Taas tuli todistettua että laktoosi-intoleranssista on pään sisällä
Ja vielä mökkioloissa! Kys henkilö valittaa AINA sitä laktoosilaktoosilaktoosi. Ja minä syötin sille kuivakakkua jota väitin laktoosittomaksi (oli normivoita ja kermaviiliä). Eikä mitään tullut.
Ja sanottakoon vielä ettå tarkkailin kyseistä henkilöä kaksi päivää mökkioloissa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Suomen maitopierukeissi tuskin johtuu laktoosi-intoleranssista, vaan siitä, että täällä myydään paljon homogenoituja maitotuotteita.
Homogenointi aiheuttanee valtaosan maitoon liitetyistä suolisto-ongelmista. Asian voi jokainen itse kokeilla homogenoimatonta maitoa käyttämällä.
Minun aikana kun tuo oli ”uusi juttu” ja kaupoista löytyi tasan yksi väh’laktoosinen tuote, niin ainakin kaikki testattiin labrassa, jolla epäiltiin laktoosi-intoleranssia. Niin minutkin lapsena jatkuvien vatsakipujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule hei, tämä sama juttu on ollut täällä jo niin monta kertaa että todistaa sun olevan yksinkertainen ja hiukan tyhmä. Olisit keksinyt jonkun toisen aiheen. Tiedoksi vielä että myös vegaani-aihe on täysin loppuunkoluttu, että älä nyt sitä seuraavaksi ainakaan...
Katos, palstalla 24/7-päivystävä tuli kommentoimaan.
Väärin, mä oon ollut muutaman viikon täältä pois. Olin potalla :D
Kakkaaminen on iloinen asia!
Pahimmillaan olen ollut ripuloinnin takia sairaalassa tiputuksessa. Vieläkö kiinnostaa testailla muiden ihmisten sairauksia?
Ja toivottavasti vieraasi kertoo ihmisille että teet huonoa ruokaa kun oli maha sekasin koko ajan. Pissit omille nilkoille tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
” ’Ylivoimainen enemmistö suomalaisista voi käyttää maitotuotteita ilman mitään hämminkiä koko elämänsä ajan’, sanoo asiaa pitkään tutkinut professori Erkki Savilahti Helsingin yliopistosta.
’Silti missään muualla maailmassa ei puhuta yhtä paljon laktoosi-intoleranssista", hän kummastelee’.”
Johtuisiko siitä, että suomalaiset käyttävät suhteellisen paljon maitoa ihan jo ruokajuomana?
Toisekseen… On totta, että muualla maailmassa siitä ei puhuta paljon. Mm. usa:ssa henkilöt kärsivät aina vatsavaivoistaan jäätelösyönnin jälkeen, mikä on ihan normaali asia. Mutta sielläpä onkin yllättäen alkanut laktoosittomat tuotteet yleistymään.. 20v sitten kreikassa ollessani, opaskin yritti auttaa apteekissa, koska olisin ostanut laktaasientsyymipillereitä, mutta apteekkikaan ei tuntenut tällaista siellä.
Muu maailma tulee hitaasti perässä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lääkärit tietää tämän ja aiheesta on kirjoitettu paljon.
Ai niinkö??? Hahah. Tervetuloa vaan oleskelemaan samassa huoneilmassa jonkun kanssa joka pieree 24/7 valtavia metaanikaasu löyhkäpieruja, kirjaimellisesti tukehdut!! Siitä on vitsit kaukana. Selvästi et ole asunut kenenkään kanssa vielä jolla paha l-i ja on juonu vaikka ison lasin maitoa!
Kuivakakuissa nyt ei paljo maitoo oo muutenkaan.
Kumma juttu, minulle on tehty kaksi tähystystä muine tutkimuksineen ja molempien jälkeen on sanottu, että minulla on laktoosi-intoleranssi.Tyhmiä lääkäreitä olleet nuo huippuammattilaiset.
Kun tämän avauksen näin niin tuli halu toivoa, että ap jää tänään rekan alle! Toive on ruma, mutta sitä aina jää miettimään, että ääretöntä tyhmyyttä ei sopisi leivän elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen maitopierukeissi tuskin johtuu laktoosi-intoleranssista, vaan siitä, että täällä myydään paljon homogenoituja maitotuotteita.
Homogenointi aiheuttanee valtaosan maitoon liitetyistä suolisto-ongelmista. Asian voi jokainen itse kokeilla homogenoimatonta maitoa käyttämällä.
Suomessa kaupoissa myytävät maitotuotteet ovat vähemmän käsiteltyjä kuin vaikkapa Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Miksi täällä sitten on erityisen paljon maitoon liitettyjä vaivoja? Lukemalla alla olevan lauseen, saattavat jotkut saada helpotuksen niihin:
Homogenoinnin aiheuttamista ongelmista on omakohtaiset kokemukset. Maito pitää hygieniasyistä pastöroida, mutta sitä ei tarvitse homogenoida. Homogenoidut maidot sekoittavat vatsan, homogenoimattomat eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kaveri teki vastaavan testin letuilla, pieni yksiö jossa yksi vessa ja meitä oli viisi ihmistä siellä. Kukaan ei päässyt vessaan kun istuin pytyllä kaksikerroin kolme tuntia, kivat hajutkin tulvi oven alta kämppään ja kuulin musiikin läpi yökkäilyä. Muut lähti baariin, minä jäin istunnolle kunnes lopulta tilasin taksin ja menin kotiini nukkumaan. Kaveri koetti selitelllä tekoaan kännisellä päähänpistolla, mutta kaveruutemme kärsi kovan kolauksen.
HUOM! Lettutaikina tehdään maitoon!
Meillä se tehdään laktoosittomaan maitoon, niin ei tarvitse kärsiä vatsakivuista ja ripulista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun aikana kun tuo oli ”uusi juttu” ja kaupoista löytyi tasan yksi väh’laktoosinen tuote, niin ainakin kaikki testattiin labrassa, jolla epäiltiin laktoosi-intoleranssia. Niin minutkin lapsena jatkuvien vatsakipujen takia.
Homogenointi ei liity laktoosittomuuteen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle joskus entinen kaveri teki vastaavan testin. Aloin sitten oksentamaan jo hänen luonaan ja ripuloimaan. Kaveri kauhistui ja pyyteli anteeksi. On entinen kaveri siitä huolimatta. Se joka kuudennen laktoosi-intoleranssi on kuitenkin aito. (Ja kyllä, oksennan laktoosista. Ja ei, en voi juoda edes lasillista maitoa.)
Varmaan oireet voivat olla erilaisia. Minulla vatsa turpoaa hillittömästi, tulee ilmavaivoja ja ripuli.
Kaikilla on oma rajansa laktoosissa. Kyseisestä kakusta hänellä ei sitten tuo raja vielä paukkunut.
Itsellä raja on myös aika korkealla, mutta kun muutaman kerran on maha vetänyt ihan veteläksi maitotuotteista niin mieluummin välttää niitä kokonaan koska vähäinenkin laktoosi tekee vähän huteran olon, vaikkakin siedettävän.
Mielenkiintoista kyllä minulla ei ollut mitään ongelmaa laktoosin kanssa kunnes kokeilin olla täysin vegaani noin 1,5kk. Siinä ajassa kroppa sitten jotenkin vierottui ja nyt ei meinaa kestää enää ainakaan isoja määriä laktoosia.
Suomessa kaupoissa myytävät maitotuotteet ovat vähemmän käsiteltyjä kuin vaikkapa Keski- ja Etelä-Euroopassa.