Voiko elatusapua vaatia jäljestäpäin?
Onkohan täällä kellään tietoa? Eli aikoinaan 4v sitten erotessa sovittiin vain tapaamisoikeudesta, niin voiko jäljestäpäin vaatia minkäänlaista elatusapua etävanhemmalta? Olen ollut siis 4v lapsen lähivanhempana ja nyt seuraavaksi kahdeksi vuodeksi lapsi sirtyy asumaan entiselle etävanhemmalle, josta siis tulee nyt uusi lähivanhempi ja hän vaatii nyt sitten elatusavun maksamista.
Kommentit (10)
Ei voi. Miksi et vaatinut elatusmaksua erotessa?
No just. Kannattais asiat hoitaa ajallaan. Tämä on nimenomaan näitä minä pystyn itse elättämään lapseni -tapauksia.
No nyt tästä eteenpäin etävanhempana ainakin joudut maksamaan elatusmaksuja jos toinen niin vaatii.
Et voi vaatia takautuvasti elareita, tuleva lähivanhempi luonnollisesti niitä hakee sinulta ja saa sen, minkä sovitte.
Miksi et silloin jo vaatinut, etkös kuitenkin ainakin Kelasta olisi saanut? Sehän on oikeutesi. Typerää nyt katkerana nurista jos entinen etä tekee oikeuksiensa mukaan.
Voitko lapsen puolesta päättä elatustukea ei makseta?!?! Eikö sossut puutu tuollaiseen lapsen oikeuksien polkemiseen?
Tietysti hänellä on oikeus elatusapuun. Vaan koska itse et vaatinut, ei tarkoita ettei toinen saa vaatia.
Kyllä sen voi vaatia mielestäni jälkikäteenkin.
En protestoi loppupeleissä toisen elatusapu vaatimusta, mutta alkoi mietityttään että voinko jäljestäpäin vaatia niiltä neljältä vuodelta mitään? Ollaan molemmat hyvätuloisia eli sossu ei ole ollut koskaan mikään vaihtoehto. En itse vaan aikanaan alkanut vaatiin mitään kun sain lähivanhemmuuden eli olin tyytyväinen jo siihen lähivanhemmuuteen, varsinkin kun molemmat erittäin hyvätuloisia. Toisen rahanahneudella ei vaan tunnu olevan rajaa...
-ap
Valitettavasti sopimus, jolla päätetään, ettei kumpikaan maksa elatusta lapsesta, on pätemätön. Näin ollen ex-puolisollasi on oikeus vaatia elatusapua, kun lapsi siirtyy hänen luokseen asumaan. Oletteko tehneet tästä lähivanhemman muutoksesta kirjallista sopimusta? Jos ette, on vain sana sanaa vastaan mitä kukakin on sanonut ja tarkoittanut...
Periaatteessa voit vaatia takauatuvasti elatusapua korkeintaan viidelta vuodelta. Tähän täytyy kuitenkin olla painavat perusteet, enkä oikein tiedä miten asia etenesi, jos lapsikin asuisi jo muualla.
Ota yhteys lastenvalvojaan, oikeusaputoimistoon ja/tai asianajajaan.