankkineet.

Ei kannata nyt olla kateellinen näille nuoremmille

Vierailija
49/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se pelkkiä oppikirjoja tarkoita. Myös matkat jne tulee järjestää...

Vierailija
50/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se raja on aina jossakin.

Esim kun peruskoulu tuli, se otettiin käyttöön eri puolella maata eri aikaan, vuosiluokka kerrallaan.

Minä olen sitä ikäluokkaa ja siinä osassa maata, joka ei käynyt päivääkäön peruskoulua, vaan oppikoulu maksoi kaikki viisi vuotta.

Mieheni taas sai käydä peruskoulua kolme vuotta vaikka on kaksi vuotta vanhempi, koska asui pohjoisessa.

Epistä, eikö?

Viisi vuotta nuorempi sai pairsi ilmaisen peruskoulun, sai myös käydä kyläkoulua kaksi vuotta pidempään koska se kansakoulu muuttui ala-asteeksi. Minulla oli pidempi koulumatka täydet viisi vuotta.

Epistä.

Vierailija
51/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksuttomuus pitäisi katsoa varallisuuden mukaan. Nyt rikkaidenkin pennut saa ilmaiset kirjat ja se ei ole reilua. Me pienituloiset maksettiin kaikki.

Vierailija
52/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ne tänä vuonna kirjoittaneet ja aiemmat lukiolaiset? Hekin ovat kaikki kirjansa itse hankkineet.

Ei kannata nyt olla kateellinen näille nuoremmille

Miksi ei? Totta helvetissä ollaan! Epäreilua, kermaperseet!

Vierailija
53/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä luoja.

Laajennetun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvat keväällä 2021 peruskoulun ysiltä valmistuneet.

Oletko kännissä kun ei mene perille!

Ihan selvinpäin olen. Kysytään sitten näin, että saako 2021 peruskoulun ysiltä valmistuneet opintotuen ja materiaalilisän lukioon/ammattikouluun?

Ymmärrän täysin oppivelvollisuuden. Kannattaisi lukea kysymys ennen kommentointi.

Miksi ihmeessä ne sen saisi kun se saatanan lukio on ilmainen? Potäisikö niiden saada oppimateriaalitukea ilmaisiin kirjoihin??

Vierailija
54/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset kävivät lukion 2012-2015, 2014-2017 ja 2016-2019. Jouduimme itse maksamaan kirjat ja tietokoneet. Voinko hakea kuluja takaisin? Missä on yhdenvertaisuus?

Joo ja mun lapseni syntyivät 2009 ja 2011 eikä TAYSissa vielä silloin ollut potilashotellia, jouduimme vauvan kanssa kaksin jonkun tuntemattoman kanssa samaan huoneeseen ilman isää. Nykyään perheet pääsevät potilashotelliin ja perhehuoneeseen. Voinko hakea korvauksia? Missä on yhdenvertaisuus?

Vierailija
55/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksuttomuus pitäisi katsoa varallisuuden mukaan. Nyt rikkaidenkin pennut saa ilmaiset kirjat ja se ei ole reilua. Me pienituloiset maksettiin kaikki.

Tässä on kyse oppivelvollisuudesta. Ei sosiaalituista.

Vierailija
56/81 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2005 syntyneet ja siitä etiäpäin.

Vierailija
57/81 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se juuri menee. Nyt on aika vaikeata saada niitä vanhoja kirjojaan sitten enää kaupaksi. Aina osa on väliinputoajia. Ajattelin kyllä säästää isoveljen kirjat seuraavalle. Samat asiat niissä aina on, vaikka lops muuttuisi. Saa ainakin kerrata aikanaan kirjoituksiin ihan rauhassa.

Eihän niitä kirjoja pysty enää myymään, kun ei ole ostajia. Opetussuunnitelmakin muuttuu.

Meillä on vielä tokaluokkalaisella ollut pakko ottaa joitain kursseja uudesta OPSista, kun ei ehtinyt kaikista aineista edes ykköskurssia käydä eka vuoden aikana. Eipä ole saatavilla sitten käytettyjä kirjoja näistä eikä jälleenmyynti onnistu. Eikä itse asiassa kirjalistassakaan ole lueteltuna uuden OPS:n kirjoja, koska aloittavien ykkösten ei tarvitse niitä itse hankkia, lukee vain kommentti "kirja-asiassa ole yhteydessä opettajaan". Onneksi ei ole ykkösjaksossa yhtään uuden OPS:n kurssia, kun opettajat ovat vielä lomalla eivätkä vastailemassa mihinkään kirjatiedusteluihin... Meillä vielä tyttö käy lukion neljään vuoteen (urheilulukiolainen), joten joutunee aika monta kurssia vielä istumaan noiden maksutonta toista astetta käyvien kanssa. Ainakin sellaisissa aineissa, joita on käytävä enemmän kuin yksi kurssi (kirjoitusaineet on kuitenkin saanut aloitettua jo vanhan OPS:n kursseina).

Vierailija
58/81 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sepäs olisikin jo jotakin: materiaalirahaa vielä ilmaisten oppimateriaalien päälle.

Vierailija
59/81 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2005 syntyneet ja siitä etiäpäin.

Ei vaan nyt ysiluokalta keväällä 2021 valmistuneet. Joukossa on myös vuosina 2004 ja 2006 syntyneitä.

Kirjoitan tän nyt varmaan jo kuudetta kertaa. Uskokaa jo.

Vierailija
60/81 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta saako he nyt lopettaa lukion? ja jatkaa vuoden pääästä onko sitten ilmaiset

Koskee vuosiluokkaa joka tänä vuonna pääsi peruskoulusta. Ei koske kaikkia nytkään aloittavia eli niitä jotka piti välivuoden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan