Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen raskaana, tuleva isä uhkasi viedä lapsen kokonaan

Vierailija
10.08.2014 |

Olen siis raskaana rv 30. Meillä on lapsen isän kanssa ollut tosi vaikeaa nyt raskausaikana ja eilen tuli iso riita. Mies sanoi riidan aikana että kun lapsi syntyy hän aikoo viedä lapsen minulta kokonaan. Säikähdin ihan tosissani, lapsi on jo nyt minulle niin äärettömän rakas. Voiko sellaista tehdä, tapahtuuko niin?

Minulla on masennustaustaa mutta raskaaksi tuleminen niin sanotusti pelasti minut. En ole juonut tippaakaan sen jälkeen kun tein testin ja tupakan poltonkin lopetin samantien. Käyn edelleen säännöllisesti puhumassa psykiatrin kanssa (kerran kuukaudessa) ja tämä oli neuvolan mielestä hyvä asia ja suosittelivat jatkamaan käyntejä raskauden jälkeenkin.

Minua pelottaa ihan hirveästi.. Mies on nyt muualla eli tämä riitakin käytiin lähinnä viestien välityksellä. Emme ole naimissa tai edes asu yhdessä.. Pelottaa :-( olen vain itkenyt koko päivän koska pelkään menettäväni ainoan asian maailmassa, jolla on minulle enää väliä.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:41"]Etsipä käsiisi esim. narsistien uhrien tuki -ry:n sivut ja lue narsistin tunnusmerkit. Tuo että saatuaan sinut raskaaksi luonne muuttuu ja uhkailu alkaa, saa niskakarvani pystyyn. Jos kyse on narsistista, niin sitten hankkiudu miehestä eroon heti. Ei missään tapauksessa naimisiin menoa, ei enää yhdessä asumista, avaimet pois vaikka lukot vaihtamalla ja poliisiin turvautumalla, ei isyydentunnustusta ainakaan tässä vaiheessa jne. Ota selvää asioista. Älä luota miehen sanaan. Hän valehtelee. Asiat eivät välttämättä mene niinkuin hän on sanonut.  Suojaa itsesi ja lapsesi. Tässä tärkeintä on, että et ole yhteydessä mieheen. Älä vastaa puhelimeen, tekstiviesteihin tai sähköpostiin. Älä tapaa. Älä juttele. Kun mies hakee tavaransa, pyydä paikalle ulkopuolisia isoja luotettavia miehiä. Älä mene anteeksipyyntöjen ja lahjojen ansaan. 

Nyt olet vielä vahvoilla ja voit päästä miehestä eroon (jos hän siis on narsisti). Jos annat miehen jatkaa elämässäsi, hän yrittää pitää sinut lapsen avulla kiinni itsessään ja lapsen saamisen jälkeen hormonihuuruissa hän voi siinä onnistuakin. 

Tsemppiä!

[/quote]

Oiskohan nyt vähän kuitenkin ylireagointia...

[/quote]

Ymmärrän mielipiteesi. Jos kyseessä ei ole narsisti, niin on ylireagointia. Ja jos narsistin uhriksi ei ole joutunut tai uhrin selvitytymistaistelua läheltä seurannut, niin ohjeeni tuntuvat varmasti tosi pöljiltä. Samantapaista tilannetta läheltä seuranneena, voin kuitenkin sanoa että JOS kyseessä on narsisti, niin edessä voi olla elämänmittainen perhehelvetti, josta NYT olisi mahdollisuus päästä siipiään pahemmin polttamatta irti.

[/quote]

Joo, ymmärrän huolen narsisteista ja viestisi oli kyllä hyvä ja asiallinen. Lähinnä kummastuttaa kun niin usein ja näinkin vähin perustein ollaan ihmistä narsistiksi leimaamassa. Tässä on kuitenkin vain yhden ihmisen tarina ja yksi tapahtuma siitä.

Vierailija
62/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:41"]Etsipä käsiisi esim. narsistien uhrien tuki -ry:n sivut ja lue narsistin tunnusmerkit. Tuo että saatuaan sinut raskaaksi luonne muuttuu ja uhkailu alkaa, saa niskakarvani pystyyn. Jos kyse on narsistista, niin sitten hankkiudu miehestä eroon heti. Ei missään tapauksessa naimisiin menoa, ei enää yhdessä asumista, avaimet pois vaikka lukot vaihtamalla ja poliisiin turvautumalla, ei isyydentunnustusta ainakaan tässä vaiheessa jne. Ota selvää asioista. Älä luota miehen sanaan. Hän valehtelee. Asiat eivät välttämättä mene niinkuin hän on sanonut.  Suojaa itsesi ja lapsesi. Tässä tärkeintä on, että et ole yhteydessä mieheen. Älä vastaa puhelimeen, tekstiviesteihin tai sähköpostiin. Älä tapaa. Älä juttele. Kun mies hakee tavaransa, pyydä paikalle ulkopuolisia isoja luotettavia miehiä. Älä mene anteeksipyyntöjen ja lahjojen ansaan. 

Nyt olet vielä vahvoilla ja voit päästä miehestä eroon (jos hän siis on narsisti). Jos annat miehen jatkaa elämässäsi, hän yrittää pitää sinut lapsen avulla kiinni itsessään ja lapsen saamisen jälkeen hormonihuuruissa hän voi siinä onnistuakin. 

Tsemppiä!

[/quote]

Oiskohan nyt vähän kuitenkin ylireagointia...

[/quote]

Ymmärrän mielipiteesi. Jos kyseessä ei ole narsisti, niin on ylireagointia. Ja jos narsistin uhriksi ei ole joutunut tai uhrin selvitytymistaistelua läheltä seurannut, niin ohjeeni tuntuvat varmasti tosi pöljiltä. Samantapaista tilannetta läheltä seuranneena, voin kuitenkin sanoa että JOS kyseessä on narsisti, niin edessä voi olla elämänmittainen perhehelvetti, josta NYT olisi mahdollisuus päästä siipiään pahemmin polttamatta irti.

[/quote]

Joo, ymmärrän huolen narsisteista ja viestisi oli kyllä hyvä ja asiallinen. Lähinnä kummastuttaa kun niin usein ja näinkin vähin perustein ollaan ihmistä narsistiksi leimaamassa. Tässä on kuitenkin vain yhden ihmisen tarina ja yksi tapahtuma siitä.

[/quote]

Tähän on tultu. Väittelen vauva-palstalla :) 

En ole väittänyt että aloittajan mies olisi narsisti. Kehotin aloittajaa ottamaan selvää narsismista päätelläkseen itse onko tämän suuntaiseen huoleen aihetta.  Aloittaja jolla on kaikki faktat käytössään tekee diagnoosin, en suinkaan minä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tutulla oli sama tilanne, mutta ei se sitä itse hoitanut, vaan äitinsä. Sitten vasta otti itselleen, kun löysi uuden naisen. Kun lapsi täytti 12, pakkasi tavaransa ja ilmoitti muuttavansa äidin luokse. 

Vierailija
64/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan jakaa sinulle oman kokemukseni hieman samanlaisesta omasta kokemuksestani. Ja antaa vinkkejä tulevaan.

Minulla on kolme todettua Mt-puolen diagnoosia ja niistä huolimatta sain oikeudessa lasteni lähihuoltajuuden.

Ihan ensimmäiseksi kuuntele terapeuttiasi ja lääkäriäsi. Käy terapiassa ja syö sinulle määrätyt lääkkeet. Ole avoin ja omat ongelmasi tiedostava äiti älä heittopussi. Muista hoitaa omat ja lapsen asiat ajallaan. Ota itse selvää asioista ja varaa aika juristille. Jos tulosi ovat pienet saat julkisen oikeusavustajan ilmaiseksi tai hyvin pientä korvausta vastaan.

Hyvinhoidetut Mt-ongelmat eivät vaikuta lähivanhemmuuteen jos ne ovat tiedostettuja ja olet sitoutunut hoitoon.

Lapsellasi on oikeus molempiin vanhempiinsa vaikka toinen vanhemmista ei osaisikaan käyttäytyä. Muista siis itse aina olla rauhallinen ja yhteistyökykyinen huom ei siis kynnysmatto kuitenkaan kaikkeen ei tarvitse suostua. Älä vastusta isyydentunnustusta.

Erosin raskaana (n vk 16) pienen lapsen (11kk) äitinä vaikeasta suhteesta. Kukkahattutädit voi mennä muualle kauhistelemaan olisi pitänyt tietää juttujenne kanssa elämä vain joskus on. Meillä minä olin se puhelias ja sosiaalinen osapuoli mies taas hiljainen hissukka. Tästä johtuen minut herkästi tuomittiin siksi doninoivaksi osapuoleksi vaikka mies oli hyvinkin passiivis-agressiivinen. Onneksi mies omalla käytöksellään osoitti tämän ensimmäisen luulon vääräksi. Olen aina ollut avoin masennuksestani kaikkialla esim neuvolassa. Käyn terapiassa kerran viikossa, tapaan lääkäriä vuosittain tai useammin jos tarvetta on ja syön mietoa mieltätasaavaa lääkettä. Rakensin elämäni uusiksi ja kävin miehen kanssa pitkän ja raskaan oikeustaistelun. Koko prosessin ajan koin tärkeäksi lapsen oikeuden kahteen vanhempaan. Ex taas oli katkera ja käytti kaiken energiansa kostaakseen hullulle.

Oikeudessa todistajina minulla oli terapeuttini ja yksi lähimmistä ystävistäni. Itse omassa todistelussani keskityin kertomaan miksi minä olisin paras vaihtoehto lasten lähihuoltajaksi. Ex taas keskitti kaiken energiansa minun haukkumiseeni ja sen todisteluun kuinka hullu olen. Vaikka se vaikeaa olikin olin oikeudessa aina rauhallinen ja hillitty vaikka Ex haukkui kuinka. Oikeus päätyi siihen, että isä ei osaa toimia lasten edun mukaisesti eikä näin ollen voisi toimia lähihuoltajana. Oikeus totesi etteivät isän väittämät hulluudestani perustuneet faktoihin vaan omaan kielteiseen näkemykseen minusta ja erosta. Avoimuuteni ja yhteistyökykyni olivat siis avainasemassa.

Ota asioista selvää ja taistele lapsesi puolesta. Kannattaa myös oikeasti miettiä omia voimavaroja apua saa jos vaan pyytää.

Hyvä vinkki on myös kommunikoida vain kirjallisesti Ex-miehen kanssa ja säästää kaikki viestit. Älä jää kynnysmatoksi vaan ota itseäsi niskasta kiinni. Ja muista sitoutua hoitoon se on lapsesi etu.

Ja vastaan jos jotain jäi epäselväksi eli kysy rohkeasti. Voin vaikka antaa ihan maili osoitetta jos tässä et kehtaa kysyä.

Tsemppiä ja jaksamista.

-minä;)

Vierailija
65/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:01"]

Miksi mies on sairas, jos sanoo noin lapsensa äidille, mutta ne tuhannet äidit eivät ole, vaikka ovat tehneet noin lapsensa isälle?

[/quote]

Siksi kun ne lapset nyt kuitenkin ovat enemmän äitiensä kuin isiensä lapsia, varsinkin tuossa vaiheessa. Isällä ei ole mitään sanomista yhtään mihinkään, jos äiti haluaa heittäytyä hankalaksi, kuten mä tuollaisen uhkauksen jälkeen tekisin. Eli pistäisin kaikki välit mieheen poikki, ja kieltäytyisin isyyden selvittämisestä. Maksaisin ne uhkasakot, enkä avaisi poliiseille ovea.

Sitten kun lapsi on isompi ja takana on ydinperhe-elämää ja ylipäätään joku suhde isäänsä, tilanne on hieman tasa-arvoisempi.

Vierailija
66/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 11:43"]

Ei se voi viedä lasta itselleen jos pidät itsestäsi ja lapsesta huolta.

[/quote]

Älä ole enää yhteydessä mieheen uhkailun vuoksi. Keskity vauvaan ja itseesi. Suosittelen myös vaihtamaan yksityispsykiatriin, jos et jo käy sellaisella. Keskity tekemään itsestäsi oikea kodin hengetär. Ja isästähän ei ole ilman isyydentunnustusta tulossa lapsen virallista huoltajaa. Suosittelen, että et ole itse mitenkään aktiivinen isyydentunnustuksen suhteen, nyt kun tuota uhkailua on ollut.

Nimittäin, vielä lapsen oikeutta isäänkin tärkeämpää on vauvan oikeus äitiin.

[/quote]

Miksi juuri äitiin? Lapsella on oikeus tasapainoiseen, täyspäiseen ja rakastavaan vanhempaan. Joskus se on äiti ja joskus isä, parhaassa tapauksessa kumpikin. Tässä tapauksessa se on tekstin perusteella äiti, mutta joskus sen vauvan vain on parempi kasvaa isän luona.

Vierailija
67/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asunnoton huoltajuutta saa. 

Vierailija
68/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:13"]Se isyys selviää tarvittaessa testillä, ja jos siinä vaiheessa huomataan äidin valehdelleen niin äiti ei ole ainakaan vahvoilla sen lapsen huoltajuuden suhteen.

[/quote]

Mutta jos äiti vastustaa isyyden selvittämistä niin ei sitä sitten selvitetä.

[/quote]

Ja höpöhöpö

[/quote]

Onko uusi laki jo voimassa vai ei? Vanhan lain aikana äidillä oli oileus kieltää, uudessa sitä mahdollisuutta ei kai enää ole.

Vierailija
69/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä - mies on vielä työtönkin, asuu sun kämpässä eikä osallistu kustannuksiin? Lisäksi raivoaa sulle, joka alat olla viimeisilläsi raskaana.

Sanon sulle, miksi olet yhdessä tuon miehen kanssa: siksi, koska sinulla on masennustaustaa, surkea omanarvontunto. Jos sinulla ei tuota taustaa olisi, et olisi koskaan ottanut noin kauheaa miestä ja ruvennut sellaisen kanssa vielä lasta tekemään.

Ensimmäinen askel kohti omanarvontunnon parantamista on nyt hankkiutua miehestä eroon. Jos hän on oikeasti kiinnostunut vauvan hoidosta, hän kyllä tekee asioita sen eteen. Voisin kuitenkin lyödä vetoa, että mitään tällaista konkreettista hän ei tee, vaan sen sijaan hän jatkaa riehumista ja uhkailua ja välillä taas vaipuu nettipalstoille valittamaan, miten isillä ei ole mitään oikeuksia lapsiin.

Asutko kaupungin asunnossa? Onhan uusi hakemus vetämässä ainoastaan sinulle? Miksi haet isompaa asuntoa? Siksikö, että mahtuisitte paremmin perheenä asumaan siellä? Jos syy on tämä, et tarvitse isompaa asuntoa. Sen sijaan tarvitset miehen pois nykyisestä asunnosta.

Mies taatusti syyllistää sinua kaikesta. Sinun pitäisi pitää pää kylmänä. Hän manipuloi sinua, ja masentuneen syyllistäminen on helppoa.

Vierailija
70/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sen viedä ! Pahus !! Nyt kyllä.. Jooh,, tarvitsee kyllä melko kovat syyt.

Vierailija
71/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:13"]Se isyys selviää tarvittaessa testillä, ja jos siinä vaiheessa huomataan äidin valehdelleen niin äiti ei ole ainakaan vahvoilla sen lapsen huoltajuuden suhteen.

[/quote]

Mutta jos äiti vastustaa isyyden selvittämistä niin ei sitä sitten selvitetä.

[/quote]

Ja höpöhöpö

[/quote]

Onko uusi laki jo voimassa vai ei? Vanhan lain aikana äidillä oli oileus kieltää, uudessa sitä mahdollisuutta ei kai enää ole.

[/quote]

http://oikeusministerio.fi/fi/index/valmisteilla/lakihankkeet/henkilo-perhe-ja/isyyslainuudistaminen.html

Ei taida olla vielä voimassa. En lukenut läpi, joten en tiedä onko just tuo kohta siinä edes mukana. Jossain suunnitelmissa se vielä oli.

Vierailija
72/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 jatkaa. Toive yhteisestä perhe-elämästä tai edes jaetusta vanhemmuudesta yhteishuoltajuuksineen on kaunis, mutta asioiden pitää olla myös tärkeysjärjestyksessä. Jos miehen kanssa tekemisissä oleminen vain vie voimasi, eikä anna voimaa keskittyä tulevaan vauvaan, älä ole tekemisissä miehen kanssa.

Ja avaimet saat mieheltä pois vaikka poliisin avulla. Mies voi hakea asuntoa eron ja asunnottomaksi jäämisen perusteella. Menköön alkuun vaikka asunnottomien asuntolaan miettimään, miten on elämänsä tähän pisteeseen saattanut.

Vierailija
73/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1975/19750700: "Lastenvalvoja ei saa aloittaa tai jatkaa isyyden selvittämistä vastoin äidin tahtoa, jos lapsen äiti on kirjallisesti ilmoittanut lastenvalvojalle vastustavansa isyyden selvittämistä ja lapsi on äitinsä huollossa tai hoidettavana.

Isyyden selvittäminen on kuitenkin toimitettava, vaikka äiti on vastustanut isyyden selvittämistä, jos mies, joka katsoo olevansa lapsen isä, on tunnustanut isyytensä."

Vierailija
74/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti menet turvakotiin jos huonolta vaikuttaa.

Vierailija
75/75 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi sinun pitää yksi tärkeä asia: haluatko olla parisuhteessa lapsen isän kanssa? Käytä tässä kohtaa enemmän järkeäsi kuin tunteitasi. Tunteet eivät suojele sinua tässä tilanteessa. Anteeksi suorasukaisuuteni, mutta vaikutat epävarmalta, hieman epävakaalta ja itseäsi vahingoittavalla tavalla alistuvalta - siksi sinun ei nyt kannatta luottaa tunteisiisi ja toisaalta tällä hetkellä vedät puoleesi epävakaita miehiä.

Jos olet hyvin varma, että parisuhde tulevan isän kanssa on SINULLE JA LAPSELLE paras (turvallinen, pitkäkestoinen, vakaa, rauhallinen) ratkaisu, satsaa siihen. Mutta muista, että sitä saa mitä tilaa. Jos teillä ei mene hyvin lapsen tulevan isän kanssa nyt, todennäköisyys onnistua on pieni, koska tulossa on rankempia aikoja: vauvan hoito on henkisesti ja fyysisesti raskasta, lapsi köyhdyttää teitä, vauva-aikana olette väsyneitä jne.

Jos päädyt siihen, että suhde lapsen tulevaan isään ei ole hyvä vaihtoehto, tee nämä asiat:

- muuta kirjat eri osoitteeseen ennen lapsen syntymää (Tämä ja naimattomuus varmistavat sen, että saat yksinhuoltajuuden. Saat sen automaattisesti aviottomuuden perusteella. Eri osoitteissa asuminen vaikeuttaa isän mahdollisuuksia saada huoltajuutta ja/tai lasta asumaan kanssaan myöhemmin oikeusteitse).

- jos miehellä on avaimet sinun hallussasi olevaan asuntoon, pyydä avaimet takaisin. Jos et saa, vaihda lukot/ asenna varmuuslukko, johon vain sinulla on avain.

- ala elää itsenäistä elämää (miehelle sanot tarvitsevasi aikaa miettiä asioita, pidä mahdollisimman vähän yhteyttä mieheen raskausaikana)

- hoida oma elämäsi kuntoon

- kun lapsi on syntynyt, ilmoita miehelle vasta kun kotiudut sairaalasta

- lapsen syntymän jälkeen varaa aika lastenvalvojalle sosiaalitoimeen, jossa hän huolehtii tapaamis- ja elatussopimuksista

Pää kylmänä. Asiat hoituvat kyllä, jos et ole anna tunteidesi ja muiden hölmöjen mielipiteiden/muka-totuuksien sekoittaa päätäsi.