Veljeni vaimo on käsittämätön ruuanhaaskaaja, oikea epätalousihminen =(
Olin tänään vierailulla heidän kotonaan, ja veljenvaimo tuli kaupasta kotiin. Sydän syrjällään katsoin hänen touhuaan, kun hän viskeli jääkaapista roskiin entisiä ruokia, että sai uusia mahtumaan tilalle. Roskiin meni varmaan 2 kiloa keitettyjä pottuja, iso rasia jotain tunnistamatonta ruokaa, kaksi osaksi käytettyä leikkelepakkausta, avaamaton rasia jauhelihapihvejä. Lisäksi melkein kokonainen siivutettu leipä.
Sanokaa, ettei tämä ole tavallista :( Olen itse tarkka ruoka-asioissa, eikä meillä heitetä oikeastaan koskaan mitään roskiin. Ostan ja kokkaan sen minkä tiedän perheemme syövän.
Kommentit (26)
Voihan virheitä tehdä. Mutta jos jatkuvasti menee ruokaa roskiin, on silloin vikaa ostosten teossa ja ruokaostosten suunnittelussa. Ja jos yli jää, voi aina pakastaa/ lämmittää seuraavana päivänä tms. Meillä menee ruokaa roskiin todella harvoin, edes leipää, sillä sitä on pakkasessa ja sulatetaan vain vähän kerrallaan. Mutta kuten joku totesi, niin eipä ole minun lompakosta pois, jos muut työntävät rahaa roskiin. Ap: lle: tunnen paljon vastaavankaltaisia tapauksia. Heidän ongelmansa on se, että kun jotain on ostettu ja maksettu, ei sen rahallista arvoa enää kyetä hahmottamaan. Juustot yms. voidaan nakata roskiin, eikä mielessä edes käy paljonko siitä on tullut maksettua ja että sen voisi raastaa vielä johonkin (ellei ole homeessa tai muuten mikrobiologisesti epäedullista käyttää)
Vierailija:
Onko siinä järkeä, että jos olet ostanut jotain, ja siitä näyttää jäävän yli niin vedetään puoliväkisin naamaan roskiksen sijaan? Kun se kerran on ostettu niin sitten on eikä se ole enää sun lompakosta tai Afrikan lapsilta pois. Väkisin syöty on vaan selluliittina sun pakaroissa ja verisuonten seinämissä ja sitten muu yhteiskunta maksaa sun lihavuudesta aiheutuneita sairauksia! Parempi syödä se minkä jaksaa ja kun ruoka näyttää menevän huonoksi, ostaa vaan uutta. Menee sitä rahaa sitten ripulinkin hoitoon. Ja lisäksi on turha valittaa ruuassa säästämisestä, jos polttaa tupakkaa puol askia päivässä.
Hahaa.
Jos mies ei ole käyttänyt jauhelihaa, laita se pakkaseen? Valitse kaupasta pakkaus, jossa on päiväystä? Laita suunnittelemasi ruokalista jääkaapin oveen? Minä ainakin olen jonkinlainen übercontroller, sillä minä ne ruokalistat suunnittelen, ja teen ostokset rahoillani, joten mies toteuttaa sitä, tai sitten kertoo minulle miksi ei halua sitä toteuttaa jolloin ko. ruoka poistuu listoiltamme. Minun tekemä työ ja rahat menisi muuten hukkaan. T: 24
Makkaraa, kanamunia, jugurttia, leipää ym.
Harmittaahan se tietysti. Ei mitenkään järkevää. Järkevää ois se että, nekin haaskatut rahat vaikka laittais säästöön. Toisaalta sitten ei ole rahasta kiinni, niin se ei niin kovin kolahda.
Jos ois vähävarainen, niin varmasti tulisi mietittyä tarkemmin, mitä ostaa ja milloin, sekä söis entiset ruuat ensin pois.
Tää taitaa kyllä olla monen mielestä tylsää kapinaa, mutta mulla ei ole kyllä haluja pollata jääkaappia toisen ruoanlaittopäivänä ja huolehtia lihoja pakkaseen - enkä sitä paitsi usko, että on järkevää pakastella viimeisen päivän lihoja. Enkä minä kyllä mitään ruokalistoja myöskään suunnittele, vaan ostelen perusraaka-aineita kaappiin, aina pisimmällä mahdollisella päivämäärällä, ja sopimuksena on, että tehdään sitten vuorossa olevasta raaka-aineesta mitä halutaan. Ja lisäksi meillä on yhteiset rahat, eli ei ole pelkästään minun rahoistani poissa jos ruokakulut kasvavat. Oletan, että tää on just tätä, että jos haluaa miehen hoitavan oman osansa, niin täytyy sietää omasta mielestä ikäviä asioita, kuten tässä tapauksessa ruoan menemistä hukkaan. Ei mustakaan toki ole kiva laittaa hyviä raaka-aineita pois, mutta mieluummin teen sen kuin alan kontrolloida koko kotiataloutta yksinvaltiaana. (Se ei sujuisi multa ihan tosta vaan työn ohella myöskään ;)
Vierailija:
Jos mies ei ole käyttänyt jauhelihaa, laita se pakkaseen? Valitse kaupasta pakkaus, jossa on päiväystä? Laita suunnittelemasi ruokalista jääkaapin oveen? Minä ainakin olen jonkinlainen übercontroller, sillä minä ne ruokalistat suunnittelen, ja teen ostokset rahoillani, joten mies toteuttaa sitä, tai sitten kertoo minulle miksi ei halua sitä toteuttaa jolloin ko. ruoka poistuu listoiltamme. Minun tekemä työ ja rahat menisi muuten hukkaan. T: 24
Etenkin tämän suhteen olen samaa mieltä. Itse ehkä otan kuitenkin enemmän vastuuta keittiössä, koska mies ei osaa laittaa ruokaa.
Vierailija:
Oletan, että tää on just tätä, että jos haluaa miehen hoitavan oman osansa, niin täytyy sietää omasta mielestä ikäviä asioita, kuten tässä tapauksessa ruoan menemistä hukkaan.
ja ihan sen takia, että käydään vain kerran viikossa kaupassa, jolloin ostan kaikenlaista perusruoantekotarviketta, joita sitten käytän päivämääräjärjestyksessä, mutta mies ei. Enkä suostu siihen, että olisin joku überkontrolleri tässä perheessä, joka ottaa täyden vastuun perheen ruokkimisesta. Jos siis mies ei käytä " seuraavana vuorossa" olevaa jauhelihaa silloin kun on ruoanlaittovuorossa (ja minä töissä tms.), ja se pääsee vanhaksi, niin se on sitten voi-voi. Miestä kyllä sitten harmittaa se roskiin heittäminen enemmän kuin minua.