En voi saada lapsia, mutta raskaana??
Eli lyhyesti: yritimme ex-miehen kanssa lasta 5 vuotta. Tutkimuksissa todettiin vikaa vain minussa, mies todettiin terveeksi. Lähdimme hoitoihin ja kun ei niillä tulosta tullut, luovutimme.
Lähdimme adoptioprosessiin mutta rakoillut parisuhde ei enää kestänyt , jouduimme keskeyttämään prosessin ja erosimme oikeastaan yhteisestä päätöksestä.
Mies on nyt uuden naisen kanssa yrittänyt vuoden lasta, tuloksetta.
Minä tapasin puoli vuotta sitten miehen ja kuukauden yhdessä olon jälkeen jätimme ehkäisyn kun luotamme toisiimme ja tiesimme ettei lapsia ole tulossa.
Nyt on sitten ollut outoja oireita ja naurahtaen tein testin, onpahan yksi syy suljettu pois lääkäriin mennessä. Testiin tulikin heti kaksi viivaa.
Apua, mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Ja miten on mahdollista että raskauduin 5 kk ehkäisyttömän kauden jälkeen, kun vika on MINUSSA. Minä olen se viallinen...
Kommentit (17)
Lämpimät onnittelut!! :) Mitkä on fiilikset sinulla/miehelläsi?
Mitä tutkimuksia teille tehtiin? Jos sinulla todettiin ettet ovuloi ja olet nuori nainen vielä, niin tottakai voit ovuloida vielä myöhemmin. Hedelmöityshoidot piiskaa joskus oman hormonitoiminnan käyntiin.
Jos mieheltä tutkittiin vain sperma (määrä, liikkuvuus, eteenpäin menevät) niin ei se vielä kerrokaikkea . Siittiöitä voi miehellä olla määrällisesti hyvin, mutta niissä voi olla muuta vikaa jota on vaikea huomata.
Tehtiinkö teille ivf ja jos tehtiin tuliko millainen määrä alkiota? Jos vähän tai ei ollenkaan, voi olla että ette vaan sopineet yhteen.
Nämä tuli mulla mieleen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 09:04"]Lämpimät onnittelut!! :) Mitkä on fiilikset sinulla/miehelläsi?
[/quote]
Todella hämmentyneet, onneksi miehelle kertominen meni hyvin. Ihmeissään hänkin oli,ei oikein osannut sanoa mitään :/ jossain syvällä sisimmässä on onnellisuuden tunne, mutta pelottaa. Ap.
Mikä vika sussa alunperin todettiin? Ei ehkä 100% lapsettomuus. Mahtavaa että saatte lapsen, onnea onnea onnea!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 09:08"]Mikä vika sussa alunperin todettiin? Ei ehkä 100% lapsettomuus. Mahtavaa että saatte lapsen, onnea onnea onnea!
[/quote]
Sitä vikaa tuntui olevan paljon: En ovuloinut luomusti ja pistoksillekin huono vaste. Pas:sit ei tahtoneet onnistua ikinä koska kohdun limakalvo oli niin ohut että ei siihen yhtään mikään alkio voinut kiinnittyä. Kilpirauhasen vajaatoiminta on ja muutenkin hormonitoiminta aina ollut sekaisin, keltarauhashormonista ? kai aina puutetta. Olin 22v kun olimme tutkimuksissa, nyt melkeen kolmikymppinen jo. Ajattelin että ei nämä viat ainakaan iän myötä parane. Ap.
Elämä yllättää! Eikö sille Eva Biaudet ( en jaksa tarkistaa sukunimen kirjoitusasua) käynyt kaiketi samalla lailla? Ensin lapsettomuustuomio ja adoptio ja lopuksi ero. Uudesta suhteesta biovauva reippaasti yli nelikymppisenä
Jos olet ollut parikymppinen kun olitte hoidoissa, eikä sussa tuon isompaa vikaa ole todettu niin kyllä raskaus on mahdollista :)
Onnea! Et ole pahan ikäinenkään vielä, kun kerrot olevasi nyt melkeen kolmikymppinen.
ja huom! stressi lapsenteosta loppuu kun saa "tuomion" lapsettomuudesta ja tätä stressiä ei uuden kumppanin kanssa ollut, kun "tiesit", ettet voit ulla raskaaksi. stressi (ts.kortisoli) tekee todella hallaa elimistölle.
Onnea! Hieno juttu. Merkillinen sattumus, mutta sillä on varmasti tarkoituksensa.
Exäsi siittiöissä saattaa hyvin olla jotakin geneettistä vikaa, mitä ei pestytä tutkia. Vahvat siittiöt hedelmöittävät ivf:ssäkin lähes kaikki kerätyt munasolut.
Ja oma kokemus. Kehoni hormonitoiminta normalisoitui ihan puun takaa, kun palavasti rakastuin mieheeni. Minulle sanottiin jo 17 vuotiaana, että tarvitsen lähes varmasti hoitoja. Eka lapsi syntyi kuitenkin luomusti. Kun tajusin puolen vuoden seurustelun jälkeen, että kiertoni muuttui normaaliksi, vaadin ehkäisyn poisjättämistä. Onneksi mies suostui, koska ymmärsi että se saattoi olla minun ainoa tilaisuus saada oma lapsi.
Lapsen synnyttyä myös rakkaus syveni ja yhdessä hoidoilla tullut kaksi lisää ja avioliitto voi hyvin:)
Onnea ap, nauti raskaudesta vaikka kuka sanoisi mitä. Tämä voi olla ainutlaatuinen kokemus sinulle.
Ystäväni yrittämällä yritti entisen miehensä kanssa kolme vuotta lasta, tuloksetta. Suhde kaatui myöhemmin ja molemmat löysivät uudet kumppanit ja aika pian molemmat pariskunnat alkoivat odottaa vauvaa ihan yllättäen. Että aina se ei sen kumppanin kans mätsää kenen kans vauvaa yritetään ;)
Onhan näitä vastaavia tarinoita muitakin. Elämässä tapahtuu ihmeitä. Ja diagnosointivirheitä. Onnea raskaudesta!
Aivan. Ihmeitä tapahtuu. Onnea