Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pian 4-vuotias änkyttää :( onko muilla ollut tällaista? Ov

Vierailija
10.08.2014 |

Tyttö on änkyttänyt jo yli vuoden, välillä änkytys oli poissa. Nyt päiväkotikaverit alkaneet nauraa :( onko vielä toivoa, että menee ohi?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie se puheterapiaan heti!!! Olen tosi katkera siitä kun mua ei viety, oli niin idiootit vanhemmat. Todellakin on toivoa ja erittäin suuri todennäköisyys parantua vielä tuossa iässä kun tuota on jatkunut vielä noin vähän aikaa. Jos lapsen annetaan änkyttää esimurrosikään tai murrosikään asti, on parantumismahdollisuus moninkertaisesti pienempi. Aikuisista muutama prosentti parantuu. Eikä mihinkään terveydenhoitajalle vaan nyt oikeasti intensiivinen hoitojakso päälle puheterapeutilla! Onneksi mulla on sentään kaikesta huolimatta muutama ystävä ja ihana, hyvässä asemassa oleva poikaystävä.

t. 20-vuotias nainen

Vierailija
2/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 voi rauhoittua!

Änkyttäminen on tuossa iässä yleistä eikä sille ns. tehdä mitään. Toki voit varata ajan puheterapiaan ohjeita saadaksenne.

Oma lapseni änkytti tuossa iässä aina ajoittain, nyt on kohta 7 ja änkytys on loppunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 19:44"]

Vie se puheterapiaan heti!!! Olen tosi katkera siitä kun mua ei viety, oli niin idiootit vanhemmat. Todellakin on toivoa ja erittäin suuri todennäköisyys parantua vielä tuossa iässä kun tuota on jatkunut vielä noin vähän aikaa. Jos lapsen annetaan änkyttää esimurrosikään tai murrosikään asti, on parantumismahdollisuus moninkertaisesti pienempi. Aikuisista muutama prosentti parantuu. Eikä mihinkään terveydenhoitajalle vaan nyt oikeasti intensiivinen hoitojakso päälle puheterapeutilla! Onneksi mulla on sentään kaikesta huolimatta muutama ystävä ja ihana, hyvässä asemassa oleva poikaystävä.

t. 20-vuotias nainen

[/quote]

Puheterapeutti ei ainakaan meidän tapauksessa ottanut lasta puheterapian piiriin. Tämän ikäisillä änkytys on todella yleistä, sen "korjaaminen" voi vaan pahentaa asiaa. Asiaan tulee puuttua jos änkytys on jatkuvaa, eli ei mene välissä pois ja ovat kestäneet yhtäjaksoisesti päälle puolivuotta. Jos änkytys helpottaa välissä niinkuin apn lapsella, on kyseessä kehitykseen liittyvä vaihe. 

Vierailija
4/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän luokalla oli änkyttävä poika, kaikki tykkäs siitä eikä kukaan kiusannut sitä, oli itseasiassa suosittu..

Vierailija
5/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poikakin änkytti silloin ja nykyäänkin vielä ihan vähän (nyt 8v), tai lähinnä se oli sellaista ööö-ööö-ööö-ööö-ööö -mietintää moneen kertaan samassa lauseessa. Laulaessa musiikin mukana sitä esiintyi vähemmän joten kuuntelimme paljon tuttuja biisejä. Puheen kehitys ei ollut ihan ihanteellista mutta innoissaan lauloi aina Matin ja Tepon Satoi tai paistoi -biisin mukana ja sai tuotettua sanoja ihan kivasti :)

Vierailija
6/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös tuttua. 3-4 vuotiaana otti jonkun sanan jota hoki aina kun ei keksinyt seuraavaa sanaa riittävän nopeasti. Tyyliin " minä haluan tuota tuota tuota tuota tuota.... makaronilaatikkoa" 

Meni ohi 5 vuotiaaseen mennessä, puheterapiassakin käytiin mutta asialle ei ollut mitään tehtävissä kun puhe oli muuten sujuvaa ja ikätasoista. 

Vierailija
7/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttöni änkyttää. Änkytys alkoi noin neljän vanhana ja hän kävi myös puheterapiassa. Tärkeintä on se, ettei lähipiiri ala hoputtamaan tyttöä puhumaan tai täydennä hänen puolestaan niitä sanoja joita on sanomassa mutta jää tankkaamaan. Pitää vaan rauhallisesti odottaa että lapsi saa ajatuksensa puhuttua. Jos aikuinen hermostuu ja alkaa hoputtamaan, siitä hermostuu tuplaten enemmän lapsi ja pahimmassa tapauksessa alkaa pelkäämään puhumista.

Kummityttöni änkytykseen liittyy myös lukihäiriö ja sen diagnosointi helpotti koulunkäyntiä jo ensimmäisillä luokilla. Lähinnä siksi että tyttö itsekin tietää ettei ole todellakaan tyhmä, kirjaimet vaan sattuvat välillä menemään sekaisin. Lisäksi koulussa osattiin myös hoitaa/odottaa/millä nimellä tuota kutsuisi oikein sitä, että opettaja odotti rauhassa että tyttö sai asiansa esitettyä. Kaikki tuo on tehnyt sen, että ajoittain todella pahastakin änkytyksestä huolimatta tyttö tykkää esiintyä. Tai tykkäsi enemmän ennen, nykyään on jo 18-vuotias eikä enää niin koulunäytelmiä jne. ole. :) Mutta hänelle kehittyi hyvä itsetunto eikä enää suutu änkytysvaihteen päälle mennessä.
Pienenä se oli aivan kamalaa katsella vierestä kun lapsi suuttuu itselleen kun ei vaan saa sanottua sitä, mitä haluaisi.

Mutta suosittelen kyllä ottamaan neuvolassa puheeksi ja pyytämään puheterapeutilla käyntiä. Tai oikeastaan nykyään taitaa vaatiminen olla se ainoa keino apua pienelle saada, mutta yhtä kaikki. 

Vierailija
8/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotias änkytti todella pahasti pari kuukautta. Alkoi aivan yhtäkkiä ja loppui kuin seinään.

Vierailija
10/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4v änkyttää aika usein ja paljon ! Neuvolassa sanottiin ettei tehdä mitään vaan odotetaan että menee itsestään ohi. Sanottiin et ei kannata välittää ollenkaan tai edes mainita lapselle änkytyksestä, antaa vaan aina rauhassa selittää!

Vierailija
11/21 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhua itse rauhallisesti. 

Vierailija
12/21 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 4,5-vuotiaalla oli kausi jokin aika sitten (vajaa vuosi sitten), että änkytti. Haki jotain sanaa tosi kauan ämmämmämmäm-tyylillä. Nyt se on loppunut kokonaan eikä toivottavasti palaa. Olisin ottanut yhteyttä puheterapiaan, jos olisi jatkunut pidempään, ja varmasti viimeistään 5v neuvolassa asiaan puututtaisiinkin. Akuutein asia on kuitenkin tuo kiusaaminen, johon pitää puuttua. On aika outoa, jos päiväkodissa ei ole keinoa puuttua asiaan??!? Sehän nyt on ihan sama kiusataanko vaikka haalarin väristä, ihon väristä tai änkytyksestä: se ei vaan ole sallittua ja siihen puututaan!

Vierailija
13/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapiaan. Kaverin 3-vuotias änkyttää ja käy sen takia puheterapiassa (Helsingissä). Kannattaa pyytää ainakin puheterapeutin arvío.

Vierailija
14/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Nyt on uutena ongelmana se, että kesätauon jälkeen päiväkotikaverit ovat nauraneet hänen puheilleen. Terapeutit palaavat huomenna kesälomalta ja aion heti soittaa. 

Onko vielä lisää kokemuksia, mielenkiinnolla  luen!

Vierailija
15/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä :)

Vierailija
16/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksäni lapsi änkytti juuri tuossa iässä. Neuvolassa oltiin sanottu ettei vielä ole tarvetta puheterapiaan, vasta sitten jos ei ole kouluun mennessä mennyt ohi. Muistaakseni vuodessa änkytys loppui.

Minä ottaisin kyllä nopeasti yhteyttä sinne päiväkotiin asiasta, ongelmahan ei ole itse änkytys vaan kavereiden kiusaaminen. Henkilökunta voisi siellä jutella asiasta lasten kanssa ja kertoa kuinka kaverit voisivat auttaa änkyttäjää. Siitähän vois tehdä ihan leikin että kuka auttaa parhaiten.

Vierailija
17/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 19-vuotias pikkuveljeni änkyttää. välillä enemmän, välillä vähemmän. kävi koko lapsuutensa puheterapiassa, eikä ankytys hävinnyt. Lähinnä sielä opetettiin kuinka voi itse helpottaa niitä tilanteita kun tuler paha "änkytyskohtaus", ja hyväksymään oma puhevammansa. Veljeni on aina ollut suosittu ja hänellä on hyvä itsetunto vammastaan huolimatta <3 Se vaikuttaa paljon, miten siihen muut suhtautuvat, kannattaa pitää se mielessä. Yksikin ärsyyntynyt "mitä sä siinä änkytät" voi tehdä tuhoja. ..

Vierailija
18/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vaan, ettei päiväkodissa ole riittävästi tietoa, miten tilanteessa pitäisi toimia :(

Vierailija
19/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 22:34"]Tuntuu vaan, ettei päiväkodissa ole riittävästi tietoa, miten tilanteessa pitäisi toimia :(

[/quote]

No sitten viestiä ylöspäin, että saavat tietoa!

Vierailija
20/21 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin alkoi tuossa iässä änkytys. Puheterapia itse asiassa pahensi asiaa :/ Mutta se olikin aika huono puheterapeutti, käytti "kokeellisia" menetelmiä jotka olivat minusta nöyryyttäviä. Luultavasti ala on kehittynyt aika lailla noista ajoista, siitä on siis jotain 25 vuotta aikaa...

Mutta jos se yhtään lohduttaa, minua ei koskaan kiusattu änkyttämiseni takia, ja ala-asteella olin ihan sosiaalinen ja pidetty lapsi. Yläasteella vähän kiusattiin, mutta se ei liittynyt änkyttämiseen mitenkään (pitkä tarina, mutta tuolla yläasteella oli muutenkin todella huono henki).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä