Ylilääkäri Esa Rintala: Tämä (Delta-variantti) on lievä flunssan kaltainen tauti
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala 26.7.2021:
'Delta-variantin oireet ovat kurkkukipu, nuha, kuume, hengenahdistus ja yskä. Oireet eivät kuitenkaan ole olleet yhtä pahoja kuin aiemmin.
'Sellainen näkemys meillä on, että tämä olisi hiukan lievempi flunssan kaltainen tauti.'
Kommentit (100)
Nythän ne pelottelevat, että mukamas joka toinen saa "long covidin", kun ihmiset ovat ymmärtäneet, ettei flunssaan tarvitse rokotetta.
Taivaan Isälle kiitos!
Paluu arkeen ja normaaliin alkaa. :)
Suurin osa sairastuneista ollut alle 30 v. Ei se heillä ole niin paha. Harni kyllä jopa joka kolmannelle tulee longcovid.
Mikä on tuo lonkvik, en ymmärä ruotsia,
onko se joku lonkkavika
Kylläpä on paljon pettyneitä linjoilla. Oikeastiko teitä harmittaa, että virus on laimentunut?
No eikö tuo ole viruksille ylipäätään tyypillistä? Olen käsittänyt, että yleensä virus lievenee ajan kuluessa ja uudet mutaatiot ovat lievempiä kuin aiemmat. Ei kai mikään virus ole koskaan jyllännyt muutamaa vuotta kauempaa (vaikka ei ole ollut rokotteitakaan). Miksi tämä korona olisi täysin poikkeava muista viruksista?
Long covid tulee myöhemmin nuhakuumeilijoille ja se on vittumainen tauti!!!
Pikku flunssaan ei kuole vai kuoleeko
"– Deltavirus kiertää nyt erityisesti nuoressa väestössä. Ennen kuin rokotekattavuus saadaan Varsinais-Suomessa korkeammalle tasolle emme voi tuudittautua siihen, että tilanne on hallinnassa, kertoo Tyksin tartuntataudeista vastaava ylilääkäri Esa Rintala tiedotteessa." IL 20.07.20201
"Kiertävä viruskanta on pääosin deltavirusmuunnosta, joka leviää paljon herkemmin kuin aikaisemmat muunnokset.
– Parasta mitä nyt voit tehdä, on ottaa omalla vuorollasi molemmat rokotteet. Vain täysin rokotettuina voimme laittaa virukselle stopin. Ethän siirrä rokotustasi kesärientojen vuoksi, Rintala vetoaa." LS 20.07.2021
"– Väestön rokottaminen on ainoa ratkaisu pandemian kukistamiseksi. Rokotustahtia alueellamme on nyt kiristettävä, koska deltavirus on nopea leviämään. Rokottaminen on kilpajuoksu, jonka haluamme voittaa, Rintala toteaa." TIEDOTE 27.7.2021 – VSSHP
Johan tuota joku lääkärikin sanoi, että yleisimmät "pitkän koronan" oireet on sellaisia, joita ei voi mitenkään todeta ja mitata mittarilla...
Jep, juuri näin.
Ei sovi oikein poliittiseen agendaan. Mahtaa harmittaa, kun aidosti akateeminen Suomi ja lääkärit kertoo miten asiat on ja miten virukset kehittyy heikommiksi elinkaaressaan.
Mahtaa harmittaa vauhkoilija lampaita.
Eläkää elämäänne ja jättäkää kokeelliset ainoastaan rolling review' -luvalliset koronarokoteet ottamatta.
Ei ole mitään syytä paniikkiin ja pysyviin riskitekijöihin rokotteella.
Miten kuulostaa siltä että te koronan vähättelijät oikein toivotte flunssaa. Mua yksinkertaisesti vituttaa sairastaa etenkin kesälomalla. Oli kyseessä ihan vaan normiflussa, korona tai mikä vaan. Mieluummin olen terve ja hyväkuntoinen kuin makaan kipeänä köhimässä.
En tunne ketään kenellä olisi long covid, vaikka moni kaveri sairastanut koronan. Turhaa propagandaa ja pelon lietsontaa. Lampaat uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Miten kuulostaa siltä että te koronan vähättelijät oikein toivotte flunssaa. Mua yksinkertaisesti vituttaa sairastaa etenkin kesälomalla. Oli kyseessä ihan vaan normiflussa, korona tai mikä vaan. Mieluummin olen terve ja hyväkuntoinen kuin makaan kipeänä köhimässä.
Näistä on oikein hyvä kertoa, kun niin monella menee panikointi täysin yli. Kyllä on flunssat aina perseestä, mutta perseestä on sekin, kun media huutelee vain kuolleista ja vammautuneista.
Vierailija kirjoitti:
Longovid paha tauti.
Polttoainetta luulotautisille.
Nyt äkkiä rokotepassit taskuun ja kansalaisoikeudet pois, ettei vaan nuha tartu!
Mikä variantti Indonesiassa on, tietääkö kukaan?
No nih! Joko uskotte?