Olen jo melkein 40v nainen ja silti minulle tulee finnejä!
On aina tullut jokunen välillä, vaikka iho muuten sileä ja hyvä. Ei siis mitään aknea ole koskaan ollut, mutta siis kunnon isoja finnejä tulee ehkä just kerran kuussa. Onko normaalia…
Kommentit (38)
Sama homma, olen 42 -vuotias mieshenkilö ja jos syön useampana päivänä juustoa tai suklaata, niin muutaman päivän päästä tulee aina muutama finni. Dalacin -emulsiolla pysyy aisoissa kyllä hyvin. Nuorempana tuli akneen syötyä Roaccutan-kuuri pari kertaa ja se tepsi hyvin. Mutta nykyään tosiaan arvioni mukaan vain juusto ja suklaa aiheuttavat tuollaista minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen 58 ja naama kukkii edelleen. Ei auta, vaikka olen sokerittomalla ruokavaliolla, ei auta että vältän vehnää, eläinperäisiä rasvoja tai muita tuotteita en syö muutenkaan.
Onko sinulla vielä kuukautiset tuossa iässä? Aknen pitäisi olla murrosikäisten ja sitä vanhempien sairaus.
Voisikohan näillä helteillä, hikoilulla ja aurinkovoiteiden käytöllä olla yhteyttä näiden isojen finnien ilmaantumiseen? Itselläni ei ole talvisin näitä tullut? Ikää + 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 58 ja naama kukkii edelleen. Ei auta, vaikka olen sokerittomalla ruokavaliolla, ei auta että vältän vehnää, eläinperäisiä rasvoja tai muita tuotteita en syö muutenkaan.
Onko sinulla vielä kuukautiset tuossa iässä? Aknen pitäisi olla murrosikäisten ja sitä vanhempien sairaus.
Aknea voi olla missä iässä tahansa. Akne ei ole vain murrosikäisten ongelma. Moni keski- ikäinen nainen ja mies saa kivuliaita finnejä. Tunnen erään 75v rouvan, jolla iho kukkii.
Minullekin tuli. Sitten hommasin e-pillerit joiden pitäisi auttaa. Ja niin tapahtuikin jonkin aikaa syötyäni, mistä sitten johtuikaan, lopetin parin vuoden päästä eikä enää sama helvetti palannut. Toki joku pieni yksittäinen näppy on vaihdevuosienkin aikaan ollut, muttei jatkuvia paiseita ja kutisevia näppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormonikierukka, koska kuukautiset olivat aivan kestämättömät. Eikä meidän sairaanhoitopiirissä annettu vaihtoehdoksi kohdunpoistoa, kuten saman ikäiselle ystävälleni toisessa shp:ssä. Kuukautiset jäivät pois hormonikierukan ansiosta mutta iho-oireilu jatkuu kuten ennenkin. Noin viikon kuukaudessa on pahempi ja muulloin on vain yksittäisiä näppylöitä.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan näillä helteillä, hikoilulla ja aurinkovoiteiden käytöllä olla yhteyttä näiden isojen finnien ilmaantumiseen? Itselläni ei ole talvisin näitä tullut? Ikää + 50.
Ruusufinni pahenee auringosta, saunomisesta, mausteista ym., mutta se on eri asia kuin akne.
Ap myös (lähes) sokerittomalla, mutta oltiin viime viikolla telttailemassa ja kyllä
tuli syötyä makkaraa ym, jota en yleensä syö. Mutta samalla tavalla tulee lähes joka kuukausi juurikin vähän ennen kuukautisia, en ole huomannut ruoalla niin vaikutusta asiaan.
Hyvä huomio toi että ei omalla mummolleni tai äidilläni tässä iässä
Varmaan ollut finnejä.. Itse syön vieläpä keskimääräistä terveellisemmin, paljon tuoreita vihanneksia, marjoja ym, jogurttia, piimää, hapankaalta, täysjyväviljaa jne enkä alkoholiakaan juuri käytä.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aknea voi olla missä iässä tahansa. Akne ei ole vain murrosikäisten ongelma. Moni keski- ikäinen nainen ja mies saa kivuliaita finnejä. Tunnen erään 75v rouvan, jolla iho kukkii.
Vai voisiko se olla ruusufinni?
Tulee vähän ennen kuukautisia, koska estrogeenitasot romahtaa silloin. Sinulla on tod näk siinä vaiheessa turhan paljon testosteronia suhteessa estrogeeniin, mikä aiheuttaa naisilla herkästi näppylöitä ja tukan rasvoittumista.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 46-vuotias nainen. Edelleen tulee järjettömän kipeitä ihonalaisia finnejä, jotka eivät koskaan kypsy ihon pinnalle asti. Osa häviää itsestään ja osa tuntuu kapseloituvan ihon alle. Iho on myös paksu ja todella rasvainen.
Tarvitset päivityksen ihonhoitoon, ei kuullosta normaalilta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä jos naiselle tulee finnejä niin iho on muuten hyväkuntoinen ja rypytön.
Mulla on kirjava huonokuntoinen iho ja ryppyinenkin vielä. Naama täynnä finnejä, sanoin niska, kaula ja selkä. Masentavaa.
Itse söin Roaccutanin uusiksi nelikymppisenä, nyt on sen jäjiltä ollut kuutisen vuotta finnitön iho. Ja ruokavaliota en ole muuttanut eli ei ollut siitä kiinni. Oli todellakin sen arvoista.
Kipeät ihonalaiset finnit eivät yleensä poistu ihonhoitorutiinejakaan muokkaamalla. Tulehdushan on syvällä ihon sisällä.
Minä olen 57v ja juuri viikko sitten leukaan paukahti iso, kipeä, ihonalainen pahkura. Tänään puristin raivopäissäni sen ja leuka on aika ruma.