Päiväkodit ja liikunta
Kuinka paljon lastenne päiväkodeissa on ohjattua liikuntaa? Kuinka paljon sisällä? Entä ulkona?
Minä heräsin tähän aiheeseen kun lapseni kesähoidon jälkeen hehkutti siellä olleita jumppatuokioita ja sanoi surullisena, että omassa päiväkodissa ei ole ikinä jumppaa. Tähän sain sitten ihan varmistuksen hoitajaltakin. Ohjattua liikuntaa on myös todella vähän ulkotiloissa. Esim. läheisellä pallokentällä kävivät ehkä kaksi kertaa yhteensä koko viime vuoden aikana. Yleensä ohjattu liikunta on joku hippa tai polttopallo ulkona.
Onko muilla näin huonoa tilannetta?
Kommentit (13)
Meidän lapsella on kerran viikossa päiväkodin salissa jumppa. Siellä puolapuut, renkaat, palloja, naruja ym. Sitten käsittääkseni ulkona aina välillä ratoja ja pelejä. Kävivät talvella luistelemassa ja hiihtämässä
Kerta viikossa on viereisen koulun salissa/leikkipuistossa ohjattu jumppa. Kerran viikossa metsäretki.
Riippuu tosiaan pkodista, mun lapsilta meni jumppasali lapsiryhmän käyttöön ja siihen loppui se ainoakin 1h viikossa ohjattua liikuntaa. Metsäretki oli max 1x kk. Ohjattua ulkoliikuntaa en muista kuulleeni, että olisi ollut koskaan. Ihan jopa pyysin, että jos hoitajat opettaisivat vanhoja perinneleikkejä lapsille. Ei, sitä varten piti mennä Glimssiin:( Sitten kuopus vaihtoi viimeiseksi vuodeksi toiseen pkotiin ja siellä käytiin uimassa, ja metsäretkillä ja luistelemassa ja jumpattiin omassa salissa 2x viikossa yms yms.
Monessa päiväkodissa ei nykyään enää keretä pitää mitään ylimääräistä kuin perushoito.
Vanhemmat vaativat kovasti kaikkea mutta jos ryhmässä on 23 lasta ja monesti vuorot menee niin, että kaksi työntekijää toiminta aikana.
ymmärrän päiväkotien tilanteen ja olen tyytyväinen, että lapseni saa hoidon, ruuan ja ystäviä.
Itse sitten käytämme jumpassa ja sun muissa virikkeissä.
Meillä 1-3 -vuotiaiden ryhmässä on kerran viikossa jumppa ja lähes kerran viikossa metsäretki. Muuten ulkoilevat pihalla, talvella laskevat tietysti laskevat mäkeä. Isompien ryhmässä hiihtävät /luistelevat kerran viikossa talvisin. Kun katsoo lapsia päiväkodin pihalla, niin koko ajanhan ne juoksevat, liikkuvat ja kiipeilevät. Liikkuminen on lapsille luontaista ja voi olla myös mielekkäänpää kuin ohjattu liikunta.
Mun mielestä päiväkodissa pitäisi pystyä tarjoamaan myös liikkumismahdollisuuksia. Jos lapsi on päiväkodissa noin 8h päivässä 5 x viikossa, ei ole kiva jos siihen päälle pitää itse järjestää kaikki liikkuminen.
Lapset liikkuvat luonnostaan pihalla ja pitääkin saada mennä vapaasti. Kovin on vaan päiväkodissa liikkumista rajoittavia sääntöjä ja eipä kaikissa pihoissa ole riittävästi tilaakaan. On myös lapsia jotka mieluummin istuvat hiekkalaatikolla...
Kiva kun vastauksia tullut. Ja lisää mielellään saa laittaa. Ei näköjään ole meidän lasten päiväkoti ainoa vähäliikuntainen. Jos teillä ei liikuttaisi, valittaisitteko?
Meidän lasten päiväkodissa on kerran viikossa jumppa, jonne siis pitää olla jumppavaatteet erikseen. Liikuntaa on myös muina päivinä, metsäretki tai retki johonkin kauempana olevaan leikkipuistoon kerran viikossa ja pihalla pelaavat jalkapalloa ja muita pelejä päivittäin. Metsäaluetta on päiväkodin vieressä, joten hyvällä säällä voivat käydä lähimetsässä vaikka joka päivä.
Harvinainen päiväkoti pääkaupunkiseudulla, kun tuolla on jumppasali edelleen siinä käytössä mihin on tarkoitettu, monessa muussa paikassa lisäryhmät ovat vallanneet kaikki mahdolliset tilat.
Meidän lasten päiväkodissa ei myöskään liikuta juuri yhtään! Pari kertaa kuussa jotain ohjattua liikkumista. Ulkoilukin jää usein tosi vähälle. Kehtaako tästä valittaa päiväkotiin?
Kerran viikossa jumppasalivuoro, talvella käyvät luistelemassa säiden salliessa 1-2 kertaa viikossa. Metsäretkiä, puistoretkiä tms en edes liikunnaksi laske, monesti lapset juoksee siinäpk:n pihallakin enemmän. Kerran vein sukset, siis koko lapsen pk-uran aikana, pienten ryhmä kävi silloin samaan aikaan sauvakävelyllä :)
Muutaman kerran vuodessa taitaa olla joku ohjattu hippaleikki/palloleikki/afrikan tähti pihalla.
Heh, pienten ryhmä sauvakävelyllä kuulostaa aika huvittavalta :)
Mä oon lto ja meidän ryhmässä on joka viikko sisällä jumppa jumppasalissa. Jumpassa harjoitellaan liikuntataitoja, kehonhallintaa, pallonkäsittelyä jne. Lisäksi perjantai-iltapäivisin teemme temppuradan saliin. Ulkoliikuntaa meillä on ilmojen mukaan, palloilua, leikkivarjoa, talvella luistelua ja hiihtoa, 1-3krt viikossa. Koulun saliin pääsemme kerran kuussa, ja siellä kiipeillään ja roikutaan köysissä, hypitään trampalla ja käytetään muita telineitä.
Vielä lisäkysymyksenä, että millaista ohjattua liikuntaa lastenne päiväkodeissa järjestetään?