Olemmeko me suomalaiset todellakin niin kateellinen kansa kuin millaisena meitä pidetään?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
No kyllä olen kohdannut ihan naurettavan mitättömistäkin asioista kateutta, nimenomaan muilta naisilta. Miehet ei sitä onneksi harrasta kuin ehkä sitten taas keskenään. Pakko on ollut pahimpiin lyttääjiin ottaa roimastikin etäisyyttä, muuten ei uskalla tavoitella elämässä yhtään mitään kun heti ammutaan alas jos et pysy siellä katuojassa. Hienoa toimintaa, kulttuurin muutosta kaivataan tähän kiitos!!!
No ei monikaan mies kyllä sulata sitä, että nainen esim. valitaan mihin tahansa tehtävään hänen ohitseen, eikä tarvitse olla mitään johtotehtäviä, vaan ihan perustehtäviä. Olin itse tekniikkaa amk:ssa opiskellessa luokkani paras matikassa - juu siihen ei paljon vaadita, myönnän, mutta silti oli huonompia miehiä - ja muutamalle miehelle, jotka loistivat puolestaan ammattiaineissa, tämä näytti olevan kova paikka. Sen sijaan se, että kielissä olin ryhmän paras, ei näyttänyt heille olevan mikään ongelma. Sekä kun kuntotestissä päihitin kerran itseäni 10 vuotta nuorempia sählyä harrastavia miehiä, se oli heille vähättelyn aihe. Syy on kuitenkin simppeli, he ajoivat autolla joka paikkaan ja minä harrastin pyöräilyä, kävelyä ja arkiliikuntaa.
Jotkut suomalaiset ovat kateellisia jopa niillekin, jotka eivät kadehdi mitään eikä ketään. Se se sentään on jo jotakin.
Sitten on vielä sitä, että ollaan kyvyttömiä kohtaamaan kritiikkiä ja arvostelua omia valintoja kohtaan ja kaikki leimataan muiden kateudeksi.
Kateellisista en nyt tiedä mutta itsekeskeisiä minä minä minä ihmisiä löytyy aivan liikaa
Kansakuntana olemme kateellisia, mutta yksilöthän voivat aina lakata kadehtimasta. Lakkasin kadehtimasta vuosia sitten ja huomasin, että olen paljon onnellisempi, kun en kadehdi ketään. Minulle riittää oma vaatimaton elämäni ja olen siitä kiitollinen. Kateus, katkeruus ja viha ovat negatiiivisia tunteita, ne myrkyttävät ihmisen sielun.
Mua kadehditaan jopa sii, et MÄ En kadehdi ketään. Koska, olen tyytyväinen vaikken rikas olekaan.
Koska puolet jengistä on naisia?
Se on muuten totta että vie kalat vedestä ja tuhkat pesästä.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, mutta minä en ole.
Kukapa sen myöntäisi?
Meillä on yksi kateileva naapuri. Yksi rivarista osti uima-altaan, tää kateileva perässä. Toinen päivitti autonsa uuteen, kateileva perässä. Minä ostin viime viikolla sup-laudan, nyt näkyi kateileva kantavan pihassaan myös lautaa. Sitten valittaa kun on tiukkaa. 🤷♀️
Vierailija kirjoitti:
No onhan muualla paljon kateellisempia ja jos jollain on jalkapallo se ryöstetään heti tai jos ei ole henkivartijaa mukana niin puukotetaan kaulaan jne.
Ikivanha vakio, "mutta kun tuokin" - vastaus, näki taas valon. Se ei kuitenkaan poista tosiasiaa, eikä oikeuta sen olemassaoloa. Muutos tapahtuu vain omat nurkat siivoamalla, ei muuta maailmaa odottamalla. Maailman pahuus ei ole meidän syy. Miksi sen pitäisi olla hyväksyttävä tekosyy ja sen kautta oikeutus olla tekemättä mitään, "koska nuo muutkin"?
Se on taas marja- ja sienikausi alkamassa ja silloin kateus ja kyräily ihan erityisesti kukoistavat Itä-Suomessa ja Lapissa. Mihin se tuokin naapurin Erkki näin aikaisin lähtee, ettei vaan VEROTONTA LISÄTULOA poimimaan, kun ei hänelle tämä pelkkä pieni eläke kelpaa. Nyt se isottelija sanoi huomenet, ettäs kehtaa.
Lähinnä tyhmä tämä kansa on. Henkisesti laiska.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi kateileva naapuri. Yksi rivarista osti uima-altaan, tää kateileva perässä. Toinen päivitti autonsa uuteen, kateileva perässä. Minä ostin viime viikolla sup-laudan, nyt näkyi kateileva kantavan pihassaan myös lautaa. Sitten valittaa kun on tiukkaa. 🤷♀️
Ja omassa pienessä mielessään syyttää sinua siitä.
En tiedä. Minulla on henkilökohtaisesti ollut paskin elämä ikinä, mutta en minä ketään kadehdi, en jaksaisi kuitenkaan mitään - hyvässä tai pahassa. Lähinnä olen katkera elämälle ylipäätään, että on niin paska. (Paskuus ei ole kohdallani itseaiheutettua tai valittua, sairastan vaikeasti ja etenevästi.)
Vierailija kirjoitti:
Kansakuntana olemme kateellisia, mutta yksilöthän voivat aina lakata kadehtimasta. Lakkasin kadehtimasta vuosia sitten ja huomasin, että olen paljon onnellisempi, kun en kadehdi ketään. Minulle riittää oma vaatimaton elämäni ja olen siitä kiitollinen. Kateus, katkeruus ja viha ovat negatiiivisia tunteita, ne myrkyttävät ihmisen sielun.
Erinomainen kommentti. 10+
Kannattaa olla huolissaan vain niistä asioista, joille voi tehdä jotain.
Suomen verotuksesta ja lainsäädännöstä huomaa, että Suomi on kateellinen maa.
Meillä on alkoholivero, meillä on autovero (ja ulkomaan tuontikaan ei onnistu enää verottomana vaikka asuit siellä yli 1 vuosi), meillä on monia veroja ja typeriä säännöksiä, meillä on suunnaton julkinen sektori; silti päätöksen teko on hidasta ja jopa kiusaavan veemäistä tavalliselle ihmiselle. Meillä palkkatulojen verotuksen progressio on yksi jyrkimmistä maailmassa.
Kyllä. Suomi on erityisen kateellinen maa.
Voi osa suomalaisista olla kateellisia, mutta suomalainen kyllä ruoskii itsensä varmuuden vuoksi, ihan itse jos vaikka yhtään sattuu vahingossa kadehtimaan.
Minun vanhan Äitini mukaan, minä joka olen esikoinen en ole kateellinen. Kolme sisarustani ovat kateellisia äiti on tämän kertonut, hän on 82 vuotias että aika kauan hän on kaikkea ehtinyt kokemaan ja seuraamaan.