Miksi tieto ei kulje sukupolvelta toiselle ja kaikki tekee samat virheet?
Olisi paljon helpompaa jos nuoremmat oppisi vanhempiensa virheistä.
Kommentit (26)
Kyllä jokaisen on tehtävä omat virheensä ja opittava niistä, jos on oppiakseen.
Tai ehkä tieto kulkee ja se onkin se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisen on tehtävä omat virheensä ja opittava niistä, jos on oppiakseen.
Mjoo, mutta miksi? Siitä on kysymys.
Erehtyminen on inhimillistä. Näin on ollut aina ja tulee olemaankin.
Niinpä. Kyllä aikuiset yrittävät viestiä, mutta nuoret eivät usko ennen kuin itse kokeilevat.
Koska ensin oli traumatisoituneet sukupolvet, ja sitten vielä... heidän traumatisoimat sukupolvet. Lisäksi naiivi kuvitelma, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Ei hoida, muuta kuin samalle lähtöviivalle - elämän osaaminen ei varsinaisesti kuulu perussivistykseen. Hölmöistä saa optimaalisemmin tuottoa.
Ei opettaminen ole uskon tuputtamista. Jotain on puuttunut, jos pitää tuputtaa.
Monissa tapauksissa vanhemmat ovat tehneet aivan eri virheitä kuin lapsensa. Siksi vanhempien neuvoista ei ole välttämättä hyötyä.
Suomalaisille voisi opettaa tervehtimisen taitoja, niissä on usein puutteita. Kun soitan johonkin asiakaspalveluun, tervehdin ja kerron nimeni, odotan että minua tervehditään, mutta sen sijaan saan monesti kokea hiljaisuuden. Voiko tästä päätellä, että asiakkaat ovat yleisesti ottaen niin moukkia, että hölöttävät asiansa antamatta toisen tervehtiä?
Katso historiaa. Sotaa, tappelua, hyväksikäyttöä ja vaikka mitä. Ihmiset ovat typeriä. Me ei opita kuin kantapään kautta eikä aina silloinkaan.
Ei tarvitse ajatella opettamista vain virheinä. Vaan elämänä, yhdessä tekemisenä, jakamisena. Voi olla, että virheitäkin tulee silloin vähemmän, kun on saanut mallia asenteesta hoitaa kaikenlaista.
Tämä on juuri se miksi historiaa luetaan eli ettei samoja virheitä toisteta
Opettakaa, että tietävät, mitä allekirjoittavat ja millä ehdoilla.
Opettakaa, että laminaattilattia ei kestä uittamista.
Ja että lasagne pitää tehdä yli-isoon vuokaan, tai kuohuu yli.
Vierailija kirjoitti:
Harmi vain, ettei sellaista vuokaa löydy mistään, vaikka on etsitty kissojen ja koirien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri se miksi historiaa luetaan eli ettei samoja virheitä toisteta
Nyt historiaa toistetaan uusilla virheillä. Sama filosofia, uudet tavat. Ihmiskunta on oikeastaan hämmästyttävän hajanainen ja ali-kehittynyt, verrattuna siihen mihin tekniikka mahdollistaisi. Ei kai ole intressiä yhteiseen hyvään. Tai sitten siihen ollaan nyg matkalla, esim. digitalisaatio ensialkuun.
Minä luin lapsena ja teininä paljon, ja otin niistä opikseni. Vanhempien kasvatuksessa auttoi lähinnä vain se, missä osasivat olla itse esimerkkinä. Tosin heidän elämänsä oli tosi erilaista kuin minun, niin mahdottomasti en hyötynyt.
Toinen vanhemmista ei juuri koskaan ole kyennyt näkemään virheitä omassa toiminnassaan, niin eipä hän ole niiden avulla voinut minuakaan opettaa.
Ja siltä osin kun vanhempien oma käytös on vaikuttanut minuun, se on ”periytynyt” yhtä lailla huonojen kuin hyvienkin asioiden osalta - ja nyt mun täytyy taistella, että pääsisin huonoista arvoista eroon. Meinaavat tulla selkärangasta ne kotoa opitut ajatusmallit ja käytösmallit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi vain, ettei sellaista vuokaa löydy mistään, vaikka on etsitty kissojen ja koirien kanssa.
Pitää laittaa kunnon folio-muurit vuoan seinänien jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää laittaa kunnon folio-muurit vuoan seinänien jatkeeksi.
Ehkä kyse ei ole vuoan koosta, vaan kokin suuruudenhulluudesta?
Kyllä tietoa yritetään jakaa, mutta sitä ei haluta ottaa vastaan, koska ei anneta mitään arvoa vanhempien elämänkokemuksen myötä tulleelle viisaudelle. Hyvä esimerkki asenteesta on tälläkin palstalla suurta suosiota saanut ketju "Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan...". Joten jokainen hakatkoon omaa päätänsä seinään, niin kauan, että oppii.
Koska teini-iässä jokainen tietää itse parhaiten, ja yli 20-vuotiaat on idiotteja, jotka ei osaa eikä ymmärrä mitään.
Siksi.