Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Allerginen" omalle hielle

Vierailija
05.08.2014 |

Aina kun harrastan liikuntaa niin, että hiki nousee pintaan, alkaa saman tien ihan hirvittävä kutina iholla. Yleensä alaselässä, niskassa, kyljissä...

Tuntuu, että on ihan pakko raapia. Iholle myös nousee punaisia laikkuja.

Olo on sietämätön, kunnes on käynyt suihkussa ja rasvannut kortisonilla.

Kellään muulla tällaista? Mitään keinoa, mikä auttaisi? Tietoa, mistä oikeastaan edes johtuu? Harmittaa, kun tykkäisin käydä lenkillä, jumpassa tms, mutta tuo sietämätön kutina ei houkuta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli noi kunnes jätti maidon ja muutaman muun ruoka-aineen pois ruokavaliosta. Sitte ei ole tullut enää omasta hiestä ihottumaa.

minäkin suosittelisin ruokavaliota.

toki voit kokeilla ottaa antihistamiinia ennen urheilua ja urheilusuorituksen jälkeen pian suihkuun ja tarvittaessa raskaus...7198

Vierailija
2/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä sama, iho reagoi erityisesti tiettyjen vaatteiden kanssa ja jopa joidenkin kasvien kukinta-aikaan. Varsinaisen reaktion aiheuttaa lämpötila-vaihtelut ja hikoilu. Onko tämä sitä mitä sanotaan nokkosrokoksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on hikinokkosihottuma:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00419

Hae antihistamiineihin resepti lääkäriltä, että saat ne halvemmalla.

Vierailija
4/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen sama juttu, iho oli muutenkin huonossa kunnossa. Mulla siis atooppinen iho. Jos on yhtään kuivaa missään ja siihen menee hikeä --> sietämätön kutina. Eli sun pitäis saada iho tosi hyvään kuntoon niin ei hikikään enää kutise. Mulla ihoa herkisti allergiat eli siis menin allergiatesteihin ja jätin allergisoivat ruoka-aineet pois.

Suolakuorintaa suosittelen mäkin. Mä oon ottanu joskus oliiviöljyä, suolaa, vähän sokeria ja hunajaa.. Kaikki sekasin vaan ja kuorimaan. Tän kuorinnan (+ suihku) jälkeen oon pistänyt iholle kookosöljyä. Koitan välttää teollisia rasvoja, koska mineraaliöljypitoisista rasvoista saan aina ihottumaa. Mitään allergiaa ei oo tälle todettu, mutta niin se vaan menee.. Parhaiten mun iho voi silloin kun käytän luonnonkosmetiikkaa tai sit ihan vaan öljyä.

Antihistamiineista kutinaan toimii ainakin mulla parhaiten Atarax.

Mulla on myös nokkosrokkoa eli urtikariaa. Sitä en saa hiestä vaan lähinnä allergisoivista ruoka-aieista tai sitten silloin, jos aukinaiselle iholle pääsee esimerkiksi siitepölyä (jolle olen myös lievästi allerginen..). Yuk. Lähtevät heti pois antihistamiinilla ja sietämätöntä kutinaa olen helpottanut kortisnoilla, Dexemillä tai aloe vera -geelillä.

Hommaa semmoset treenivaatteet, joissa iho hengittää. Mikään ei oo pahempaa kuin se, että rikkinäinen iho muhii jossain hikisessä treenivaatteessa...

Vierailija
5/18 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, punaniska oon heti hiottuani ja päänahka on kuin tulessa... Ja sitten vielä ihmetellään, miksen tykkää liikunnasta. Ehhehhe.

Vierailija
6/18 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:33"]

Antihistamiini.

[/quote]

Atarax auttaa. T. Hikiallergikko

Vierailija
7/18 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vaihtoehtoa: sun iho on todella kuiva ja huonossa kunnossa, silloin hiki kirvelee ja kutittaa rikkinäisissä kohdissa. Toinen vaihtoehto on tuo nokkosrokko. Kannattaa hommata antihistamiinit, joita vedät joka päivä. Atarax väsyttää aika usein, joten pyydä lääkäriä kirjoittamaan joku sellainen allergialääke joka ei väsytä. 

Ja aina suihkuun heti treenin jälkeen!

Vierailija
8/18 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin ruoka-aineiden jälkeen tilanne on selvästi pahempi.

Vierailija
9/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin kerran yhden miehen, joka oli allerginen omalle hielleen. Et ilmeisesti on mahdollista. Auttaa en osaa mut kannattaa varmaan kysyä lääkäriltä et mikä auttais.

Vierailija
10/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antihistamiini.

Vierailija
11/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen juuri tuollaista. Etenkin nukkuessa oli tarkkaa ettei reidet olleet vastakkain, vaan välissä oli peitto tms. Oma hiki tuntui melkein syövyttävän nahkan pois.

Oletan oireilun poistuneen sen takia, että olen ymmärtänyt yliherkkyyteni joillekin ruoka-aineille ja olen jättänyt ne pois ruokavaliosta. Ainakaan oireilua ei ole ollut enää vuosiin. Viljat lähinnä ovat minulle hankalia. Kun en syö niitä ei hienkään mukana tule vissiin ihoa ärsyttäviä allergeenejä.

Vierailija
12/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen.

Antihistamiini auttaa kutinaan. Ja nyt totesin, että noiden näppylöiden ilmaantuessa myös suolakuorinta ja sen jälkeen hyvä kosteutus tekee ihmeitä. Helteellä tietysti vähän ikävää, mutta mielummin vähän nihkee kuin järkyttävän kutiseva olo.

Tosi kiva olla tällainen atoopikko-olmi. Whee....

Vierailija
13/18 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 22:44"]Täällä toinen.

Antihistamiini auttaa kutinaan. Ja nyt totesin, että noiden näppylöiden ilmaantuessa myös suolakuorinta ja sen jälkeen hyvä kosteutus tekee ihmeitä. Helteellä tietysti vähän ikävää, mutta mielummin vähän nihkee kuin järkyttävän kutiseva olo.

Tosi kiva olla tällainen atoopikko-olmi. Whee....

[/quote]

Täydennyksenä: mulla siis nousee noita näppyjä erityisesti taipeisiin. Myös se, että estää oman ihon hinkkaantumisen itseään vasten auttaa. Esim. helteellä pidän huomaamattomia shortseja hameen alla.

Ja liikuntaa harrastaessa voi kokeilla laittaa talkkia iholle. Sekin auttaa jonkun verran.

Vierailija
14/18 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun harrastan liikuntaa niin, että hiki nousee pintaan, alkaa saman tien ihan hirvittävä kutina iholla. Yleensä alaselässä, niskassa, kyljissä...

Tuntuu, että on ihan pakko raapia. Iholle myös nousee punaisia laikkuja.

Olo on sietämätön, kunnes on käynyt suihkussa ja rasvannut kortisonilla.

Kellään muulla tällaista? Mitään keinoa, mikä auttaisi? Tietoa, mistä oikeastaan edes johtuu? Harmittaa, kun tykkäisin käydä lenkillä, jumpassa tms, mutta tuo sietämätön kutina ei houkuta.

Oletan, että olet nainen?

Tuo em on tuttu tilanne. Ja itse olen mies. Ikää nyt jo lähemmäksi 40.

Jos 80-luvulla eräs lääkäri totesi, että olen hikoilulle allerginen ja sen tiedon kanssa olen elänyt, vaikka useimmat eivät tätä usko.

Vierailija
15/18 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nousee tuollainen hiki-ihottuma tiettyjen ruoka-aineiden jälkeen. Eli jotain proteiineja erittyy hikeen ja elimistö reagoi niihin. Ainakin vehnä ja mansikat aiheuttavat tätä.

Parhaiten pysyy poissa ruokavaliolla ja pitämällä aina jotakin tekstiiliä iholla. Ei siis koskana taipeita paljaana, jolloin iho osuu ihoa vasten. Aina kangas välissä.

Vierailija
17/18 |
31.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on hikinokkosihottuma:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00419

Hae antihistamiineihin resepti lääkäriltä, että saat ne halvemmalla.

Minä syön vaivaan kesäkautena 3 kpl Ataraxia ja 2 kpl talvisesonkina. Atarax ei väsytä minua laisinkaan. Apteekissa farmaseutit kohottelevat kulmiaan ja soittavat ihotautilääkärille kummissaan.

Vierailija
18/18 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen allerginen omalle hielle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi