Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luomukananmunat vrt. tavalliset, eroa on.

Vierailija
05.08.2014 |

En ole itse mikään luomuilija, mutta ostin viikko sitten jotain kasvisruokavaliolla olleiden kanojen luomumunia. ei niissä sen kummempi maku ollut tai muuta. No tein lapsuuden herkkua, "sokerikakkutaikinaa" ja söin siis raakana sen, NAM!

Nyt sitten tein saman herkun tavallisista munista ja hyvä ihme, mun mahaan sattuu ja röyhtäykset on kamalia. Noin on joskus ennenkin käynyt, mutten osannut yhdistää k.muniin.

Varmaan ihan sama, jos ne kypsentää, mutta raakana oli ISO ero. Tai voi olla kypsennettynäkin, en oikeen pysty sappivaivoineni syömään paistettua munaa, mutta jos se onkin noiden tavallisten munien vika?

Onko muilla vastaavaa kokemusta?

Mahaan sattuu....

Salmonellaa en pelkää...

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko luomuhömpötys on ihan hevonpaskaa. Yksikään teistä ei erottaisi sokkotestissä luomua rehulla ruokitusta paitsi tuurilla. Luomunimikkeellä lypsetään höhliltä paremmat katteet.

Vierailija
2/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomulla on eroa erityisesti tuotantoeläinten elinolosuhteissa. Luomueläimillä on enemmän tilaa ja paljon paremmat ulkoilumahdollisuudet luomun säännösten ansiosta. Myös esim. lehmillä vasikka saa elää ensimmäiset elinpäivänsä emonsa kanssa ja nauttia itselleen tarkoitetun ternimaidoin toisin kuin normi tilalla elävä vasikka. Tämä on isoin syy, miksi olen kaikessa eläinperäisessä ruoassa siirtynyt parhaani mukaan luomun käyttäjäksi jo muutama vuosi sitten. Hyvä vaan, jos jotain muitakin hyötyjä tulee, mutta ne ei ei ole mulle niin tärkeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 13:20"]

Luomu on rahastusta.

[/quote]

Mene ottamaan lääkkeet luomuhullu, lopeta spämmäys, ja mieti miksi sinua häiritsee se mitä muut tekevät, ajattelevat ja syövät.

[/quote]

Taas joku luomuviljelijä veti herneen(luomu?) nenään. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa ;)

Vierailija
4/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on eroa vapaan kanan ja häkkikanan munien tuotantotavassa. Nykyäänhän ei ole munia "häkkikanalasta" vaan virikekanalasta, MUYTTA kyllä ne virikkeet tarkoittaa silti ihan vain siellä häkissä olevaa esim kylpypesää (muovimatto) tai ortta. Samanlaisissa häkeissä muuten ovat.. Vapaa taas on ns pihatossa/lattiakanalassa/ulkokanalassa, ilman sitä muutaman linnun käsittävää häkkiä. tämä siis korjauksena aiempaan viestiin.

Paras muna maultaan on ulkona ruohoa syöneen kanan muna - keltuainen kauniin oranssi ja maku monipuolinen, ei teollinen.

Vierailija
5/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 taitaa olla tyhmä. Kyllä niitä luomukanojakin rehulla ruokitaan, se vain sattuu olemaan luomurehua.

Ja kyllä sen eron maistaa, ellei ole tupakoinut makuaistiaan pilalle.

Vierailija
6/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein asia, miksi kannattaa suosia luomukananmunia on se, että kanojen elinolosuhteet ovat paremmat kuin tavallisissa munituskanaloissa, joissa kanat on sullottu samaan läjään. Näin dokumentin, jossa kanoilta katkastiin siivet, että mahtuisivat paremmin häkkiin.

Vierailija
7/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain aitoja munia lahjaksi. Ne olivat superhyviä. Keltuainen isompi ja keltaisempi, kuin normimunissa. Jokasen munan kuori oli erivärinen. Huippumunia! 

Nämä munat olivat kotikanojen, jotka juoksentelevat päivisin pihapiirissä vapaana, ovat taatusti onnellisia :) porukkaan kuuluu myös kukko. Enempää luomua ei voisi olla.

Vierailija
8/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 08:52"]Tärkein asia, miksi kannattaa suosia luomukananmunia on se, että kanojen elinolosuhteet ovat paremmat kuin tavallisissa munituskanaloissa, joissa kanat on sullottu samaan läjään. Näin dokumentin, jossa kanoilta katkastiin siivet, että mahtuisivat paremmin häkkiin.

[/quote]

Luomu takaa tämän, mutta myös ei-luomuna saa vastaavissa oloissa elävien eläinten munia. En kannata luomuviljelyä sen päästöjen vuoksi (tuotettua kiloa kohti), mutta eläinten kannalta luomun vaatimukset olosuhteille ovat kannateytavat.

Vierailija
9/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 08:52"]Tärkein asia, miksi kannattaa suosia luomukananmunia on se, että kanojen elinolosuhteet ovat paremmat kuin tavallisissa munituskanaloissa, joissa kanat on sullottu samaan läjään. Näin dokumentin, jossa kanoilta katkastiin siivet, että mahtuisivat paremmin häkkiin.

[/quote]

Oliko suomalainen dokumentti vai minkämaalainen? Vaikea uskoa, että suomessa hyväksyttäisiin elävien kanojen siipien katkaisu.

Vierailija
10/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut milloin minkäkin merkkisiä, tehotuotettuja kananmunia ja niissähän maistuu, varsinkin keitettyinä, se kalarehu, mitä kanoille on syötetty. Jyvät, vilja ja mitä ne luomukanat nyt nokkiikaan siellä kanalassaan, tuottaa oikean, hyvän maun. 

Vierailija
11/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos eläinten hyvinvointi kiinnosta (peukku!), niin luomumunaakin eettisempi valinta siinä mielessä on ulkokanalan munat! Syövät tavisrehua, josta syystä eivät tule saamaan luonnollisesti luomumerkintää, mutta saavat todellakin ulkoilla ja niillä on vielä luomukanojakin suuremmat tilat käytettävissään. Ovat vieläpä huomattavasti luomumunia edullisempia!

En todellakaan saa mitään mainostuloja saati ole itse ko. yrittäjä =D , mutta tässä kiva video Suomen ensimmäisestä ulkokanalasta. Ulkokanan munia näkyy toisinaan marketeissa, ei ole aina saatavilla, mutta ennen vegaaniksi siirtymistä ehdin siirtymään syömään näitä. Toki luomu on heti toiseksi paras vaihtoehto. =)

Vierailija
12/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kiitos kiitos, palstalaiset! Näin pitkä muna-keskustelu jo kasassa ilman yhtään hirmuisen hauskaa härskiä vitsiä.

Ja itse asiasta: juuri kananmunissa luomun eron todella huomaa. Lisäksi tulee hiukan parempi omatunto eläinten  kohtelusta.

Vierailija
13/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän että jos ihminen jolla moraali on edes jotenkin kunnossa näkee ne tilat, joissa lattiakanoja pidetään, ei enää koskaan ostaisi kaupasta muuta kuin luomumunaa. En ole ituhippi ja osta kaikkea ketsupista korianteriin luomuna, mutta ne "onnellisten kanojen", "lähikanaloiden" ja "kultamunien" olosuhteet olen nähnyt ja ne ovat pelkkää kuidutusta kanoille.

Otan esimerkiksi tuon lattiakanojen munat, joita oikein yritetään korostaa iloisten kanojen kuvilla ja toitottamalla että kanoilla on puolen hehtaarin kokoiset tilat jaloitella. Jep, mutta kun kanan elinehto ei ole leveä lattia, vaan orret. Kana on onnellinen ja sen tarpeet on täytetty kun

1. Se saa tarpeeksi rehua ja oikeaa ravintoa

2. Sen ympärillä on toisia kanoja, mutta ei liikaa (jo 100 kanaa on aivan liian paljon keskikokoisessa hallissa, tavallisessa teollisuushallissa kanoja on tuhansia parhaimmillaan)

3. Kukon läsnäolo ei täysin pakollinen, mutta suositeltava koska sen läsnäolo rauhoittaa kanoja ja ihan oikeasti kukko pitää niille jöötä

4. Orsia. Orsia, orsia ja taas lisää orsia. Kanat EIVÄT ole luotuja lattialle, vaan niiden jalat ovat muotoutuneet istumaan orsilla, jos näitä ei ole riittävästi, kana tuntee fyysistä kipua ja ahdistusta koska ei pääse lepäämään. Tämä näkyy niin munien kuin lihankin maussa

5. Hiekkaa. Onnellisen kanan näkyvin ja selkein tunnusmerkki näkyy kun kana pyörii hiekassa ja tekee kuoppia eli pesiä siihen. Se paitsi puhdistaa ja toimii virikkeenä, on se myös elinehto kanan luonnolliselle toiminnalle ja vaistoille. Halleissa on muovi, sementti tai puulattia, eikä niissä laitoksissa joissa hiekkaa on, ole sitä tarpeeksi syvälle jotta kana voisi tehdä siihen kuopan, vaan lähinnä näön vuoksi hieman lattian peitoksi.

Ja kyllä, munissa on makueroja. Ja kyllä, minä ja kuka tahansa asiaan perehtynyt kyllä maistaa ja huomaa muistakin merkeistä eron.

Välttäkää hyvät ihmiset niitä halpoja, tehotuotannossa lattiakanojen terveydellä kustannettuja munia, minä olen työtön opettajaharjoittelija joka tienaa 300 € kuussa mutta en ole vielä tehnyt konkurssia ostamalla luomumunia vaikka syön joka aamu 3 munaa.

Vierailija
14/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä väitän että jos ihminen jolla moraali on edes jotenkin kunnossa näkee ne tilat, joissa lattiakanoja pidetään, ei enää koskaan ostaisi kaupasta muuta kuin luomumunaa. En ole ituhippi ja osta kaikkea ketsupista korianteriin luomuna, mutta ne "onnellisten kanojen", "lähikanaloiden" ja "kultamunien" olosuhteet olen nähnyt ja ne ovat pelkkää kuidutusta kanoille.

Otan esimerkiksi tuon lattiakanojen munat, joita oikein yritetään korostaa iloisten kanojen kuvilla ja toitottamalla että kanoilla on puolen hehtaarin kokoiset tilat jaloitella. Jep, mutta kun kanan elinehto ei ole leveä lattia, vaan orret. Kana on onnellinen ja sen tarpeet on täytetty kun

1. Se saa tarpeeksi rehua ja oikeaa ravintoa

2. Sen ympärillä on toisia kanoja, mutta ei liikaa (jo 100 kanaa on aivan liian paljon keskikokoisessa hallissa, tavallisessa teollisuushallissa kanoja on tuhansia parhaimmillaan)

3. Kukon läsnäolo ei täysin pakollinen, mutta suositeltava koska sen läsnäolo rauhoittaa kanoja ja ihan oikeasti kukko pitää niille jöötä

4. Orsia. Orsia, orsia ja taas lisää orsia. Kanat EIVÄT ole luotuja lattialle, vaan niiden jalat ovat muotoutuneet istumaan orsilla, jos näitä ei ole riittävästi, kana tuntee fyysistä kipua ja ahdistusta koska ei pääse lepäämään. Tämä näkyy niin munien kuin lihankin maussa

5. Hiekkaa. Onnellisen kanan näkyvin ja selkein tunnusmerkki näkyy kun kana pyörii hiekassa ja tekee kuoppia eli pesiä siihen. Se paitsi puhdistaa ja toimii virikkeenä, on se myös elinehto kanan luonnolliselle toiminnalle ja vaistoille. Halleissa on muovi, sementti tai puulattia, eikä niissä laitoksissa joissa hiekkaa on, ole sitä tarpeeksi syvälle jotta kana voisi tehdä siihen kuopan, vaan lähinnä näön vuoksi hieman lattian peitoksi.

Ja kyllä, munissa on makueroja. Ja kyllä, minä ja kuka tahansa asiaan perehtynyt kyllä maistaa ja huomaa muistakin merkeistä eron.

Välttäkää hyvät ihmiset niitä halpoja, tehotuotannossa lattiakanojen terveydellä kustannettuja munia, minä olen työtön opettajaharjoittelija joka tienaa 300 € kuussa mutta en ole vielä tehnyt konkurssia ostamalla luomumunia vaikka syön joka aamu 3 munaa.

Vierailija
15/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 00:28"]

Koko luomuhömpötys on ihan hevonpaskaa. Yksikään teistä ei erottaisi sokkotestissä luomua rehulla ruokitusta paitsi tuurilla. Luomunimikkeellä lypsetään höhliltä paremmat katteet.

[/quote]

Mees käymään tehokanalassa ja luomukanalassa!

Vierailija
17/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomua hörhöksi ym. haukkuvat eivät kamalasti taida tietää lainsäädännöstä ja esim. tarkastuksista, joita tiloille tehdään vuosittain? Minä olen myynyt työkseni luomua, muuta en enää mielelläni syö. Ihan eläinten kohtelun ja ravintoarvojenkin takia.

Luomumuna ei mielestäni maistu itsessään erikoiselta, mutta on juuri siksi hyvää: maku on neutraali eikä tule läpi kalarehut ym. epämääräiset ruoat.

Vierailija
18/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne aivan erimakuisia, ostan aina luomuja jo pelkästään maun mutta myös kanojen elinolojen takia

Vierailija
19/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomumunat ovat ihan erinäköisiä. Ne ovat kiinteämpiä ja kuori on vahva. Vahva kuori on merkki siitä, että sen muninut kana ei ole ollut stressaantunut ja se on saanut hyvää ravintoa. 

Luomumunat eivät haise. Tavalliset kananmunat haisevat kalalle, koska kanoille syötetään kalajauhoa. Kanojen ei kuulu syödä tällaista ravintoa.

Luomumunat maistuvat paremmalle. Makuero on selvä 

Vapaan kanan munissa ei ole eroa halpismuniin. Nykyäänhän häkkikanaloita ei edes onneksi ole.

Olin aikoinaan harjoittelussa häkkikanalassa ja sen jälkeen olen syönyt vain luomumunia. Oli ihan järkyttävää katsoa niitä kanoja A4:n kokoisissa häkeissään.

Vierailija
20/49 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök..en kyllä saata tän jälkeen leipoa noista tavis-rainboweista :). Ja pisti silmään tuolta ylempää lehmiin liittyvä asia. Meillä on lypsykarjaa, lypsävät parressa ja vasikat/hiehot pihatossa (käytännön sanelema pakko) ja vaikkei luomussa olla, niin kyllä meillä vasikat saa omalta "emoltaan" lypsetyn ternin. Ei aina kannata ajatella, että ei-luomut ois jotenki huonommalla hoidolla. Oarhaamme teemme, että eläimillä olis hyvä olla. Siinä on meidän perheen leipä kiinni..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi