Lääkäriasemien laskutuskäytännöistä...
Hei!
Keskimmäisellä lapsellamme on toistuvasti silmätulehdus. Oireet alkavat lähes poikkeuksetta viikonlopun aikana (pe-illasta sunnuntaiaamuun), joilloin terveyskeskukseen ei meillä pääse (kas, kun päivystystä ei ole). Ainoaksi mahdollisuudeksi jää käyttää yksityisen lastenlääkäriaseman palveluita, koska tippojen antaminen on aloitettava mahdollisimman pian.
Nyt olen seurannut lääkäriaseman käytäntöä veloittaa vastaanottokäynneistä. Lomakkeesta ruksitaan aina kohta " käynti, enintään 20 minuuttia" riippumatta siitä, olemmeko olleet sisällä 5 tai 10 minuuttia, jolloin lomakkeesta tulisi ruksia kohta " käynti, enintään 10 min" . Kertaakaan asiointimme ei ole vienyt aikaa enempää kuin 10 minuuttia. Kysyin perustetta tähän veloituskäytäntöön ja sain vastaukseksi, että lääkärien taksa on joka tapauksessa sama, olipa kyseessä 10 minuutin tai 20 minuutin vastaanotto :o
Kokenut lastenlääkäri pystyy hyvin arvioimaan, kuinka kauan esim. silmätulehduspotilaan oireiden tutkiminen vie aikaa, etenkin, kun kyseessä on lapsella toistuvasti esiintyvä sama sairaus. Näin lääkäreillä on mahdollisuus ottaa vastaan useampi potilas tunnin aikana - ja saada enemmän korvauksia. Kukapa ei lisää liksaa haluaisi!
Kela korvaa 20 minuutin vastaanotosta 3,48 euroa enemmän kuin 10 minuutin vastaanotosta (9,39 e / 12,87 e). Lääkäriasema vetosi tähän, että asiakas saa enemmän kela-korvausta... No, yli 60 euroa maksavassa laskussa tuo on aika häviävän pieni summa verrattuna esim. siihen, että lääkärit veloittaisivat asiakkaan todellisen vastaanotolla käyttämän ajan mukaisen korvauksen työstään. Ja turha selittää, että lääkäreillä menisi aikaa ennen vastaanottoa potilaan tilanteeseen tutustumiseen, se ei päde ainakaan meidän lääkäriasemallamme. Samoin uusi potilas ollaan valmiita vastaanottamaan heti, kun ovi takanamme sulkeutuu (jos edes ehtii sulkeutua). Lääkärinpalkkion lisäksi veloitetaan " toimistomaksun" nimellä kulkeva 9 euroa, joka siis käytännössä syö saadun kela-korvauksen kokonaan.
Miten teillä muilla hoituu yksityisten lääkäriasemien laskutukset? Oletteko kiinnittäneet tällaiseen ylihinnoitteluun huomiota?
Toki yksityiset lääkäriasemat ovat bisnestä ja saavat hinnoitella palvelunsa oman mielensä mukaan. Onko kuluttajien vain pakko tyytyä tällaiseen mielivaltaiseen hinnoitteluun? Mitä voisimme tehdä asian eteen?
Enkä kaipaa vastauksia, että " meillä on vakuutus, joka korvaa, ei kiinnosta" . Se ei poista tätä laskutuskäytännön epäoikeudenmukaisuutta. Vakuutusyhtiöt korvaavat näissä tapauksissa asiakkaiden maksuista lääkärien mielivaltaiset ylihinnoittelut. (Toisekseen kaikilla ei edes vakuutusta ole tai kaikki vakuutukset eivät yhtä lääkärilläkäyntiä per sairaus korvaa...)
Kyselee 3 pienen lapsen kypsynyt äiti
Kommentit (3)
Jos vaan suinkin ehdin, niin kypsyysasteeni exponentiaalisessa hurmiossa saatan moisen kirjoituksen väkertääkin =))
Nimim. Lievästi ottaa pattiin...
hillariina:
Olen kanssasi tismalleen samaa mieltä! Olen myös asiaa aika lailla kummastellut. Mitäs jos kirjoittaisit aiheesta mielipideosastolle (Helsingin Sanomiin). Tai tästähän voisi lähettää aiheen Hesarin Miksi?-palstalle!
Lääkärissäkäynti ehkä noin 5 minuuttia silti laskutus enint 30 min, vaikka olisi lomakkeessa rasteja lyhyemmillekin ajoille.
Lieköpä laskutukseen syynä se, että kysyvät tullessa onko lapsella vakuutusta : ) Lopetin käynnin ao klinikalla kun en ollut yhtä mieltä siellä vietetystä ajasta.
Olen kanssasi tismalleen samaa mieltä! Olen myös asiaa aika lailla kummastellut. Mitäs jos kirjoittaisit aiheesta mielipideosastolle (Helsingin Sanomiin). Tai tästähän voisi lähettää aiheen Hesarin Miksi?-palstalle!
Sinulla on ainakin sana niin hyvin hallussa, että kohtuu pienellä vaivalla saisi napakan kirjoituksen aikaiseksi.