Opiskelija odotti saavansa 1400€ kestävän laatuauton
Kommentit (36)
1400€ harvemmin saa hyvän auton vuosiksi. Vieläpä korjausvapaan, kun ei ole varaa korjata. Mutta tämä on ihan normaalia tänä päivänä et odotukset ei kohtaa.
Ford, 305000 kilsaa..
Autokaupoissa on aina kusetettu ja kusetetaan jatkossakin. Mielestäni kuuluu suomalaiseen kulttuuriin.
Tuon fordin paikka ei olisi enää tiellä vaan paalissa.
Kyseessä on varmaan ollut joku autojobbari, ostanut fordin muutamalla satasella ja laittoi myyntiin hyvällä voitolla, tytöllä olisi pitänyt olla joku osaava mukana autokaupoilla tai tuossa tapauksessa jo hinta, merkki ja ajetut kilometrit olisi pitänyt kertoa kaikki tarpeellinen. Viime kesänä möin oman romuni parilla sadalla kun olisi pitänyt tehdä hintava remontti, asia oli myynti-ilmoituksessa mainittu. Ostajaksi sattui sitten tuollainen jobbari ketku, auto oli myynnissä viikon päästä yli tonnilla.
No aika heikoilla on lähtenyt ostamaan autoa, ja mainitsee vielä että haluaa hyväkuntoisen koska ei varaa korjata. Ja menee ostamaan loppuun ajetun tonnin vehkeen. Mutta ymmärrän kyllä harmituksen, ketä tahansa harmittaisi tuossa tilanteessa. Mutta ei sitä myyjääkään voi tuomita jos ei ole näyttöä vilpistä.
En paljon autoista tiedä mutta sen tiedän, että 15-16 vuotta vanhaa autoa ei kannata ostaa jollei ole valmis yllättäviin korjausmenoihin. Jos haluaa hyväkuntoisen auton, kannattaa panostaa uudempaan ja siltikin toivoa parasta. Nyt on laittanut n. 3400€ kahteen autoon. Olisi sijoittanut summan kerralla.
Ei voi heti syyttää myyjää huijariksi. Kyllä tässä oli ostajallakin ihan yhtä lailla toiveet liian korkealla.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on varmaan ollut joku autojobbari, ostanut fordin muutamalla satasella ja laittoi myyntiin hyvällä voitolla, tytöllä olisi pitänyt olla joku osaava mukana autokaupoilla tai tuossa tapauksessa jo hinta, merkki ja ajetut kilometrit olisi pitänyt kertoa kaikki tarpeellinen. Viime kesänä möin oman romuni parilla sadalla kun olisi pitänyt tehdä hintava remontti, asia oli myynti-ilmoituksessa mainittu. Ostajaksi sattui sitten tuollainen jobbari ketku, auto oli myynnissä viikon päästä yli tonnilla.
Ehkä se remontti oli tehty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se remontti oli tehty?
Ja jättäisi sen mainitsematta myynti-ilmoituksessa?
Eipä tuommoista vanhempaa autoa myydessäkään voi useimmat yksityiset myyjät tietää mikä kohta laukeaa seuraavaksi, ei niitä voi ennustaa. Ja aina voi jotain tulla vaikka miten hyvin on autoa pitänyt. Kun olen itse myynyt niin olen kertonut mitä olen autolle tehnyt ja mitä tiedän ja mitä oletan että on tarvis piakkoin tehdä. Jos nyt 50km jälkeen lopettaisi minulta ostettu auto toimimasta niin menisin nyt ainakin katsomaan mikä on vikana ja mahdollisesti hyvittäisin jotain tai hoitaisin itse korjauksen vaikkei mikään siihen velvoitakaan. Katsoisin vikakoodit ainakin, joku anturi voi olla mennyt ja saattaa olla tosiaan parin kympin juttu.
Mitä tästä opimme? Ostakaa japanilaisia tai korealaisia jos haluaette vähävikaisen:
Tässä jotain USAn ja euroopaan laajimpia laatutukimuksia missä huomioitu paljon enemmän kuin pelkät katsastustilastot:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/hyundai-mazda-karjessa-tuoreessa-aut…
1.Hyundai
1.Mazda
3.Mini
4.Kia
4.Toyota
https://eu.usatoday.com/story/money/cars/2020/11/19/consumer-reports-au…
1 Mazda (83)
2 Toyota (74)
3 Lexus (71)
4 Buick (70)
5 Honda (63)
6 Hyundai (62)
Vikavalon voi kuka tahansa nollata puhelinsovelluksen ja bluetooth vikakoodilukijan avulla. Menee just sen 50km suunnilleen niin sytyy taas. Tuolla tavalla olen katsastanut oman autoni viimeiset 5 vuotta. Tiedän kyllä mistä vikavalo johtuu eikä se ole mikään kriittinen vika josta tarvisi välittää, katsastuksessa se tosin olisi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aikoinaan raksapakuna jokseenkin saman verran ajetun & samanhintainen Ford Transit. Ajoin sillä 3 vuotta, yhden jarrurempan teetin tuona aikana. Sitten myin sen tonnilla samaan tarkoitukseen seuraavalle.
Joten kyllä nyt pikkufordin olettaisi kulkevan edes vuoden ilman ongelmia?
Eli kun sinä ajoit ammattiajoon tarkoitetulla kiesillä onnistuneesti pitkään, niin tottahan pikkukipon pitäisi sama kestää. Ei voi kuin ihmetellä järjenjuoksuasi.
Tuon takia en osta autoa, enkä muutenkaan pidä niistä. Autokauppiaita olen inhonnut aina, on jotenkin sellaisia inhottavia m*lkkuja, mitä olen sivusta seurannut. Rahaa on jäänyt hyvin säästöön osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en osta autoa, enkä muutenkaan pidä niistä. Autokauppiaita olen inhonnut aina, on jotenkin sellaisia inhottavia m*lkkuja, mitä olen sivusta seurannut. Rahaa on jäänyt hyvin säästöön osakkeisiin.
Ei kai autoa huvin vuoksi osteta vaan tarpeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Arvaan, että olet tuttujesi inhoama kyytipummaaja.
kyllä sillon kun vikakoodit on nollattu juuri ennen koeajoa sormet ristissä ... petos tämä on ollut.