Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapiasta: millaisia työvälineitä terapeuttisi käyttää esim. ymmärtämään sitä mitä elämältään haluaa?

Vierailija
04.09.2023 |

Masennuin ja ahdistuin ja nyt kun alan voimaan jo paremmin, on elämän suunta kuitenkin edelleen ihan hukassa. En ymmärrä mitä elämältäni haluan vaan ajelehdin vaan samassa missä tähänkin mennessä. Kuitenkin tuntuu, että kääntääkseen uuden sivun, pitäisi jonkun asian arjessa muuttua.

Käyn nyt toista vuotta psykoterapiassa ja terapeutti on tosi mukava, mutta vain keskustelemme siellä. Vähän kuin ystävää kävisi moikkaamassa. Kaipaan vaikka jotain tehtäviä, joiden avulla saisin suuntaa selville.

Millaisia teidän muiden terapiassa käyvien istunnot ovat? Ovatko terapeutit antaneet jotain tehtäviä, joilla olet päässyt jumista eteenpäin?

T: kiitollinen vastauksista

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko linjoilla ketään, joka käy terapiassa?

Ap

Vierailija
2/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn eikä erityisesti tehtäviä kaipaa. Keskusteluilla on mulle ollut hyötyä. Voithan sä sanoa terapeutille toiveistasi.

Vierailija
4/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko puhunut tuosta terapeutille? Että haluaisit alkaa ajelehtimisen sijaan tehdä töitä jonkin konkreettisen tavoitteen eteen, mutta et oikein tiedä mitä haluat ja haluaisit siihen selvyyden?

Vierailija
5/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut jo puoli vuotta sitten. Siksi mietinkin, olisiko muilla kokemuksia joistain konkreettisista tehtävistä tai muusta sellaisesta? Olen ekaa kertaa terapiassa, niin en oikein tiedä mitä on lupa odottaa. Sillä mietin, miten muilla?

Ap

Vierailija
6/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tee itselle joku unelmakartta?

Haluaisit ilmeisesti että terapeutti paljastaisi sinulle jotain uutta itsestäsi ja sitten kaikki selkenisi?

Vierailija
7/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae itsenäisesti tietoa ja erinäisiä tehtäviä netistä ellei terapeuttisi ehdota. Tee ammatinvalintatestejä ja kokeile erilaisia harrastuksia jolloin löydät itseäsi motivoivat ja innostavat harrastukset ja millaisesta tekemisestä ja olemissta nautit. Pohdi ja tarkastele keiden seurassa viihdyt ja mitkä ovat ne ominaisuudet ja piirteet joita heissä ihailet ja/tai arvostat. Samalla huomaat mitä puolia itsessäsi tahdot kehittää. Mikään näistä ei suorastaan vastaa kysymykseen elämän suunnasta, mutta näiden kautta elämän toiveet ja suunta saattavat selkeytyä.

Vierailija
8/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä terapiasuuntaus on kyseessä?

Osa terapeuteista antaa tehtäviä (ihan konkreettisesti paperillekin), osa ei. Osittain riippuu suuntauksesta mutta samankin suuntauksen terapeutit voivat toimia keskenään eri tavalla.

Mitä tarkalleen tarkoitat "tehtävillä"? Täytettäviä paperilappuja, joissa oleviin kysymyksiin vastailet? Neuvoja, miten kannattaisi arjessa toimia (tyyliin "pidä huolihetki äläkä murehdi muulloin")?

Vierailija
9/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuttini ei ole kertonut, mitä työkaluja on käyttänyt ymmärtämään sitä, mitä elämältään haluaa, mutta arvelen, että hän ainakin haluaa tukea toisia ihmisiä heidän ongelmissaan.

Vierailija
10/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt terapeutin ehdotuksesta unelmakartan, siihen hahmottelin millainen ihminen haluan olla 5 vuoden päästä ja millaisesta elämästä haaveilen.

Itse tykkäsin myös Arto Pietikäisen kirjasta Kohti arvoistasi. Siinä oli paljon hyviä tehtäviä jotka laittoivat miettimään miten elää omien arvojen mukaista elämää.

Vierailija
11/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulen, että keskustelu on oikeasti kaikkein tärkeintä "elämän suunnan" löytämisessä. Pitäisi vain keskustella juuri niistä asioista, jotka itselle ovat tärkeitä, eikä vain "jutella mukavia", kuten ilmeisesti monilla terapiassakin käy.

Vierailija
12/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut dialektisesta käyttäytymisterapiasta? Lyhennettynä DKT, englanniksi DBT. Kyselin toisaalla apua hyvin samankaltaisiin ongelmiin kuin sinulla on ja sain ehdotuksen tutustua siihen, erityisesti Matthew McKayn ja Jeffrey C. Woodin teokseen The Dialectical Behavior Therapy Skills Workbook. Siinä on paljon erilaisia selkeitä keinoja esim ahdistuksen ja masennuksen hallintaan sekä tehtäviä -- lauseentäydennystä, rastittelua, asioiden pisteyttämistä yms -- joiden avulla voi hahmottaa ongelmiaan konkreettisemmin. Teoksessa on myös työvälineitä juuri tuohon harhailun tunteen selättämiseen. Olen nyt noin kuukauden ajan mennyt teosta eteenpäin ja löytänyt siitä apua.

Vierailija
13/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia arvoja ainakin mietin.

Mut joo muistan et olisin ehkä kaivannut enemmän jotain tehtäviä.

Tai jos oli niin sit se ei muistanut mitä oli antanut.

Tehtiin mielikuva/rentoutusharjoituksia myös. Ne oli vähän tylsiä kun rentoutumista tehnyt itsekin

Vierailija
14/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen terapiasessiota voi hieman itse miettiä miten johdattelee keskustelun mahdollisimman nopeasti tärkeisiin aiheisiin. Eli oikeastaan ennen istuntoa ylipäänsä miettii mikä on nyt olennainen aihe. Jos olennaista on omien tavotteiden etsiminen, niin silloin voi kertoa että on tällä viikolla paljon miettinyt tavotteiden asettamista. Ja jättää vastaavasti kertomatta koiran eläinlääkärireissusta, ettei aikaa kulu sellaiseen jota ei loppupeleissä ole syytä käydä läpi.

Vierailija
15/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, etenkin näistä konkreettisista tavoista hahmottaa itse omia tavoitteitaan! Tutustun näihin ja kuulen tosi mielelläni muitakin hyviksi koettuja.

Ap

Vierailija
16/16 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikeastaan mitään tehtäviä, vain keskustelua, joka ei sekään yleensä ole kovinkaan syvääluotavaa. Itsekin pitkään kaipasin jotain selkeämpää otetta, nykyään tyydyn siihen mitä saan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme