Mihin asti 2-3-vuotiaat osaavat laskea?
Kuopus täyttää lokakuussa 3 ja osaa laskea yhteentoista, siis esim. laittaa 11 kolikkoa riviin ja laskea ne oikein. Eikö ole aika paljon??
Kommentit (31)
Minun 3-vuotiaani on oppinut laskemaan 1-10 joitain kuukausia sitten. En muista tarkalleen milloin. Täytti vasta 3 v. Kun sanon 11, niin jatkaa siitä 19 asti. Eli sanoisin, että osaa enemmän tai vähemmän 1-20.
3v osaa laskea sataan ja osaa vähän + ja - laskuja, osaa aakkoset ja tietää kaikki värit koska on juurikin numeroista, kirjaimista ja väreistä kiinnostunut. Istuu siis onnellisena keittiön pöydän ääressä nysväämässä kirjaimia :)
Mun 2v. laskee 12 suomeksi ja 5 englanniksi. 4v. osaa just just 10 suomeksi ja englanniksi ei ollenkaan. Lapset ovat erilaisia!
Noin kymmeneen asti taitaa olla normaali.
sataan suomeksi, ja kymppiin enkuksi. viiteen ruotsiksi, ja kolmeen saksaksi. Venäjäksi osaa vain ykkösen :D
Mun muksu laskee jo kvanttifysikkaa.
Laskeminen ja numerojen luettelu ovat vähän eri asioita. Ts. useat pienet lapset osaavat luetella numeroita järjestyksessä vaikka kuinka pitkään mutta luvun yhdistäminen lukumäärään ei vielä onnistu, esim. luku 3 yhdistää kolmeen käpyyn jne.
Muistakaahan, että laskeminen tarkoittaa eri asiaa kuin numeroiden luetteleminen ulkomuistista lukujonona. Laskemistaitoja voi kokeilla vaikka niin, että laittaa lattialle tietyn määrän legoja, kyniä tms ja kysyy lapselta, kuinka monta niitä on.
Eilen oli 3-v neuvola ja typy osasi laskea kahdeksaan. (oli yhdeksän laskettavaa juttua pöydällä) yhdeksiköllä jäi miettimään niin pitkäksi aikaa, että terkka alkoi hieman autella. Iha kiva silti. En edes tiennyt, että osasi jo laskea noin pitkälle. :)
Kohta 3 v osaa luetella 30 asti, mutta jos annan esim viisi kynää ja pyydän laskemaan ne, niin laskee aina yhden liikaa tai liian vähän.
meillä osaa luetella 20-30 suomesi, laskea noin. 10 :) norjaa ja englantia menee kymmenen!
Mun taaperoni vaan ihastelee superkuuta ja laskee tähtiä...huoh...
Mun 3 -vuotias laskee 20 saakka. Kirjaimista tuntee suurimman osan. Värit osasi jo 2-vuotiaana. Mutta ei kyllä yhteenlaskuja osaa! On vaan ollut kovin kiinnostunut noista asioista. Toiset on parempia yhdessä ja toiset toisessa asiassa.
2,5-vuotiaani laskee (luettelee numerot) 12 asti ja osaa siis mekaanisesti vastata kysymykseen tyyppiä kuinka monta mansikkaa kuvassa on. Tunnistaa myös kirjoitetut luvut 12:een asti. (Kellotaulusta on kysellyt niitä kovasti. :-) Oikeasti hahmottaa lukumääriä noin 6:een asti.
Mun taaperoni laskee jo kertotauluja ja prosenttilaskuja. Eilen yllätti, kun osasi kertoa kuinka lasketaan paljonko on 50% kymmmenestä eurosta. Huh! Melkoinen epeli.