Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia matematiikkaa aikuisena?

Vierailija
03.08.2014 |

Peruskoulu ja lukion lyhyt matikka menivät aikoinaan surkeasti. Koulukiusaamisen ja ongelmakotihelvetin välissä energiaa ei riittänyt opiskeluun, huonot arvosanat leimasivat tyhmäksi, mistä tulikin itseään toteuttava ennuste kun en nujerrettuna lapsena osannut kyseenalaistaa ympäristön asenteita, vaan hyväksyin huonommuuteni ja lakkasin edes yrittämästä. Aikuisena olen kuitenkin tajunnut, että olisin voinut oppia jos olisin tiennyt yrittää. Looginen päättely- ja avaruudellinen hahmotuskykyni on todettu keskivertoa paremmiksi, joten minulla pitäisi kai olla hyvätkin mahdollisuudet oppia.

Mutta miten ja missä matematiikkaa voisi oppia? Menisin iltalukioon, mutta kurssien lähtökohta on peruskoulumatikan hallinta, enkä osaa sitä ollenkaan. Onko olemassa kursseja, joissa sitä kerrataan? Olen yrittänyt itseopiskelua kirjoista ja netistä, mutta siitä ei tule mitään ilman opettajaa, jään täysin jumiin kohtiin joita en ymmärrä vaikka miten yritän, eikä minulla ole ketään jolta kysyä.

Juu, olen tyhmääkin tyhmempi wt, joten sitä ei tarvitse erikseen kertoa:) Mutta olisi kiva kuulla kokemuksia tai vinkkejä, jos joku on onnistunut aikuisena opiskelemaan jälkeenjääneet matikkataidot normaalitasolle. 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitän vastauksista, oikein rohkaisevaa kuultavaa:) Kamalista koulumuistoista jäänyt matikkakammo kummittelee vielä taustalla, mutta minäkin yritän sisäistää tuota ajatusta että työllä pärjää. Täytyypä tutustua noihin linkkeihin. 

-ap

Vierailija
2/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://aivoapina.fi

Minusta tosi hyviä nuo videot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 7 vielä jakaa, youtubessa on noita em. videoita samoin kuin muitakin matikkavideoita.

Katso myös:

http://lyhytmatematiikka.wikispaces.com/Etusivu

http://fi.wikibooks.org/wiki/Matematiikan_perusteita

Vierailija
4/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voisit palkata vaikka itsellesi yksityisen opettajan. Hyvä opettaja tekee sinulle oppimissuunnitelman ja jaksottaa koko homman sille ajalle kun sinä toivot. Se maksaa jotakin joo, mutta on mielestäni sen arvoinen investointi.

(itse tein näin vuosia sitten ja pääsin alalle jossa tarvittin matikkaa ja todellakin tienasin opettajaan investoidut rahat moninkertaisena takaisin- puhumattakaan työn mielekkyydestä)

Vierailija
5/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka on myös rutiinia. Pitää laskea paljon sanoi minun matikan ole lukiossa.

Vierailija
6/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitset matikkaa? Siis kannattaa miettiä jos olisi järkevämpää poimia koko paketin sijaan esimerkiksi prosenttilaskut, geometria, pinta-alojen ja tilavuuksien laskennat, tilastotiede, todennäköisyyslaskenta jne. Käytännössä 99,9%:lle aikuisista polynomit, yhtälönratkaisu, derivointi/integrointi jne ovat lähinnä ajan ja aivokapasiteetin haaskausta.

Matematiikassa pohjan oppiminen uuden opiskelua varten ei ole läheskään yhtä suoraviivaista kuin monessa muussa aineessa.

Vierailija
7/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, mistä tuollaisen opettajan voisi löytää ja osaatko sanoa paljonko maksaa? Olen valmis investoimaan opiskeluun rahaa, koska itsellänikin on haaveena jonkin verran matikkaa vaativan alan opiskelu.

-ap

Vierailija
8/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
9/23 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopealla googlauksella löytyi yksityisopetusta välittävä facebook-sivu:https://www.facebook.com/yksityisopetus

Yliopistokaupungeista luulisi opettajan löytyvän helposti, matematiikankin opettajia kun on niissä vajaatyöllistettyinä/työttöminä.

Itsekin olen työtön matematiikan maisteri, mutta en ole suorittanut pedagogiikan opintoja, jotka varmaan auttaisivat varsinkin ihan perusteiden selittämisessä.

Vierailija
10/23 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 17:24"]yhtälönratkaisu[/quote]

Häh?! Onko fiksumpaa mennä omalla autolla vai julkisilla paikkaan X? Siinä on yhtälö jota monet aikuiset ratkovat perstuntumalla vaikka voisi käyttää ihan matematiikkaa moiseen.

Vierailija
11/23 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin vaan opiskelemaan yliopistoon, matemaattiselle alalle, ja taustalla erittäin huonosti mennyt lyhyt matematiikka. Niin vaan selvisin matematiikan opinnoista ihan googlettamalla aina kun tuli ongelmia, ilman erityistä taitojen päivitystä millekään tasolle. Nykyään kaikki on helppoa kun on google ja netin keskustleupalstat joilta voi kysyä kun on ongelma. 

Vierailija
12/23 |
06.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, kiitos linkistä! Asun tosiaan yliopistokaupungissa, joten täältä varmaan löytyisi opettajia. Ja 16, aika kunnioitettava saavutus, minusta ei taida ihan tuohon olla... Pitäisi ensin saada taidot sellaiselle tasolle, että selviää matikkapainotteisista pääsykokeista.:)

Vierailija
13/23 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/23 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 19:11"]

14, kiitos linkistä! Asun tosiaan yliopistokaupungissa, joten täältä varmaan löytyisi opettajia. Ja 16, aika kunnioitettava saavutus, minusta ei taida ihan tuohon olla... Pitäisi ensin saada taidot sellaiselle tasolle, että selviää matikkapainotteisista pääsykokeista.:)

[/quote]

Joo tuo on sitten eri tilanne. Meillä oli pääsykoe vain sen erityisalan jota lähdin opiskelemaan, ja lisäksi sai pisteitä ylioppilastodistuksen matematiikan arvosanan mukaan. Pärjäsin niin hyvin siinä pääsykokeessa, että pääsin sisään kiintiössä, johon valittiin 15 pääsykokeessa parasta suoraan. Eli ei ollut sillä mitään merkitystä että oli lyhyt matematiikka ja siitäkin B, eli ei olisi paljon tullut siitä pisteitä. 

Vierailija
15/23 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan myös tuota yksityisopettajaa. Köyhä opiskelija varmaan mielellään ja edulliseen hintaan neuvoo juuri niissä asioissa, joissa kaipaat opetusta. Kerro jo etsimisvaiheessa kandidaateille, että haluat oppia nimenomaan perusteet peruskoulumatikasta etkä hienouksia niin et sitten saa sellaista ihmistyyppiä joka haluaa opettaa viisivuotiaankin derivoimaan.

Vierailija
16/23 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, itse opin kyllä ihan oppikirjoista. Minulla siis historia, jossa yläasteella koulu ei kiiinnostanut yhtään. Keskiarvo huono, ja matematiikka inhotuimpia aineita. Menin kuitenkin erinäisistä syistä lukioon, mutta sielläkin matematiikka oli kamalan inhottavaa ja vaikeaa. Pääsin sentään jotenkin läpi lyhyestä matematiikasta.

Myöhemmin lähdin kuitenkin opiskelemaan matemaattis-luonnontieteellistä alaa. Usemman välivuoden jälkeen tosin. Minä vaan päätin ,että jos muutkin ihmiset ne asiat oppii, niin opin minäkin. Että "lahjakkuus" on paskaa, että työllä pärjää. Ja niin minä pärjäsin. Ihan itseopiskelemalla opin kaiken tarvittavan. Kyllähän ne yliopiston matematiikan peruskurssit OLI työläitä kun ei ollut pohjatietoja, mutta kun oli kova motivaatio, aina ne tiedot netistä löysi mitä tarvitsi. 

Vierailija
17/23 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin itse kirjoista, kun opettelin oikeassa järjestyksessä. Jumiin jäämistä tapahtuu välillä ja jos kyse on yhdestä laskusta, ei se ole vakavaa. Netistä voi kysyä.

Vierailija
19/23 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
20/23 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu oikeesti, tekosyitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi