Johtuuko paniikkihäiriö lapsena koetusta vanhempien alkoholismista?
Yksi tuttava väitti kuulleensa niin. Sehän on sairaus eikä minkään aiheuttama.
Kommentit (13)
Olen saanut käsityksen, että paniikkihäiriöllä on jotain tekemistä aivojen välittäjäaineiden pitoisuuksien kanssa.
Mulla kyllä paniikkihäiriö johtuu ihan muusta. Ei mun vanhemmat juurikaan juoneet eivätkä juo vieläkään.
Ei tuo ainakaan selitä sitä, että paniikkikohtauksia voi joskus tulla vaikka muutaman päivän välein ja joskus taas voi olla vuosikymmenien mittainen tauko välissä. Lapsuudenkokemuksethan eivät muutu.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut käsityksen, että paniikkihäiriöllä on jotain tekemistä aivojen välittäjäaineiden pitoisuuksien kanssa.
Niin on ja itse olen saanut kymmenen vuotta sitten avun karnosiinista ja kalanmaksasta eli luontaistuotteista ja tämä on tosi👍Muistan sen onnen silloin ja tietenkin olen myös tyytyväinen.
En tiedä johtuuko vanhempien juonnista, mutta ei se ainakaan ole auttanut asiaan. Ensimmäiset paniikkikohtaukseni sain, kun he alkoivat kännissä riitelemään. Teininä sain niitä kuormittavissa tilanteissa ja aikuisena niitä saattoi tulla ihan tyhjästä. Nyt olen ollut vuosia paniikkivapaa, kun lopetin työt ja hävitin toksiset ihmiset elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä johtuuko vanhempien juonnista, mutta ei se ainakaan ole auttanut asiaan. Ensimmäiset paniikkikohtaukseni sain, kun he alkoivat kännissä riitelemään. Teininä sain niitä kuormittavissa tilanteissa ja aikuisena niitä saattoi tulla ihan tyhjästä. Nyt olen ollut vuosia paniikkivapaa, kun lopetin työt ja hävitin toksiset ihmiset elämästäni.
Oletko eläkkeellä? Vai miten pystyit ”lopettamaan työt”?
Sairauteen on kyllä aina joku syy. Paniikkikohtausten kohdalla se voi olla myös epävakaat ja turvattomat kotiolot, mutta läheskään aina niin ei ole. Itselläni paniikkihäiriö puhkesi, kun jouduin onnettomuuteen.
Meinaako ap, että korvatulehduskin on vain sairaus eikä minkään aiheuttama?
Lapsuudessa koettu turvattomuus ja traumat voivat aiheuttaa oireilua paniikkihäiriön muodossa. Tämän olisit voinut lukea itsekin Terveyskirjastosta tai Käypä hoidosta.
Hieman yksinkertaistava tulkinta. Toki voi aiheuttaa, mutta toisaalta läheskään kaikki lapsuudessaan vanhempansa alkoholinkäytöstä kärsineet eivät kehitä paniikkihäiriötä, eikä kaikilla paniikkihäiriöisillä ole alkoholistivanhempia. Kyseessä aina monimutkaisempi paketti eli yksilön synnynnäiset piirteet altistavat paniikkihäiriön kehittymiselle ja lisäksi tarvitaan laukaiseva tekijä mikä voi olla vähän mikä vaan. Eli jonkun kohdalla voi hyvin ollakin selittävä tekijä, muttei seuraavan.
Paniikkihäiriö voi kehittyä kenelle vaan stressaavassa elämäntilanteessa. Ensin tulee paniikkikohtaus ja sitä kun alkaa pelkäämään voi muodostua häiriöksi. Tulee pelon pelko ja kierre alkaa kehittyä. Apua on saatavilla vaivaan joten ei hätää.
Niin, syyt on syvällä, mutta usein jäljet johtaa ns sylttytehtaalle.