Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut laittavat enää sanaan N-kirjaimen loppuun?

Vierailija
07.08.2014 |

Jääkö se jotenkin kesken se sana jos se on vaan ENÄÄ? Pitäisikö ja olisiko pitänyt harrastaa enemmän lukemista.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ja pitäisi. Se on myös samoilla ihmisillä muissa sanoissa, kuten "menee-n". Mä lähden nyt meneen.

Vierailija
2/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin vielä pari vuotta taaksepäin enään, mutta ei en kirjoittanut meneen :)

Olin vaan jäänyt johonkin harhakuvitelmaan että enää olisi puhekielen ilmaisu enään sanalle vähänniinkuin "mennää" on "mennään"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät osaa suomalaista kirjakieltä.

Vierailija
4/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstakielellä toteaisin heidän olevan naiveja ja akressiivisia.

Vierailija
5/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneen tulee sanasta menemään, eri juttu siis. Enään on samaa luokkaa kuin montaa. Virhe, mutta ilmeisesti myös murrejuttu.

Vierailija
6/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta sitten silloinen pitkäaikainen poikaystäväni valehteli kaikesta, ja petti ylipäänsä, ja oli väkivaltainen. Silti mitä myöhemmin muistan kyseisestä pölvästistä on se että kirjoitti enään ja mä näin aina punaista. Että niin suuri virhe se oikeasti on, älkää enää kirjoittako enään, kiitos.

Vierailija
7/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet täällä kirjoittavat kieliopillisesti oikein, asiakin on fiksua, kappalejaot tehtynä.. kunnes näen sen sanan: enään. Ihmisen äo laskee mun silmissä heti melkoisesti. Miksi te kirjoitatte niin?!

Vierailija
8/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 07:23"]Olisi ja pitäisi. Se on myös samoilla ihmisillä muissa sanoissa, kuten "menee-n". Mä lähden nyt meneen.

[/quote] Meneen tulee varsinaisesta sanasta menemään, joten meneen on ihan oikein. "Lähe menee" on puhekieltä. "Hän menee" taas on oikein ja kirjakieltä. Enää ja meneen ovat täysin eri sanoja, joten nii ei voi verrata. Meneen voi kirjoittaa n:llä tai ilman.

Vierailija
9/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 08:09"]

Monet täällä kirjoittavat kieliopillisesti oikein, asiakin on fiksua, kappalejaot tehtynä.. kunnes näen sen sanan: enään. Ihmisen äo laskee mun silmissä heti melkoisesti. Miksi te kirjoitatte niin?!

[/quote]

Se on totta, että silloin vaikuttaa tyhmältä ja se on niin ärsyttävää, että huomio menee pois viestin sisällöstä.

Vierailija
10/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmempää minusta on antaa turhalle ärsytyksen tunteelle niin suuri valta omasta ajattelutoiminnasta, että viestin sisältöä ei enää kykene huomioimaan.

Vierailija
11/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi tulla ap yllätyksenä, mutta on olemassa sellaisia asioita kuin murre ja puhekieli.

Vierailija
12/12 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä muistisääntö; lyön sua nenään, jos kirjoitat vielä enään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän