Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö varmasti kaikki neljä isovanhempaasi? Entä lapsesi?

Vierailija
09.08.2014 |

Syntymä- ja kuolinajat? Paikkakunnat? Hautapaikka? Heidän vanhempansa?

Jos et tiedä kaikkien neljän, niin mitkä uupuvat? Päädytkö Suolimaan ulkopuolelle? Minne?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tiedän isovanhemmistani kaiken tuon, mitä kysyit. Varmasti jokainen noin läheiset sukulaisensa tuntee.

Tiedän myös heidän vanhemmistaan eli isoisovanhemmistani samat asiat. Heistä kaikista en tosin muista syntymäpäiviä enkä kuolinpäiviä päivän tarkkuudella mutta vuodet kuitenkin muistan. Päivämäärätkin voin kyllä tarkistaa, ovat ylhäällä minulla kyllä.

Isoisovanhemmistani viisi on haudattu Viipuriin tai muualle Karjalankannakselle, joka tietysti oli Suomea heidän elinaikanaan, Neuvostoliitto valtasi alueen vasta toisen maailmansodan aikana. Muut kolme on haudattu nyky-Suomen alueelle. Yksi kahdeksasta oli elossa vielä lapsuudessani, joten hänet tunsin ihan henkilökohtaisestikin, muut vain sukulaisten muisteluista ja perhealbumeista.

Vierailija
2/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Tarkkoja päivämääriä en muista ulkoa, mutta vuodet osaan sanoa. Äitini äiti elää vielä ja on kertonut paljon omasta suvustaan sekä samalta kylältä olevan ukkini suvusta. Isän vanhemmat on jääneet etäisemmiksi, koska molemmat kuolivat ollessani lapsi. Siellä on kuitenkin tehty sukututkimusta, joten tiedot on tallessa. Haudat ja syntymäpaikat on tiedossa, kaikki isovanhemmat on kotoisin samasta maakunnasta. Nämä on kiinnostavia tarinoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Isän vanhemmat on tiedossa, toinen on vielä elossa, ja kuolleen syntymä- ja kuolinpäivät on ylhäällä jossain. Isän isovanhemmat tiedän nimeltä ja muut tiedot löydän helposti tarvittaessa.

Äidin vanhempien nimet tiedän, äidin isän kuolinajan tiedän suunnilleen, muita tietoja ei heistä ole. En myöskään tiedä äitini isovanhemmista juurikaan mitään. Lisäksi minulla on eno, josta en tiedä muuta kuin olemassaolon. En nimeä, en mitään.

Tottahan kaikki eivät voi kaikkea tietää ;)

Vierailija
4/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, olen juuri tutkinut taas sukuani. Toinen isoisäni kuoli jo nuorena ja on haudattu luovutettuun Karjalaan, samoin hänen 4 päivän ikäisenä kuollut lapsensa eli tätini. Hänen vaimonsa ja poikansa, siis isäni, on haudattu Suomeen, tosin eri paikkakunnille. Isän haudalla kävin viimeksi muutama viikko sitten. Isoäidin haudan aion etsiä, kun seuraavan kerran olen siellä päin liikkeellä. Tiedän myös näiden isovanhempien vanhemmat ja isovanhemmat. Kannaksella liikutaan ja lisäksi Venäjänkin puolella, sillä tämän isoäidin isovanhemmat lähtivät Venäjälle Inkerinmaalle, mutta kuolivat lähes heti sinne päästyään. Onnettomuusko? Tautiko? Siitä ei ole tietoa. Pieni poika, isoäidin tuleva isä säilyi hengissä. Isoäidin äitikin oli nuorena töissä Pietarissa, mutta muutti perheen perustettuaan takaisin Suomeen. Ja kaikkien syntymä- ja kuolinajat tiedän, samoin sen, mihin pitäjään heidät on haudattu. Tästä puolesta henkilöhistoriaani olen saanut tietää vasta viime aikoina. Siksi isoäidin hautakin on vielä kateissa.

Äidinpuoleinen suku on pysynyt yhdessä ja samassa pitäjässä isoisän isoäitiä lukuunottamatta. Hän oli kannakselainen. Kannaksella syntyi myös isoisän isä, mutta hän muutti jo pikkupoikana siihen pitäjään, jossa koko muu suku on asunut. Kaikki on haudattu saman pitäjän eri hautausmaille. Useimmat haudat ovat aikojen saatossa kadonneet, vain isovanhempieni ja äitini haudat ovat yhä olemassa samoin kuin muutamien sukulaisten haudat. Syntymä- ja kuolinajat tiedän myös.

Vierailija
5/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Eivätkö kaikki tiedä? Suomalaisia ollaan kaikki, juuret löytyvät vahvasti Keski-Suomesta.

Vierailija
6/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 15:48"]

Syntymä- ja kuolinajat? Paikkakunnat? Hautapaikka? Heidän vanhempansa?

Jos et tiedä kaikkien neljän, niin mitkä uupuvat? Päädytkö Suolimaan ulkopuolelle? Minne?

[/quote]

Tiedän. Samoin kaikki kahdeksan isoisovanhempaani, heidän vanhempansa ja heidän vanhempansa.

Vierailija
7/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 16:26"]Tiedän. Eivätkö kaikki tiedä? Suomalaisia ollaan kaikki, juuret löytyvät vahvasti Keski-Suomesta.

[/quote]

Ei kaikki tiedä, mistä niin luulit?

Vierailija
8/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kummatkin isoisät ovat kuolleet kauan ennen syntymääni ja isän äitikin ollessani 4-5 -vuotias. Ainoat tarkat tiedot tiedän äidinäidistä, hänkin tosin jo edesmennyt 15 vuotta sitten.

Vierailija
9/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuka on isäni isä, eikä tiedä kai kukaan muukaan kuin mummi. Muut tiedän.

Vierailija
10/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ehkä maailman parhaat henkilörekisterit, joten jokainen, joka haluaa, tietää kyllä isovanhempansa ja esi-isänsä jopa satoja vuosia taaksepäin. Poikkeuksena tietysti se, että jonkun aviottoman lapsen isä on merkitty kirkonkirjoihin tuntemattomaksi. Sitten ei voi tietää, paitsi jos tieto on säilynyt suvussa suullisessa muodossa.

Se on toki eri asia, jos ei välitä tietää suvustaan. Mutta tieto on saatavissa.

Vierailija
11/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, vaikka isovanhempani on kuolleet kun olin lapsi, yksi jo vuoden ennen syntymääni, mutta tiedän hautapaikat ym. vaikka en kaikkia päivämääriä ulkoa muista, minulla on netissä ja koneella sukupuu tehtynä jopa 1400-luvulle asti, äitini kanssa sitä on tehty, luulisi lapsillekin tietoa piisaavan. Minä meillä huolehdin esim. mieheni isän, ja hänen äitinsä vanhempien haudasta kun anoppi ei enää jaksa, joten lapset ovat olleet haudoilla useasti mukana. Mun sukulaiset on vähän kauempana, mutta käydään joskus haudoilla, ja olen ottanut kuvatkin.

Vierailija
12/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin puoleiset tiedän. Isän en, koska en ollut hänen kanssaan missään tekemisissä. Asuin hänen eläessään 20 kilometrin päässä hänestä, mutta en halunnut ikinä tavata häntä. Eikä hänkään minua.

Vierailija
13/13 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä enkä katso tarpeelliseksi selvittää. Tiedän kaikkien isovanhempieni etu- ja sukunimen ja yhden heistä, jo edesmenneen, syntymäpäivän. Kuolinvuosia en muista niiltä kolmelta jotka ovat kuolleet, mutta arvaisin varmasti n. 2 vuoden haarukassa oikein kaikki.

Lapseni eivät tiedä senkään vertaa, mutta he ovatkin vasta alakouluikäisiä.

Meillä ei ole koskaan ollut läheinen suku, ei ollut minun lapsuudessanni eikä ole nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän