Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pyöräilykypärä

Vierailija
10.08.2014 |

käytätkö pyöräilykypärä ja kuinka kauan olet käyttänyt? mistäpäin olet?

huomasin kun olimme lomamatkalla pohjanmaalla että siellä ei oikeastaan ollenkaan käytetä kypärä ei lapset eikä aikuiset.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä käytän ja myös lapset, asun aika pienessä paikkakunnassa ja olemme melkein ainoat kun täälä käyttävät kypärät. mutta kyllä tääläkin voi kaatua tai jäädä auton alle kun täälä ei edes ole pyörätie.

Vierailija
22/33 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän. Olen käyttänyt siitä lähtien kun olen alkanut pyöräillä lapseni kanssa (nyt 10v). Mieskin saatiin käyttämään kypärää kun lapsi alkoi kyseenalaistaa hänen kypärättömyyttään.

Totta on tuo AP:n huomio, ainakin täällä Pohjois-Pohjanmaalla kypärää käytetään harvemmin kuin etelämpänä. Jopa monet pienet lapset pyöräilevät ilman kypärää, aikuisista harva käyttää kypärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdottomasti, kypäriä saa uusia mutta ei pää jos kaatuu. miten te muut täällä käytättekö

Vierailija
24/33 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella melkein kaikki käyttävät. Työmatkalaiset ajavatkin niin kovaa vauhtia, että hyvä onkin.

Vierailija
25/33 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 10:46"]

utkimusten perusteella pyöräilykypärän käyttö vähentää kuolemanriskiä 73 prosentilla. Pää- ja aivovammojen riski pienenee eri tutkimusten perusteella 63-88 prosentilla. Tutkijalautakuntien vuonna 2011 tutkimista kuolemaan johtaneissa pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista 18 pyöräilijästä 13 ei ollut kypärää. Kypärää käyttämällä heistä neljä olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastua. Kypärän käytön suojaavuusvaikutusta arvioitaessa täytyy ottaa huomioon, että tähän aineistoon eivät tule mukaan ne pyöräilijät, jotka ovat pelastuneet kypärän käytön ansiosta.

[/quote]

Tilastoilla ei tee tällaisissa tapauksissa mitään.

Jos ihminen käyttää kypärää, se kertoo siitä että hän on luonteeltaan varovainen. Silloin ihminen on todennäköisesti varovainen myös ajotavaltaan. Siksi hän ei myöskään joudu onnettomuuksiin niin usein.

Jos henkilö ei käytä kypärää vaikka ymmärtää hyvin että se suojaisi päätä, niin silloin hän ottaa tietoisen riskin. Riskinottaja liikenteessä on alttiimpi onnettomuuksille kuin luonteeltaan varovainen ihminen.

Kyse on siis liikennekäyttäytymisestä ja valinta siitä käyttääkö kypärää vai ei, on vain yksi osa liikennekäyttäymistä.

[/quote]

Ei kyllä välttämättä kerro mitään. Itse käytän kypärää, mutta en kyllä voi sanoa itseäni varovaiseksi ajajaksi. Samoin monilla punaisia päin ajavilla tosipyöräilijöillä on kypärät ja muut vermeet.

Itse asiaan, oon käyttänyt kypärää siitä lähtien kun kaaduin ja sain aivotärähdyksen. Tosin vieläkin joskus helpoilla lyhyillä, < 1 km matkoilla kypärä jää kotiin. Mutta ajamistani kilometreistä (ja pyöräilykerroista) kypärä on suurimmaksi osaksi päässä. Pääkaupunkiseutu, kotoisin E-P:ltä, jossa juuri kukaan ei käytä kypärää. Ja vaaratekijät on siellä lakeuksilla kyllä minimissä verrattuna pääkaupunkiseutuun. Ei autoja, risteyksiä, alamäkiä, alikulkutunneleita, koirankusettajia, ihmisiä noin ylipäätään.

Vierailija
26/33 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt ennen, kunnes ystäväni jäi vähän aikaa sitten auton alle pyöräillessään eikä hänellä ollut kypärää. Oli todella pienestä kiinni, ettei hän menehtynyt. Nyt hän toipuu ja opettelee asioita uudelleen. Nykyään en lähde edes lähikauppaan ilman kypärää! Käyttäkää hyvät ihmiset suojaa pyöräillessänne. Te saatatte olla hyviä liikenteessä, mutta autoilijan taidoista ei voi aina mennä takuuseen...

Vierailija
27/33 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 12:41"]

En käyttänyt ennen, kunnes ystäväni jäi vähän aikaa sitten auton alle pyöräillessään eikä hänellä ollut kypärää. Oli todella pienestä kiinni, ettei hän menehtynyt. Nyt hän toipuu ja opettelee asioita uudelleen. Nykyään en lähde edes lähikauppaan ilman kypärää! Käyttäkää hyvät ihmiset suojaa pyöräillessänne. Te saatatte olla hyviä liikenteessä, mutta autoilijan taidoista ei voi aina mennä takuuseen...

[/quote]

onneksi ystävä ei kuollut mutta harmi että noin vakavasti loukkantui.

millainen kypärä olet ostannut?

Vierailija
28/33 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 11:41"]

Ei käytä kukaan meidän perheessä. Tiedän, että tätä alapeukutetaan mutta en ole teinejäkään pakottanut, koska tiedän, mitä se koulukiusaushelvetti on.

[/quote]

hmm

Vierailija
29/33 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pyöräilyonnettomuudessa teininä. Selvisin säikähdyksellä onneksi ja siitä lähtien on kypärä aina päässä kun pyöräilen. Asun Turussa, täällä ihmiset tuntuu käyttävän kypärää ihan kiitettävästi.

Vierailija
30/33 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:12"]

Käytän. Olen käyttänyt siitä lähtien kun olen alkanut pyöräillä lapseni kanssa (nyt 10v). Mieskin saatiin käyttämään kypärää kun lapsi alkoi kyseenalaistaa hänen kypärättömyyttään.

ja asut pohjanmaalla?

Totta on tuo AP:n huomio, ainakin täällä Pohjois-Pohjanmaalla kypärää käytetään harvemmin kuin etelämpänä. Jopa monet pienet lapset pyöräilevät ilman kypärää, aikuisista harva käyttää kypärää.

[/quote]

Vierailija
31/33 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän ja noin 3 vuotta olen omistannut ja pyöräilen etelä suomessa

Vierailija
32/33 |
26.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina, asun Etelä-Suomessa :)