Miten te jaksatte ja siedätte sen, että työssäkäyvillä ihmisillä on niin vähän lomaa vuodessa?
Omasta mielestäni nykyisten lomien määrä on aivan liian vähän. Sietämätöntä ajatella, miten vähän vapaa-aikaa ihmisellä on. Koko elämä menee töitä tehden.
Kommentit (31)
Pakkohan se on sietää ja jaksaa, vaikkei millään jaksaisi. Mulla on nykyisessä työpaikassa tosi huonot työajat, yleensä klo 12-20, niin tuntuu, ettei jää yhtään vapaa-aikaa työpäivinä, kun työmatkaankin menee tunti suuntaansa. Onneksi vaihdan pian työpaikkaa ja siellä uudessa on paremmat työajat.
Mulla on 38 päivää joka vuosi. 7 viikkoa, 3 päivää. Se on ihan jees ja ihan riittävä.
Tykkään työstäni, joten sitä on mukava mennä tekemään sen lisäksi, että saa palkkaa. Ja onhan aina viikonloput vapaita, se riittää ihan hyvin. En kaipaa pitkiä lomia, koska luultavasti silloin tulisi tekemisen puutetta kun harvoin missään matkallakaan käyn. Asun yksin ja lapsia ei ole, joten töiden jälkeenkin on aina vapaata aikaa löhötä tai mennä vaikka ulkoilemaan.
Onneksi en astunut siihen valmistu nopeasti ja köki samoissa töissä 10 vuotta ilman urakehitystä -ansaan, vaikka sitä luulin haluavani ennen kuin aloitin kunnolla työelämässä.
Friikkuna on ihanaa, kun voi käytännössä itse päättää paljonko on lomaa.
Muiden kommentteja myötäillen, ammatinvalinta ja elämäntapakysymys.
Raatajat raataa...
Muut voi pakertaa, jos huvittaa. Itse lähinnä lomaillen.
Entisessä työpaikassani liukumia ei saanut pitää maanantaina ja perjantaina. Syynä, ettei tule liian kivoja liukumavapaita. Silloin ihmettelin. Nyt tavallaan ymmärrän sen. Porukalla ei oikeasti ollut niin paljon töitä. Ne vaan istui siellä illat pitkät "keräten" vapaita. Tällä yritettiin hillitä tuota turhanaikaista keräämistä, ettei niitä liukumia saa pitää viikonloppujen, joulun, pääsiäisen yms. jatkona tai alle.
Iososälläni oli alkjj 0 päivää lomaa. Sitten alkoi olla viikko vuodessa.
Tehdastyö.
Erinomainen kysymys. Olen töissä ulkomailla ja täällä lomaa kertyy 20 pv/vuosi. Se tuntuu ihan liian vähältä. :( Kaipaan sellaista mukavaa pitkää löhölomaa.
Suomessa saisi varmaan enemmän vuosilomaa, mutta oman alan töitä sieltä olisi lähes mahdotonta löytää.