Vuokra-asunnon yksi avain kadonnut, voinko teettää uuden?
Mitä tässä tilanteessa kuuluu tehdä? Voinko käydä teettämässä uuden avaimen vai onko ainoa vaihtoehto maksaa itse lukon uudelleen sarjoittaminen?
Kommentit (34)
Nykyavaimet on suojattuja joten vuokralainen ei saa niitä omin luvin teettää. Voi olla sarjoitus ainoa vaihtoehto.
Et voi. Vuokra-asunnon avaimet teetetään isännöitsijän kautta ja vain vuokranantajan pyynnöstä. Lukko menee uudelleen sarjoitukseen.
Et voi teettää vuokrakämppään omin päin avaimia, eikö sun maalaisjärki jo sano siitä mitään??? Mieti, olisko kivaa, jos vuokratessasi asuntoa sun kämpän avaimia voi olla ties kenen hallussa pitkin kaupunkia ja hukattuna lähiöpubin edustallekin.
Eli nyt ilmoitat vuokranantajalle ja noudatat hänen ohjeitaan.
Jos et minua usko, niin samaa neuvovat isot vuokrayhtiöt: https://www.sato.fi/fi/usein-kysyttya-vuokra-asunnot/lisaavaimet
Teetä... Muussa tapauksessa vuokranantaja vaihdattaa lukot ja se on pois sun vuokravakuudesta. Toki kotivakuutus tullee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyavaimet on suojattuja joten vuokralainen ei saa niitä omin luvin teettää. Voi olla sarjoitus ainoa vaihtoehto.
Abbloy execciä, sitä suosituinta mallia voi teettää jo kukatahansa. Ei enää mallisuojaa.
Mikäli kadonneen avaimen mukana ei ollut mitään tunnistetietoja (osoitetta, puhelinnumeroa, nimeä) eikä täten riskiä siihen, että joku sen löytää ja tulee ryöstämään asunnon, niin sarjoitus ei välttämättä ole tarpeen. Kannattaa kysellä vuokranantajan tuntoja.
Mikäli avain on mallia Abloyn exec tai vanhempi, niin patentti on rauennut ja voit teettää uuden suutarilla. Jos avaimen mallissa on voimassaoleva patentti, niin tilaus vuokranantajan kautta.
Mikäli vuokranantaja haluaa sarjoittaa lukon uudelleen, niin kannattaa tarkistaa kotivakuutusyhtiöstäsi, että tulevatko kustannuksissa vastaan.
Meiltä hävisi kaksi avainta, ilmoitin vuokranantajalle joka käski ottaa yhteyttä isännöitsijään. Ne ilmoitti lukkosepälle ja käytiin sieltä hakemassa uudet avaimet. Ei tarvinnut sarjoittaa uudestaan.
Hyvä että älysit kysyä täältä, ettet turhaan häiritse vuokranantajaasi
Execissä on patentti rauennut, mutta samanlaisia avaimia ei perussuutarilta yleensä saa. Avain toimii kyllä, mutta se ei ole alkuperäisen näköinen, joten va erottaa sen kyllä. Kannattaa tarkkaan katsoa, missä uuden avaimen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että älysit kysyä täältä, ettet turhaan häiritse vuokranantajaasi
Ei kai sitä nyt vuokranantajalta kysytä, jos aikoo salaa teettää uuden.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kadonneen avaimen mukana ei ollut mitään tunnistetietoja (osoitetta, puhelinnumeroa, nimeä) eikä täten riskiä siihen, että joku sen löytää ja tulee ryöstämään asunnon, niin sarjoitus ei välttämättä ole tarpeen. Kannattaa kysellä vuokranantajan tuntoja.
Mikäli avain on mallia Abloyn exec tai vanhempi, niin patentti on rauennut ja voit teettää uuden suutarilla. Jos avaimen mallissa on voimassaoleva patentti, niin tilaus vuokranantajan kautta.
Mikäli vuokranantaja haluaa sarjoittaa lukon uudelleen, niin kannattaa tarkistaa kotivakuutusyhtiöstäsi, että tulevatko kustannuksissa vastaan.
Jos AP asuu kerrostalossa, ensin tarvitsee löytää oikea rappu. Niitä ei ole mahdottoman paljon yhdessä kaupunginosassa. Sen jälkeen tarvitsee löytää oikea asunto ja pölliä kaikki arvotavarat. Kyllä olisin huolissani myös omasta omaisuudestani ja vaihtaisin suosiolla lukkopesän.
minulla on sähköyhtiön sopimuksessa mukana avainturva - korvaa avaimen kadotessa uuden avaimen + mahdollisen lukon uudelleen sarjoituksen, kannattaa siis ennen omaa korvausta tarkistaa onko jonkun sopimuksen mukana tullut jotain ylimääräisiä vakuutuksia.
Mulla hävisi aikoinaan vuokra-asunnon toinen avain ja koska en halunnut riskeerata, että joudun siinä kohtaa pienituloisena maksaa mitään sarjoituksia, niin teetin itse uuden avaimen, kun patenttikin oli sopivasti juuri vähän aikaa sitten rauennut. Muutin asunnosta pois varmaan joku 5 vuotta sen jälkeen, eikö vuokranantaja maininnut mitään "väärästä" avaimesta, vaikka erinäköinenhän se oli, en sitten tiedä eikö huomannut vai eikö vaan välittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Et voi teettää vuokrakämppään omin päin avaimia, eikö sun maalaisjärki jo sano siitä mitään??? Mieti, olisko kivaa, jos vuokratessasi asuntoa sun kämpän avaimia voi olla ties kenen hallussa pitkin kaupunkia ja hukattuna lähiöpubin edustallekin.
Eli nyt ilmoitat vuokranantajalle ja noudatat hänen ohjeitaan.
Jos et minua usko, niin samaa neuvovat isot vuokrayhtiöt: https://www.sato.fi/fi/usein-kysyttya-vuokra-asunnot/lisaavaimet
Niinhän niitä avaimia oli ennen vanhaan liikkeellä vaikka kuinka paljon.
Itse teetin ja en maininnut asiasta. Oli tosiaan tuo patentin menettänyt avainmalli kyseessä. Vuokranantaja asunnon ja avainten luovutuksessa joko ei huomannut tai välittänyt asiasta.
Riipuu avaimesta, jos sen voi teettää niin sitten.
Jos teetät ja jäät kiinni, eli vuokranantaja saa asian tietoonsa (esim. avaimen ulkonäön perusteella), vuokranantaja voi sarjoittaa lukon uudelleen sinun kustannuksellasi.
sinuna tunnustaisin asunnon omistajalle isännöitsijälle. sama avain sopii yleisiin tiloihin. jos esm pyörä varasto on joku aamu tyhjä silloin poliisi laskee avaimet. voit joutua melkoiseen liisteriin ja siinä ei mitkään vakuutukset korvaa. ONKO JOKU TODELLA NOIN TYHMÄ ETTÄ JOKU SÄHKÖ KAUPUSTELIJA TARJOO AVAIN VAKUUTUSTAKIN. TODELLA LUOTETTAVAA.!!??? KERRO TOIMITTAJAN NIMI.
On.