Ohjeita soseiden tekoon
Miten teette soseet vauvalle? Pari kuukautta ollaan nyt syöty pelkästään pilttejä, mutta ajattelin alkaa tekemään itse ainakin osan ruuista. Voisi tulla vähän halvemmaksikin kuin nuo piltit... :)
Siispä neuvoja lihasoseiden ja kasvissoseiden tekoon kaipailen. Niin ja vauva 6 kk.
Täällä on varmaan aiemminkin ollut keskustelua asiasta mutta en löytänyt niitä ketjuja.
Kommentit (31)
Jos haluat, niin voisin lähettää tiedoston sulle maililla, kunhan vaan ilmoitat mailiosoitteesi. Soseohjeet ovat Aila Paganuksen ja Helena Voutilaisen kirjasta Herkullista kotiruokaa lapselle (Tammi 2005).
olisin kiitollinen jos lähettäisit myös minulle ruokaohjeita, poika 5kk ja olen tähän asti tehnyt kaikki itse, toivottavasti myös tulevaisuudessa... sähköp. osoite kertu@wainio.net, kiitos jo etukäteen
Jellona, laittaisitko ohjeet myös typykka@luukku.com
Kiitos! =)
Uudet ideat on aina tarpeen...
Olen opasvihkosista lukenut ja ymmärtänyt, että alle vuoden ikäiselle ei mielellään annettaisi jauhelihaa. Lihasoseisiin mieluummin esim naudan paistia eli kokolihaa.
Tänään tein viimeksi soseita isomman satsin pakasteeseen. Lihasoseeseen laitoin perunaa, naudan lihaa, porkkanaa ja parsakaalia. Kanasoseeseen muuten samat mutta naudan tilalle kanan rintafilettä (maustamatonta). Lisäksi tein kasvissosetta: perunaa, porkkanaa, parsakaalia ja pari pussillista pakaste vihanneksia. Ja hyvän makuisia tuli, voisin melkein itsekin syödä niitä.
Eli jos olisi laittaa jotain ohjeita, niin kiitollisena otetaan vastaan... =)
jaana285@kotikone.fi
Suurkiitokset, jos jaksat vaivautua! :)
Jansku
Minäkin mielelläni tarjoisin pojan ruokavalioon vaihtelua, eli jos vaan vielä jaksat ni laitatko mullekkin meiliä!
Kiitos!
mammalomalla@hotmail.com
Meillä vasta ollaan aloiteltu maistelemaan kiinteitä joten kaikki vielä edessä ja ohjeita siis kaipaillaan. Osoitteeni on eliseilmakangas@yahoo.com
Lizzy :)
Saisimmeko mekin soseohjeitasi? Kiitos jos jaksat lähettä näin monelle :)
soilesi@luukku.com
täällä on näköjään paljon innostuneita sinun ohjeista =) elikkäs haluisitko minullekkin lähettää.. meijän poitsu vasta vajaa 4 kk mut ei mee kauaa kun aletaan " harjoittelemaan" ja maistelemaan uusia makuja=) jesuliini_86@hotmail.com
Meidän poitsu on tällä hetkellä 5,5kk ja pelkästään tisulla on tähän saakka pärjätty. En siis itse ole vielä noita ohjeita kokeillut, mutta jemmaan olen niitä siis jo valmiiksi kirjoitellut.
Toivottavasti niistä on teille hyötyä :)
Kiitos Jellona!
Lainasin kirjastosta tuon mainitsemasi kirjan. :) Kiitos vinkistä!
Eli pyrin tekemään lähes kaikki soseet itse. Syynä hinta ja maku =)
Naudanlihasose:
perunaa
porkkanaa
paprikaa
naudan paistijauhelihaa
Keitän kasvikset erikseen ja soseutan. Maustan kuivatulla basilikalla. Jauhelihan keitän ja keitinveteen laitan yhden laakerinlehden. Kuorin pinnalta ainakin jonkin verran vaahtoa.
Broileri-/kalkkunasose:
perunaa
maissia
(kesäkurpitsaa)
broilerin tai kalkkunan filesuikaleita
Keitän perunat ja maissit erikseen, koska maissit kypsyy nopeammin. Ja lihan vielä erikseen. Soseutan lihan ensin ja lisään kasvisten joukkoon ja soseutan vielä tarpeellisen määrän (en tee enää silkinsileitä soseita). Maustan rakuunalla (sopii hyvin kanalle) ja joskus myös timjamilla.
Kalasose:
perunaa
purjoa
(kesäkurpitsaa)
seitiä
tilliä
Keitän kaikki samassa kattilassa. Lisään kalat, kun perunat on kiehuneet vähän aikaa. Painelen soseeksi (onnistuu hyvin ainakin jos on jauhoisia perunoita) ja maustan tillillä.
Näin siis itse olen tähän asti tehnyt. Yritän kyllä kehitellä uusia yhdistelmiä. Seuraaviin soseisiin, ainakin osaan, aion lisätä riisiä tai spagettia. Ohrasuurimoitakin aion testata...
Mukavia kokkailuhetkiä!
Äippä ja tyttö pian 8kk