Temperamenttinen vauva-millainen isompana?
Te joiden lapsi on jo vauvana ollu vahvatahtoinen ja määrätietoinen tai ns.hankala vauva (tällaisen vauvan saaneet tietävät mitä tarkoitan :-)), millaisia nämä lapset ovat isompina? Jyräävätkö muut alleen kovalla tahdollaan? Jos päättävät jotain, sen myös varmasti tekevät? Vai kenties päinvastoin? Itsellä erittäin voimakastahtoinen vauveli, mietin vain että paljonkohan on tahtojen mittelyä edessä ennenkuin on aikuinen? :-D
Kommentit (13)
Kärsimätön ja impulsiivinen, kovapäinen mutta silti kiltti, vain omalaatuinen. Kuten vauvana!
Minun termeramenttisesta ja voimakastahtoisesta vauvastani tuli reipas, temperamenttinen ja voimakastahtoinen leikki-ikäinen. Mutta ei hän ketään jyrää, hienosti osaa leikkiä tarhassa muiden kanssa, on sosiaalinen, tilannetajuinen ja suosittu leikkikaveri. Ottaa pienempiä hienosti huomioon.
Esikoinen oli vauvana hirveän tyytyväinen ja helppo, ei todellakaan temperamenttinen. Nyt 4-vuotiaana kuitenkin hirveän uhmakas, vilkas ja itsepäinen. En tiedä, missä meni vikaan...
Jokaisella ihmisellä on temperamentti.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 20:27"]
Jokaisella ihmisellä on temperamentti.
[/quote] Ja selitys ja persereikä.
Minun vaativasta vauvasta kasvoi älykäs, määrätietoinen, hillittykäytöksinen ja kaikin puolin miellyttävä nainen.
Meillä voimakastahtoinen tyttö, nyt jo nuori aikuinen. Temperamenttinsa vuoksi pärjää tässä maailmassa, pitää puolensa vaikkei ketään jyrääkään.
Tekee myös tarvittaessa paljon töitä saavuttaakseen haluamansa. Sosiaalinen, vilkas, iloinen, kärsimätön. Mutta tosiaan sitten kun on asia joka itseään kiinnostaa, kyllä sitä kärsivällisyyttä sitten riittää.
Miten voikin kaikki kasaantua yhdelle lapselle...
Vaikea saada alkuun, vaikea raskaus, vaikea synnytys, vaativa vauva koliikkeineen/reflukseineen, huono nukkumaan, ylienerginen taapero aina töllöntöissä ja mikään ei kelpaa, tarhassakin puhutteluissa ja eristetyssä ruokailussa, koulussa saa ravata kuraattorilla/psykologilla keskittymisvaikeuksien takia, krooninen puheripuli ja uhmaikä... Hohhoijaa...
Toinen lapsi oli jo helpompi (nyt 5v) ja kolmas kaikkein helpoin (nyt 3v) joka suhteessa.
Eskari-ikäisenä on nyt älykäs, kovaääninen, voimakastahtoinen,mutta aika herkkis.
Mä kuvittelin, että mun vauva oli temperamenttinen. Alkoi aina itkeä hurjan nopsaan täyttä kurkkua. Hän ei oikein viihtynyt esim. lattialla tai sitterissä, vaan sylissä piti olla koko ajan. Ruoasta oli ehdoton. Sylki heti pois lähes kaikki soseet.
Myöhemmin hänellä todettiin voimakasoireinen maitoallergia. Oli ilmeisesti rintamaidostakin saanut oireita, vaikka lääkärit eivät vauva-aikana uskoneet, kun kysyin allergioiden mahdollisuudesta. Vauva-aika taisi olla hänelle todella tuskaista, ja siksi ns. kiihtyi nollasta sataan salamannopeasti.
Nykyisin lapsi on todella rauhallinen ja kiltti. Ainoastaan ruokailussa on ehdoton ja todella voimakastahtoinen. Hän syö vain itse tutkiskellen (ei ole saanut koskaan syöttää) ja vain sen verran kuin haluaa.
Yksi lapsistani oli hyvin tarvitseva vauvana, herkkä heräämään jne. Sai myös affektikramppeja suuttuessaan.
Nyt isona on fiksu ja taitava, mutta yhä herkkä. Loukkaantuu herkästi, vaatii paljon itseltään, hermo menee jos ei onnistu jossain. Osaa kohdistaa koulun hyvin, esim.itkee, tönäisee tavaraa tai puhisee, mutta ei satuta muita. Ääniyliherkkyys on helpottanut kasvun myötä. Kokonaisuutena elämässään pärjäävä, herkkä ja isoilla, mutta hallituilla tunteilla kulkevan ihminen.
Onpa mielenkiintoisia kuvauksia! Varsinkin 9/13 oli mukava lukea, samanlaista toivoisin omasta tytöstäni. :)
-ap-
Onx sun vauvalla punaiset hiukset?