Nopeasti oma yritys pystyyn
Aloitan nyt käymään toista vuotta koulua luovalla alalla ja olen jo ihan täynnä. Muuten koulu on ihan kivaa, mutta en jaksaisi kohdata luokkatovereitani, sillä olen 110 % introvertti. Tuntuu toivottomalta ajatella, että vielä 2 vuotta edessä ihmisten seassa. Kaiken lisäksi vielä paljon huonoja opettajia.
Onko kenelläkään vinkkejä, kuinka alkaa laittamaan omaa yritystä pystyyn? Ihan perusjuttuja, joita kannattaa ottaa huomioon kaipailisin.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
"... ihan perusjuttuja, joita kannattaa otta huomioon kaipailisin."
ÄLÄ,
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ. Taitosi ei tule riittämään.
Kiitos tästäkin näkökulmasta, voi olla, että yritän nyt haukata liian suurta palaa. Aloitan nyt ihan ensimmäisenä yrittäjyyskurssit, mutta on vain niin suuri tarve saada työskennellä yksin. Olen epätoivoinen.
Ap
Minä introvertti perustin yrityksen alalle joka itseä kiinnosti. Nykyään n. puolen miljoonan liikevaihto ja olen tyytyväinen päätökseen. Introverteille sopii yrittäjyys.
Vierailija kirjoitti:
Minä introvertti perustin yrityksen alalle joka itseä kiinnosti. Nykyään n. puolen miljoonan liikevaihto ja olen tyytyväinen päätökseen. Introverteille sopii yrittäjyys.
Jatkan vielä. Millaista yritystä olet miettinyt? Katsotaan jos voin jotain vinkkejä antaa 12v yrittäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa kuulla! :) Saitko käytyä alan koulutuksen loppuun? Väsyttikö luokkatovereiden seurassa oleminen?
Ei yrityksen perustaminen ole hankalaa.
Käytännössä teet vain rekisteröinnin kaupparekisteriin ja tarvittaessa alv rekisteriin.
Ehkä avaat yritykselle pankkitilin, mutta käytännössä toiminimellä voit ottaa rahat myös omalle tilille.
Sitten voitkin jo aloittaa.
Vaikeampaa on kuitenkin se, että keksit mitä teet/myyt, ja miten erotut kaikista muista, ja saat yrityksen kannattamaan. Muista myös huomioida miten mahdollinen y-tunnus vaikuttaa eri tukiin, ettet jää tyhjän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä. Millaista yritystä olet miettinyt? Katsotaan jos voin jotain vinkkejä antaa 12v yrittäjänä.
Korualan yritystä suunnittelin, teen siis itse koruja alusta loppuun, myös takominen ja puutyöt onnistuu. Ei haittaa, vaikka joutuisi elämään pienehköllä palkalla, kunhan saisi olla omassa rauhassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Itse tuossa yhtälössä laittoi mietityttämään tuo introverttiys:
Jos sinulla on hyvä idea ja hyvä toteuttamissuunnitelma, niin millä markkionoit itsesi, kun olet introvertti?
Silloin homma toimii, jos on jo joku taho, jolle kaupitella itsensä.
Äkkiältään luulisi, että kahden hengen tiimi toimisi heti paremmin (vaikka olisikin kaksi suuta ruokittavana); Introvertti puurtaa työn/tuotteen parissa ja ekstrovertti, joka myy vaikka kuolleen mummonsa, kaupittelee tuotteen maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korualan yritystä suunnittelin, teen siis itse koruja alusta loppuun, myös takominen ja puutyöt onnistuu. Ei haittaa, vaikka joutuisi elämään pienehköllä palkalla, kunhan saisi olla omassa rauhassa.
Ap
Kysy naisyrittäjät fb ryhmässä mitä tuotteistasi pidetään. Jos kaikki tykkää ja haluaa tilata niin vois kuvitella et tulet menestymään. Tää nyt ainakin eka vinkki mitä lähtisin koittamaan. Sieltä saat myös muuten ajatuksia yrittäjyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun yrittäjänä sinulla ei ole "palkkaa". eli joudut tosiaan elämään niilä yrityksen VOITOILLA... Tai siis voithan sinä itsellesi palkkaakin maksaa, mutta jos firmasi ei saa rahaa niin mistä maksat. Firmasta on aika paljon kuluja kun selvästi et osaa. Esim kirjanpitoon menee rahaa, samaten yellit tulee yms. Eli aika paljon saat myydä hyvälläkin myyntikatteella ennen kuin pääset itsellesi "pienehköä palkkaa" maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on hyvä idea ja hyvä toteuttamissuunnitelma, niin millä markkionoit itsesi, kun olet introvertti?
Äkkiältään luulisi, että kahden hengen tiimi toimisi heti paremmin (vaikka olisikin kaksi suuta ruokittavana); Introvertti puurtaa työn/tuotteen parissa ja ekstrovertti, joka myy vaikka kuolleen mummonsa, kaupittelee tuotteen maailmalle.
some on tätä päivää. En ole kellekkään vielä puhunut.
T: puolen miljoonan liikevaihto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
some on tätä päivää. En ole kellekkään vielä puhunut.
T: puolen miljoonan liikevaihto
Näin ajattelin itsekin, että somen kautta olisi helpoin aloittaa.
Ap
Etene varovasti. Pysy koulussa ja ota kaiken muun oheen mahdollisimman paljon yrittäjyyttä koskevia kursseja omasta koulusta ja muualta.
Kokemuksesta arvaan, että kaikkein vaikeinta sinun yrittäjänurallasi tulee olemaan se, että joudut tyrkyttämään itseäsi ja tuotteitasi asiakkaille viikosta ja kuukaudesta toiseen. Kuvittele, että joutuisit työskentelemään puhelinmyyjänä - siinä pyöritään samojen tunteiden ympärillä. Jos olet huono sietämään jatkuvaa torjuntaa pienten onnistumisten seassa, älä hyppää syvään päähän ainakaan pää edellä.
Ota selvää siitä, mitä yrittäjyys tarkoittaa yhteiskunnan tukirakenteiden kohdalla. Älä vain lue esittelytekstejä siitä, mitä kaikkea on mahdollisesti tarjolla, vaan myös inhorealistisia kirjoituksia siitä, mikä kaikki ei ole yrittäjälle saatavilla. Jos jossain vilahtaa ilmaus "soviteltua tukea", nosta rillit tukevasti silmille.
t. Entinen yrittäjä, joka rakasti työtään, mutta
Minä olen samanlainen ja yrittäjyys on melkein ainut vaihtoehto.
Aloita instassa markkinointi ja kerro kaikille, että olet perustanut yrityksen. Koita saada asiakkaita ensin tutuista.
Jos haet starttirahaa, hae sitä ennen yrityksen perustamista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samanlainen ja yrittäjyys on melkein ainut vaihtoehto.
Aloita instassa markkinointi ja kerro kaikille, että olet perustanut yrityksen. Koita saada asiakkaita ensin tutuista.
Jos haet starttirahaa, hae sitä ennen yrityksen perustamista.
juu ei. ei missään nimessä "asiakkaista ensin tutuista".
Tutut ja sukulaiset ovat viho viimeisiä asiakkaita ja jos heille ekana kauppaat, niin suhteet menevät ennemmin tai myöhemmin. Kukaan eii tykkää kun sukulainen tyrkyttää jotain, voivat kerran tai kaksi ostaa säälistä mutta sitten feidaavat ja alkavat vältteleen. Jos taas tarvitsevat tuotetta niin ruinaavat jatkuvasti alennusta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onnea ja vielä kerran onnea.
En ole itse mitenkään alalla, mutta tavallaan seurannut näitä Suomen käsityöläisjuttuja.
Miksi tavallinen kansa ostaisi "kalliita" tuotoksia kun rihkamaa saa halvalla.
Tarkoitan sitä, että joka pikku piperryksenkin tekemiseen menee aikaa ja jos halua erottua joukosta, sitä aikaa menee enemmän ja kun se jokapäiväinen leipäkin pitäisi ansaita, niin täytyy sille tunnille hintakin määritellä sen mukaan.
Se on eri asia, jos saat nimesi esiin ja se myy.
Jotenkin tällä hetkellä tuntuu suomesta puuttuvan kunnon muotoilijat.
Aarnio, Lindfors tai Salo ehkä.
IiittalaArabiakin ratsastaa vanhoilla mestareilla.
Käsityöläiset ovat Suomessa joltisenkin ahtaalla.
Eli jos nälkää löytyy, niin mene.
Jos kaupungissa on joku uusyrityskeskus tai sen kaltainen niin mene käymään siellä ja kerro ideasi niin he osaavat neuvoa alkuun.
Netti myös täynnä tietoa yrityksen perustamiseen.
Mulla sama edessä myös, en kertakaikkiaan kestä enää jatkuvia ihmiskontakteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onnea ja vielä kerran onnea.
En ole itse mitenkään alalla, mutta tavallaan seurannut näitä Suomen käsityöläisjuttuja.
Miksi tavallinen kansa ostaisi "kalliita" tuotoksia kun rihkamaa saa halvalla.
Tarkoitan sitä, että joka pikku piperryksenkin tekemiseen menee aikaa ja jos halua erottua joukosta, sitä aikaa menee enemmän ja kun se jokapäiväinen leipäkin pitäisi ansaita, niin täytyy sille tunnille hintakin määritellä sen mukaan.
Se on eri asia, jos saat nimesi esiin ja se myy.
Jotenkin tällä hetkellä tuntuu suomesta puuttuvan kunnon muotoilijat.
Aarnio, Lindfors tai Salo ehkä.
IiittalaArabiakin ratsastaa vanhoilla mestareilla.
Käsityöläiset ovat Suomessa joltisenkin ahtaalla.
Eli jos nälkää löytyy, niin mene.
Juuri siksi, että jotkut haluavat laatua, eivätkä sitä rihkamaa. Koruja täytyy myös korjata. Olen myös keksinyt muutaman hyvään markkinarakoon menevän tuotteen, joita ei Suomesta saa.
Hinnoittelu.
Moni ei älyäkään kuinka paljon sun täytyy myymästä tuotteesta pyytää, että yritys olisi kannattava.
Ajatellaan vaan et "kympin tää mulle maksaa niin pyydän 12€, 20% voittoo jee"...
Minä suunnittelen myös omaa toiminimeä, mulla onjo sellainen ollutkin, ensimmäinen ei vain ollu unelma duunia, nyt pitäis olla lähempänä totuutta.
Olen myös introvertti enkä viihdy ihmismassoissa vaan siellä takahuoneessa räpläämässä.
"... ihan perusjuttuja, joita kannattaa otta huomioon kaipailisin."
ÄLÄ,
ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ. Taitosi ei tule riittämään.