Huomio sokerihiirille
Karkin ja suklaan yönnin lopetettuani kuukausi sitten olen huomannut, että makeannälkä on hallittavissa ja pienempikin määrä makeaa riittää kerralla.
Onko muita, jotka huomanneet saman?
Eli yllätyksenä minulle tuli se, että voin syödä joka päivä jotain sokeriherkkua jäätelöä, jälkiruuan, marmeladia paahtoleivällä tms. Ja silti pystyn hallitsemasn herkuttelujani. Mediasta saa usein sen käsityksen, että ainoastaan totaalisokerikielto auttaa makeanhimoon.
Kommentit (15)
Itse olen huomannut että kun makeat jättää niin viikossa himot katoaa. Pian karkit yms maistuu kuvottavan keinotekoisilta ja ällöiltä.
En nyt ihan ymmärrä. Olet lopettanut karkin ja sokerin syönnin kuukausi sitten, mutta kuitenkin syöt sokeriherkkuja päivittäin?
Minäkin ihmettelin tätä aloitusta siinä, että ap korvaa karkin ja suklaan muulla sokerimössöllä.
Olen pitänyt pitkänkin tauon karkinsyönnissä, mutta ei se himoa ole mihinkään vienyt.
Toisin sanoen olevat korvannut karkin, muulla sokerilla. Ei ihme että himoa ei tule kun jotain makeaa syöt silti joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä. Olet lopettanut karkin ja sokerin syönnin kuukausi sitten, mutta kuitenkin syöt sokeriherkkuja päivittäin?
Kuten aloituksessa mainitsin lopetin karkin ja suklaan syönnin, en sokerin käyttöä.
Ja olen positiivisesti yllättynyt kuinka jo karkin ja suklaan käytön lopettaminen hillitsee makeahimoa.
Eli jos joku painiskelee makehimonsa kanssa ja kokee epäonnistuneensa sokerin totaalikiellossa, niin voin suositella karkista ja suklaasta luopumista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Glukoosisiirappi + addiktio
Totta, tätä itsekin mietin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen olevat korvannut karkin, muulla sokerilla. Ei ihme että himoa ei tule kun jotain makeaa syöt silti joka päivä.
Määrä on aivan eri. Jos puhutaan vaikkapa somerin määrästä ja hiilarien määrästä tai kaloreista.
Aiemmin söin kerran viikossa ison karkkipussin, pari kertaa karkkia tai suklaata ja jäätelöä näin kesällä aivan liikaa.
Nyt riittää päivässä pieni tuutti/pulla/jälkkäri. Eli se ns. Kaikkea kohtuudella on toteutunut.
-ap
Mikä olin totaalisessa herkkulakossa puoli vuotta, kun minun herkuttelu meni aivan yli äyräiden. Söin joka päivä karkkia, keksejä, suklaata… makeanhimo oli aivan järkyttävä. Kerran ajoin jopa huonossa talvikelissä 20 km hakemaan karkkia huoltoasemalta, koska kaikki kaupat olivat jo kiinni ja himo iski klo 23. Aivan järkyttävää.
Kyllä se auttoi. Toki alkuun oli hankalaa, mutta parissa viikossa alkoi makeanhimo mennä ohi. Nykyään sallin itselleni 100g irtokarkkeja kerran kuukaudessa - se määrä riittää eikä yhtään enempää uppoaisi. Juhlissakin huomaan että ihan pieni pala kakkua tmv riittää, eikä tule himoa ottaa toista palaa, kuten ennen.
Kyllä olen huomannut.
Mitä enemmän syö sokeria ja muuta roskaa niin sitä enemmän sitä himoitsee.
Tällä hetkellä olen ollut itse nyt noin kuukauden etten syö esim karkkia,pullaa tms.
Kyllä se himo häviää vähitellen ja jossain vaiheessa voit sitten tosiaan syödä jonkun herkun silloin tällöin jäämättä koukkuun.
Vierailija kirjoitti:
Miten se on muka parempi, että syöt jäätelöä?
Itse koen, että vireystaso ja energia on koko päivä parempi kun sokeriherkkuannos on kohtuullinen.
-ap
Kun on vähentänyt sokeriherkkuja, on myös alkanut maittaa marjat ja hedelmät sellaisenaan. Sokeriahan niissäkin on, mutta vähemmän helposti tulee vedettyä övereitä. t. eri
Vierailija kirjoitti:
Kun on vähentänyt sokeriherkkuja, on myös alkanut maittaa marjat ja hedelmät sellaisenaan. Sokeriahan niissäkin on, mutta vähemmän helposti tulee vedettyä övereitä. t. eri
Itse olen aina syönyt paljon hedelmiä ja marjoja ja tosiaan jättänyt karkin syönnin pitkäksikin aikaa, en silti pääse eroon siitä himosta. Olen ajatellut, että onkohan minulla joku puutos? (Tosin, mikähän se olisi, kun hedelmäkarkeilla lähtee? :D)
Edellä joku kirjoitti, että energiataso nousee kun jättää makeat pois. Itselle käy päinvastoin. Kun saan karkkia, jaksan vaikka mitä.
Olen hedelmäkarkkinisti. Pitää varmaan mennä katkolle.
Mistähän hirveä karkinhimo johtuu?
Itsellä on todella voimakas halu syödä nimenomaan hedelmäkarkkeja. En koskaan osta suklaata, enkä ole mikään pulla-/keksihiiri, en myöskään halua lakuja tai salmiakkia. Syön paljon hedelmiäkin ja tykkään niistä.
Joskus olen yrittämällä yrittänyt laistaa karkit. En vain ole ostanut niitä, mutta ne pyörivät jatkuvasti mielessäni, eikä himo katoa mihinkään.
Kun syö paljon karkkia, pitää hampaistakin pitää erityistä huolta.
Olen normaalipainoinen, melkeinpä sanoisin hoikka naisihminen.