Aki Kangasharju äsken uutisissa: "Se joka vain työpaikan vain haluaa, kyllä sellaisen löytää"
Eihän näitä aivopieruja jaksaisi edes kommentoida, mutta miksi media antaa tilaa tällaisille tyypeille, jotka ovat täysin pihalla työmarkkinoiden reaalitodellisuudesta? Ei nkykyajan työpaikkoihin yleensä kävellä vain sisään ilman sopivaa koulutusta ja kokemusta. Jos hitsaria haetaan, niin en minä voi hitsariksi mennä ilman mitään alan kokemusta tai koulutusta. Tai lähihoitajaksi.
Kommentit (83)
Pankkiinkaan ei enää välttämättä pääse sisään noin vaan.
Ällöttää aina, kun ko. äijän naamataulu ilmestyy eetteriin.
Jo vuosia sitte sain ohjeen vastaanottotiskillä, että ketään ei päästetä eteenpäin ilman, että ilmoittan hänet sille ihmiselle jonka luo on sovittu aika.
Kyllä jo silloinkin tuli työnhakijoita aikaa sopimatta kokeilemaan onneaan, en voinut kuin ilmoittaa että työhönotosta vastaava henkilö ei ole nyt paikalla. Se oli siis sama oli paikalla tai ei. Näin oli minulle annettu ohje sanoa.
Voin vain ottaa työnhakijan numeron, johon tuskin koskaan soitettiin tai hakupaperit joita kukaan tuskin luki. Jotkut pomot antoivat luvan antaa numeronsa, että hän soittaa, lähes kaikki ei.
Annoin ne paperit aina tai siis yritin antaa eteenpäin.
Joku pomo ei koskaan ottanut niitä vastaan joku otti, mutta tuskin edes luki niitä. Tai soitti hakijalle.
Ja tästä on siis jo aikaa kulunut, voin vain kuvitella mitä työnhaku on nykyään.
Tekevät tätä tahallaan jotta työttömillä olisi aivan varmasti pazka olo.
Itse haen kaupan kassatyötä. Ikää on ka tiedän, että en pääse enää.
Vanhempi nainen menee siivoushommiin tai lähihoitajiksi.
Onko kaikista lähihoitajiksi tai koodareiksi?
Minä haen huomenna Aki Kangasharjulle töihin, Elinkeinoelämän tutkimuslaitokseen, katsotaan, mitä äijä tuumailee tai peruuko kommenttinsa.
Jos työnantajan valinta ei osunut sinuun, niin vika oli siinä, että et halunnut työtä riittävästi!
Vierailija kirjoitti:
Kangasharju on ihan oikeassa. Mulla vain lukion paprut ja olen jo 13 eri työmaalla ollut viimesen 5 v aikana. Tosin olen myös muuttanut useasti. Kyllä maailmasta aina löytyy työpaikkoja, myös niitä mihin ei vaadita aikaisempaa kokemusta.
On omasta motivaatiosta kiinni kuinka hyvin työllistyy. Täytyy soitella hakemusten perään ja vaikka pyörähtää paikan päällä. Ei tänä päivänä pärjää jos vain näpyttelee viestiä ja sähköpostia firmoihin, ja vain odottelee. Jokainen on itse omasta pärjäämisestään vastuussa.
Juu, minäkin olen ollut keskeytymättä töissä viimeiset 22 vuotta. En silti kuvittele että kaikilla olisi mahdollisuutta samaan. Jos on yksi fyysinen työpaikka ja kaksi hakijaa niin toinen hakijoista jää aina työttömäksi. Ratkaisu ongelmaan ei ole silloin se että lähetä enemmän hakemuksia tai soittele enemmän perään. Se voi ratkaista ongelman yksilön kohdalla mutta ei yhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen kansanedustaja Pia Kauma sanoi äsken jossain jutussa ymmärtäneensä itse aidosti työttömiä sen jälkeen, kun itse tipahti eduskunnasta vuonna 2015, eikä löytänyt mitään uutta työtä tilalle. Hän on sen jälkeen vastustanut heikennyksiä työttömyysturvaan. Kyllä ne henkilökohtaiset (tai ihan lähipiirin) kokemukset näyttää vaikuttavan kaikkein eniten mielipiteisiin.
Kyllä Kaumankin pitä kurissa kokoomuksenryhmäkuri. Kokoomushan on ensimmäisenä ehdottanut heikennyksiä sekä työttömyysturvaan että sosiaaliturvaan. Ajatuksena, että pakkoottaa vastaan mikä tahansa työ, millä tahansa palkalla.
Kuten aina, kokoomus peesaa tässäkin vain suuria ja jopa monikansallisia yrityksiä. PK-yrityksistämme 97 % toimi kotimarkkinoilla ja palkansaajienostovoiman heiketessä niitä odottaa konkurssiaalto.
Edes suurkaupungissa ei pääse noin vaan töihin vaikka kuinka haluaisi. Kylmien soittojen soitteleminen vaatii valtavasti pokkaa ja sadan hakemuksen jälkeen alkaa monella hiipiä masennus päälle. Työllistyin minäkin lopulta mutta vasta kun alotin viiskymppisenä hanttihommilla.
Tätä taustaa vasten en todellakaan usko että pienemmillä paikkakunnilla kaikki halukkaat löytävät töitä. Työtä ei aina saa vaikka möisi suvun 100 vuotta asuttaman kotitilan tai entisen paperitehtaan varjoon rakennetun tiilitalon ilmaiseksi ja lähtisi alivuokralle Helsinkiin. Sitä työtä ei vaan ole kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen kansanedustaja Pia Kauma sanoi äsken jossain jutussa ymmärtäneensä itse aidosti työttömiä sen jälkeen, kun itse tipahti eduskunnasta vuonna 2015, eikä löytänyt mitään uutta työtä tilalle. Hän on sen jälkeen vastustanut heikennyksiä työttömyysturvaan. Kyllä ne henkilökohtaiset (tai ihan lähipiirin) kokemukset näyttää vaikuttavan kaikkein eniten mielipiteisiin.
Kyllä Kaumankin pitä kurissa kokoomuksenryhmäkuri. Kokoomushan on ensimmäisenä ehdottanut heikennyksiä sekä työttömyysturvaan että sosiaaliturvaan. Ajatuksena, että pakkoottaa vastaan mikä tahansa työ, millä tahansa palkalla.
Kuten aina, kokoomus peesaa tässäkin vain suuria ja jopa monikansallisia yrityksiä. PK-yrityksistämme 97 % toimi kotimarkkinoilla ja palkansaajienostovoiman heiketessä niitä odottaa konkurssiaalto.
Jep, en ymmärrä miksi pienyrittäjät ovat niin sokeita suurpääomaa suosiville puoleille. Niiden tarkoitus on tappaa kilpailusta pienyrittäjät pois. Ensin pistetään viereen yritys, joka myy halvalla, tapetaan kilpailija pois, sitten voidaan itse nostaa hintaa ja samalla antaa enemmän osakkeen omistajille, niille, jotka eivät tee yrityksen eteen mitään omistamisen lisäksi. Ovat vain siis saamapuolella pienellä sijoituksella, muuten pelkkä kustannuserä.
Itse olen ravintola-alalla, ja täällä on kyllä huutava pula tekijöistä. Porukkaa houkutellaan jo Etelä-Euroopasta. Suomea puhuva työvoima ei PK-seudulla näihin hommiin viitsi, muualla Suomessa kuulemani mukaan erilainen tilanne tosin.
Tällä viikolla en päässyt siivoojaksi, koska soittaja olisi halunnut minut töihin huomiseksi klo 9, mutta minulla oli silloin työhaastattelu.
Koska en päässyt alle päivän varoitusajalla töihin, niin en kelvannut ollenkaan. Että se siitä sitten :D
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ravintola-alalla, ja täällä on kyllä huutava pula tekijöistä. Porukkaa houkutellaan jo Etelä-Euroopasta. Suomea puhuva työvoima ei PK-seudulla näihin hommiin viitsi, muualla Suomessa kuulemani mukaan erilainen tilanne tosin.
Eikö ravintola-alalla pistetty jengiä pellolle vähän aikaa sitten? Vai muistanko väärin
Vierailija kirjoitti:
Kangasharju on ihan oikeassa. Mulla vain lukion paprut ja olen jo 13 eri työmaalla ollut viimesen 5 v aikana. Tosin olen myös muuttanut useasti. Kyllä maailmasta aina löytyy työpaikkoja, myös niitä mihin ei vaadita aikaisempaa kokemusta.
On omasta motivaatiosta kiinni kuinka hyvin työllistyy. Täytyy soitella hakemusten perään ja vaikka pyörähtää paikan päällä. Ei tänä päivänä pärjää jos vain näpyttelee viestiä ja sähköpostia firmoihin, ja vain odottelee. Jokainen on itse omasta pärjäämisestään vastuussa.
Eli jos sulla on työpaikat rittänyt ja oot saanut töitä niin kaikki Suomen muutkin työttömät saa? Marssimalla vaan jonnekin ja toteamalla että mä tulisin ny tänne. Mutta joo, jos sulla viiden vuoden aikana ollu 13 työpaikkaa niin kertonee aika hyvin susta ja sun äo määrästä jotain...
Hain isoon kauppaketjuun myyjäksi 20h viikko sopparille töihin. Paikkoja oli 4, hakijoita 500, 100 haastateltiin ryhmähaastattelussa josta jokainen haastateltiin 5min yksin. Sen jälkeen oli vielä yksikön esimiehen haastattelu. Kauhea prosessi siitä että pääsee "ison kaupungin" kuolevaan naapurikunnan lähikauppaan töihin.
Olin vissiin sit hyvä kun sain paikan, mut kyse on kuitenkin "vaan" osa-aikaisesta kaupan kassasta...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tällä hetkellä alkaa olla kaikki halukkaat töissä. Työllisyysaste nousee ainoastaan sillä , että työmarkkinoiden ulkopuolella olevat menevät töihin, esim. vainhempainvapaalla olevat, opiskelijat jne.
Tälläkin hetkellä lisääntyy sekä työlliset että työttömät. Nämä tilastoidut noin 300 000 työtöntä taitavat olla niitä, jotka pitäisi siirtää johonkin muuhun statukseen kuin työtön, vaikkapa eläkkeelle.
Oletko oikeasti niin tyhmä, että luulet sen joukon olevan koko ajan sama? Itse joutaisit eläkkeelle, jos et tajua, että se joukko vaihtuu koko ajan!
Nyt tällä saitilla harjoitetaan sellaista poliittista sensuuria, että ihmettelen todella, onko se saitin omistajan käsky, vai moden omasta mielivaltaisesta päästä? Eikö kokoomusta saa arvostella?
Asialliset kommenttini on poistettu tai jätetty julkaisematta.
Taidan olla yhteydessä Sanoma OY:öön kysyäkseni asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet hyvä puhumaan itsellesi töitä, mutta et kykene saamaan pitempiaikaista työpaikkaa ja vielä joudut muuttamaan, ehkä maine kiirii mukana ja pakko muuttaa? Kyllä valehtelmalla töitä saa, sen olen nähnyt, mutta kun kyvyt ei riitä, joutuu lähtemään muualle. Yksi tällainen moniosaaja lähti jo Ruotsiin kun Suomessa mokaili niin monessa paikassa, hyvin kyllä valehteli itselleen töitä. Ruotsissa hoksasi tehdä harrastuksestaan työn yrittäjänä ja siinä nyt lopulta pärjää. Miehen facebook-kaveri, siitä tiedän kuviot ja oli samassa työpaikassa itseni kanssa, sai potkut kun ei vaan osannut.
Meiltä pomo ajoi työnhakijan ulos. Tuli just ennen tärkeää palaveria kyselemään töitä. Jos ei tajua, miten nykayajan työelämä toimii, niin miten sellainen voi tehdä mitään vähänkään vaativaa työtä? Ei meillä edes pomo ole paikalla kuin 50 % ajasta ja meiltä kahdelta työntekijältä on turha kysyä, voimme vain antaa sähköpostiosoitteen. Ei meillä kyllä ole töitä tarjotakaan muille tällä hetkellä. Ilman sopimusta tulevat tyypit on ärsyttäviä, oli syy mikä tahansa. No jos joku tulee sanomaan että teillä on talo ulkopuolelta tulessa, se on ainoa järkevä syy tulla ilman sopimista etukäteen. Muita ei tule mieleen.