Mites jos 5-v. tykkää olla hoitopaikassaan?
Ajattelin siirtyä osa-aikaiseen päivähoitoon tai lapsi pois hoidosta kokonaan kun jään äitiyslomalle. Mutta nyt sitten kun sanon, että tulen sitten hakemaan aikaisemmin, lapsi sanoo, että tule vasta ulkoilun jälkeen niin että vielä ehtii leikkiä kavereiden kanssa. Meillä ei tosiaan kyllä ole mitään sen kummempaa toimintaa kotona, vauvan kanssa varmaan ei tätäkään vähää, eikä kavereita ole kotipihassa eikä muuallakaan. Lomakin nökötettiin vain kotona, että ehkä siitä on vielä jäänyt hänelle traumoja. :D Muuttuukohan ääni kellossa sitten talvella... Mitenhän tässä nyt pitäisi menetellä? Ei kyllä tule hyvä mieli, jos joutuu raahaamaan lapsen väkisin kotiin. Ulkoilut menevät juuri klo 10-15 päälle, jos ottaisi sen 5 tunnin osapäivän. Eli ei ehdi sitten oikein kumpaankaan ulkoiluun. Busseissa menee se puoli tuntia suuntaansa.
Kommentit (19)
Mä tykkään että asiat tehdään lapsen mielipidettä kuunnellen. Antaisin olla hoidossa jos tykkää, eikö sen spimuksen voi kuitenkin muuttaa myöhemminkin jos vaikuttaa siltä...
Olisin itsekäs ja haluaisin itse puuhailla lapsen kanssa. Onhan se vähän surullista että lapsi on 5v ja jo nyt äiti on ihan tylsää seuraa. Otat sen tenavan mukaan ruoanlaittoon, vauvanhoitoon jne teette retkiä, tutkitte luontoa luontokirjan kanssa, kääntelette kiviä ja pyydystätte öttiäisiä.
Toki olisi hyvä jos lapsi jonkunnpäivän viikosta voi olla siellä hoidossakin, mutta eipä sinnne tarvi jokapäivä mennä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:22"]
Mä tykkään että asiat tehdään lapsen mielipidettä kuunnellen. Antaisin olla hoidossa jos tykkää, eikö sen spimuksen voi kuitenkin muuttaa myöhemminkin jos vaikuttaa siltä...
[/quote]
Oi. Kiva kommentti! Odotin taas jotain ryöpytystä yhteiskunnan rahoista ja "koti on AINA lapsen paras paikka" -viestejä. Kiitos! Tosiaan, voinhan muuttaa systeemiä, jos näyttää siltä, että isoveli haluaakin olla uutta vauvaa lähellä enemmän.
Kyllä 5v. on jo niin iso että kaipaa kavereita. Pidä hoidossa hyvällä omalla tunnolla!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:27"]
Olisin itsekäs ja haluaisin itse puuhailla lapsen kanssa. Onhan se vähän surullista että lapsi on 5v ja jo nyt äiti on ihan tylsää seuraa. Otat sen tenavan mukaan ruoanlaittoon, vauvanhoitoon jne teette retkiä, tutkitte luontoa luontokirjan kanssa, kääntelette kiviä ja pyydystätte öttiäisiä.
[/quote]
Suoraan sanoen en ole enää kovin paljoa jaksanut olla ison mahani kanssa ulkona. Enkä jaksa olla loputtoman innostava enkä kiinnostunut ötököistäkään. :) Ihan kiva ajatus, ei siinä. Kaikki kaupungin puistot ja rannat on kyllä lomalla kierretty ja tehtäväkirjoja on tehty kyllästymiseen asti.
Pitääpä kysyä, millainen hoitomahdollisuus olisi esim. vain ma-ti-ke-ja vaikka puolikas to. Jos olisikin perjantain kotona. Ap.
Kuuntele ihan rauhassa lastasi. Kyllä meidänkin melkein 5v. tykkää olla hoidossa kavereiden takia ja 4-5v. jo viihtyy ja hyötyykin ryhmätoiminnasta. Voisi tehdä niin että olisi pidempiä päiviä kun on ettei tule mitään hassua pätkäpäivää jossa leikit jää kesken ja sitten menee vähemmän kertoja viikossa. Jos meille tulisi vauva jatkaisin ehdottomasti 4v:n kokopäiväistä hoitojärjestelyä, mutta pitäisimme paljon vapaapäiviä mahdollisuuksien mukaan.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:36"]
Kyllä 5v. on jo niin iso että kaipaa kavereita. Pidä hoidossa hyvällä omalla tunnolla!
[/quote]
Kiitos rohkaisusta! :)
(Hmm... Alkaakos täällä kuulostaa jo enemmän ulkomaalaisilta foorumeilta? :) Esim. Netmums ym. palstat ovat aivan erilaisia kuin AV. Siellä kaikki tsemppaa ja koettaa löytää ratkaisuja yhdessä. Varmaan kauhean nössöä pahimpien pahanmielentekijöiden ja syyllistäjien mielestä :D)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:40"]
Kuuntele ihan rauhassa lastasi. Kyllä meidänkin melkein 5v. tykkää olla hoidossa kavereiden takia ja 4-5v. jo viihtyy ja hyötyykin ryhmätoiminnasta. Voisi tehdä niin että olisi pidempiä päiviä kun on ettei tule mitään hassua pätkäpäivää jossa leikit jää kesken ja sitten menee vähemmän kertoja viikossa. Jos meille tulisi vauva jatkaisin ehdottomasti 4v:n kokopäiväistä hoitojärjestelyä, mutta pitäisimme paljon vapaapäiviä mahdollisuuksien mukaan.
[/quote]
Ok! Näillä mennään! Ap.
5v:hän menee pian jo eskariinkin joten ne kaverit on jo tärkeintä.
Ihan eri jos olisi jotain 2v. niin äiti ja vauva riittää seuraksi+ joku kerho.
Meillä tyttö oli melkein 5v. kun pikkuveli syntyi ja halusi ehdottomasti jatkaa tutussa päiväkodissa missä monta hyvää kaveria ja meille se oli ok.
Siirryimme vain puolihoitoon eli tyttö oli päiväkodissa vain joka toinen päivä eli n. 10 hoitopäivää/kk ja tyttö jakoi tämän paikan toisen lapsen kanssa eli tämä toinen oli hoidossa ne päivät kun tyttö oli kotona.
Arki sujui todella mainiosta kun joka toinen päivä tyttö sai nukkua pikään ja puuhailla kotona äidin ja vauvan kanssa ja joka toinen päivä sai mennä päiväkotiin.
Hoitopäivinä mies vei tytön samalla kun meni töihin ja minä hain iltapäivällä pois.
Mäkin sanoisin, että mieluummin niin, että olisi kokonaisia päiviä, mutta vaikka 3 päivää viikossa siellä hoidossa. Ei tarvis kivaa päivää katkaista keskeltä, jos kerran viihtyy hyvin hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:22"]
[/quote]
Oi. Kiva kommentti! Odotin taas jotain ryöpytystä yhteiskunnan rahoista ja "koti on AINA lapsen paras paikka" -viestejä. Kiitos! Tosiaan, voinhan muuttaa systeemiä, jos näyttää siltä, että isoveli haluaakin olla uutta vauvaa lähellä enemmän.
[/quote]
:) itsellä on 1,5v ja 4 v kotihoidossa kun ei halua päiväkotiin vaikka sitä on useasta suunnasta jopa painostettu. Mielestäni asiat on tilanne kohtaisia ja lapsen mielipide merkkaa itselle paljon.
Kyllä mä pitäisin jos on kerta pidempään ehtinyt käymään. Minusta on eri aloittaa päikky sisaruksen takia kuin jatkaa paikassa jossa on ehtinyt olla mahdollisesti jo useamman vuoden. Itse pitäisin varmaan 3-4 6h päivää viikossa lasta hoidossa. Meille tulossa toivottavasti myös tuollainen ikäero ja näin ihan itsen ja lapsen takia. Kohtahan se eskarikin alkaa!
Tosiaan perheet ja lapset ovat erilaisia niin sen oman lapsen ja oman perheen mukaan teette omat päätöksenne ja ette piittaa muiden narinoista.
Ja 5v. on ihan eri asia kuin joku 2v. kotihoidossa 24/7. Pienet ympyrät riittää 2v mutta "iso" lapsi vaatii paljon enemmän äksöniä ja virikkeitä ainakin yleensä varsinkin jos on jo tottunut olemaan päiväkodissa ja tykkää!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:46"]Mäkin sanoisin, että mieluummin niin, että olisi kokonaisia päiviä, mutta vaikka 3 päivää viikossa siellä hoidossa. Ei tarvis kivaa päivää katkaista keskeltä, jos kerran viihtyy hyvin hoidossa.
[/quote]
Samaa mieltä. Lisäksi kyydit on usein helpompi järjestää noin, meillä isä vei ja toi hoitopäivinä, niin ei tarvinnut pakata vauvaa autoon ja sovitellä syöttöjä ja unia vadtaavasti.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:40"]
[/quote]
Ok! Näillä mennään! Ap.
[/quote]
Mutta ole kiltti ap ja ota lapselle mieluummin säännölliset vapaat kuin tuollaista "vapaita mahdollisuuksien mukaan". Esim. aina pe tai ma tai vaikka ke! Se on lapselle selkeämpää, se on ryhmädynamiikan kannalta parempi (ja sitä kautta siitä hyötyy myös lapsesi), se auttaa henkilökuntaa ennakoimaan ja suunnittelemaan jne.
Toivoopi lto
Ps. Tottakai siis pidät päiväkodissa ainakin osittain! :)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 13:46"]Mäkin sanoisin, että mieluummin niin, että olisi kokonaisia päiviä, mutta vaikka 3 päivää viikossa siellä hoidossa. Ei tarvis kivaa päivää katkaista keskeltä, jos kerran viihtyy hyvin hoidossa.
[/quote]
Samaa mieltä. Lisäksi kyydit on usein helpompi järjestää noin, meillä isä vei ja toi hoitopäivinä, niin ei tarvinnut pakata vauvaa autoon ja sovitellä syöttöjä ja unia vadtaavasti.
[/quote]
Riippuu, onko päiväkoti samassa vai eri suunnassa isän työpaikan kanssa. Ap:n mukaan bussilla menee n. 30min, eli ei ole ihan kodin vieressä ainakaan. Minusta olisi kohtuutonta, että lapsen, joka voisi nauttia kiireettömästä arjesta kotona, pitäisi jaksaa yli 8h (oletettu isän työpäivän pituus) hoidossa, että äiti pääsee vauvan kanssa vielä helpommalla.
Meillä 5-vuotias oli ensin kotona 3 kk. Ei ollut kivaa kellään! Kaipasi kavereita ja aktiviteetteja. Meni sitten päiväkotiin 6 h/pv. Noin 2 kertaa kuussa pidettiin pitempi viikonloppu eli otettiin ma tai pe vapaaksi.
Mietin, että meillä isä voisi viedä hoitoon siinä tapauksessa, että olen yöstä ihan töttöröö vauvan kanssa. Itse sitten hakisin iltapäivällä pois hoidosta.
Ja joo, joku tietty päivä kotona aina viikosta. Sellainen "silloin tällöin ehkä joskus kotona tai sitten ei" on tosiaan kaikille osapuolille hankala. En kyllä tiedä, saako siihen alennusta hoitomaksusta, jos on vaikka joka perjantai kotona. Pitää kysyä päivähoitotoimistosta vai mikä se nyt on. :) Ap.
Kyllä niitä motkottajiakin pian tänne ilmestyy kommentoimaan, älä "huoli" ;) Meillä myös 4v itse haluaa päiväkotiin, siksi siis siellä jatkaa myös vauvan synnyttyä. Vielä en ole päättänyt minkälaisilla tuntimäärillä tai montako päivää viikossa, selvinnee paremmin vauvan synnyttyä ja edelleen esikoisen omia toiveita kuunnellen. Minulla mies viikot reissuhommissa, eli pakko pakata myös vauva autoon aina kuljetuksia varten, siinä mielessä saattaisin itse päästä helpommalla jos vaan pitäisin esikoisen kotona tylsistymässä ilman virikkeitä ja tuttuja päiväkoti-kavereitaan..