Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu, kun oma lapsi ei osaa äidinkieltäsi?

Vierailija
11.08.2014 |

Love Connection -sarjaa katsoessani ihmettelin, miten nämä puoliksi suomalaiset miehet eivät osaa suomen kieltä muutamia sanoja lukuun ottamatta. Itse olen niin kateellinen ihmisille, jotka ovat kaksikielisiä. Lisää todella paljon työmahdollisuuksia, kun osaa kahta kieltä äidinkielen tasoisesti. Miksi kaikki ulkomaalaisen puolison kanssa lapsen tehneet eivät siis pidä huolta, että lapsi oppii myös sen toisen vanhemman äidinkielen? Tokihan on normaalia, että se kieli on vahvempi, missä maassa asuu. Mutta sen vuoksi kannattaisikin mahdollisuuksien mukaan pienempänä painottaa sitä toista kieltä. Esimerkiksi laittaa lapsi sen kieliseen päiväkotiin, mikäli mahdollista. Tai jos ei mahdollista, niin pitää huolen, että sen kielisiä lasten ohjelmia ja lasten kirjoja selaillaan. Sen kotimaan kielen sitten oppii helposti siinä sivussa ja se vahvenee sitten koulussa viimeistään.

Olisi ihan mukava kuulla, että miten te, jotka ette ole saaneet omaa kieltänne lapselle siirrettyä koette asian. Onko ikävää, kun oman lapsen kanssa täytyy puhua vieraalla kielelle? Harmittaako, ettei lapsestanne tullut kaksikielinen, vaikka mahdollisuudet siihen olisi ollut?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset eivät puhu juurikaan minun äidinkieltäni. Se ei tunnu kauheasti miltään. Puhun itse suomea käytännössä kuin se olisi äidinkieleni, joten mitään kommunikaatio-ongelmia ei ole. 

Eikä minua erityisemmin häiritse ettei lapsista ole kasvatettu kaksikielisiä. Varmaan se harmittaisi, jos se oma äidinkieli olisi joku yleishyödyllinen kuten englanti, mutta kun se on kieli jolla täällä tai yleisemmin maailmalla ei juuri mitään tee niin en kyllä osaa asiaa harmitella. 

Vierailija
2/2 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän