Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaa tätä raskauspahoinvointia?

Vierailija
02.08.2014 |

Rv 10+2 nyt menossa ja olen n. 4 viikkoa oksentanut joka päivä kerran. Olo on etova 24/7 ja jatkuvasti pakko syödä jotain, jos en syö niin oksennan. Nyt tuntuu että syöminenkin auttaa ehkä 15min. Energiaa ei ole _yhtään_ mihinkään, en ole lukenut edes yhtään niistä raskausaiheisista kirjoista jotka tilasin plussan saatuani. Henkisesti tämä vetämättömyys alkaa vaikuttaa myös, alkaa masentaa ja kiukuttaa kun mitään ei voi tehdä. Mies kantaa ja valmistaa ruokaa ja siivoaa minkä ehtii lähes kaiken vapaa-aikansa mutta silti asunto on sotkuinen kun minä vain sotken, enkä siivoa lainkaan.

En jaksa enää! Miten selvitä tästä yli?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö mehujäätä.

Vierailija
2/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla helpottaa ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, pian sinäkin saavutat sen etapin. Toivottavasti silloin sinullakin helpottaa! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kohtalontoveri ja pahoinvointi on ollut läsnä jo ennen testin tekemistä. Sen takia teinkin testin kun ihmettelin tätä oksennusoloa. Nyt vasta 6+2 ja paha olo on hirveä ja jatkuvasti läsnä. Mehujää ja hedelmät on mulla auttanut siihen. Oksentanut en vielä ole, mutta yökkinyt useita kertoja päivässä. Väsymys on hirmuinen ja olo muutenkin ihan paska. Voin kyllä todellakin sympatiseerata sinua.

Tsemppiä.

Vierailija
4/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-1236.html?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_vauva&jutunid=3177

Jos kotikonstit eivät auta raskausajan pahoinvointiin, kannattaa kokeilla akupunktiohoitoja. Monet ovat löytäneet avun akupunktiosta ja pahoinvointi on lakannut muutaman hoitokerran jälkeen.

Raskauspahoinnissa akulääkäri pyrkii lieventämään tai jopa hävittämään pahoinvoinnin ja oksentelun.

- Hoidossa ranteen sisäsivulta etsitään akupiste, jonka kiinalainen nimitys on neiguan. Siitä pisteestä stimuloidaan ranteen hermoja. Tällä on osoitettu olevan pahoinvointia lieventävä vaikutus, kertoo akupunktiolääkäri Jyrki Sihvonen.

- Oikeastaan neiguan-pisteen hoito vaikuttaa moneen muuhunkin pahoinvointiin kuten syöpähoidoista saatuun pahoinvointiin tai migreenissä esiintyvään pahoinvointiin. 

Sihvonen kertoo, että nimenomaan pahoinvoinnin ja oksentelun hoitoa akupunktiolla on tutkittu paljon maailmalla.

- Tutkimustulokset ovat sen verran luotettavia, että niiden perusteella voidaan sanoa, että akupunktion vaikuttavuudesta pahoinvointiin on tieteellistä näyttöä. Pahoinvoinnin hoito on niitä ainoita asioita, missä akupunktio on saanut tiedemaailman hyväksynnän. 

Kun raskaana oleva nainen saapuu Sihvosen tai jonkun muun akulääkärin vastaanotolle, hänelle laitetaan molempiin ranteisiin neulat neiguan-pisteisiin. Neulojen kanssa ollaan paikallaan 20-30 minuuttia.

- Hoito tehoaa aika hyvin. Harva pääsee eroon pahoinvoinnista yhdellä kerralla, mutta jo toisen kerran jälkeen olo alkaa helpottaa. Useita hoitokertoja ei tarvita. 

- Hoito soveltuu hyvin raskaana oleville, koska siinä ei käytetä mitään lääkeaineita, Sihvonen täsmentää.

Sihvonen kertoo myös hoitokeinosta, jota voi kokeilla kotona.

- Hankkii pienen helmen ja laittaa sen siteellä kiinni ranteeseen neiguan-pisteen kohdalle. Tästäkin voi olla apua.

»

Suomen lääkäreiden akupunktioyhdistyksen lääkärit

FAKTAA AKUPUNKTIOSTA

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, joka muodostaa hyvin tärkeän osan kiinalaista lääketiedettä.

Akupunktio eli akupunktuuri juontaa latinan sanoista 'acus' = neula ja 'puncture' = pistää.

Akupunktiolla tarkoitetaan erityisten ihopisteiden, akupisteiden, stimuloimista pistämällä niihin neuloja. Akupunktiolla stimuloidaan hermoja.

Akupunktioneulat ovat teräksisiä ja hyvin ohuita. Ne läpäisevät kudoksen kivuttomasti. Neulat ovat kertakäyttöisiä, hygieenisiä ja siksi turvallisia.

Suomessa akupunktio on hyväksytty virallisen lääketieteen hoitomenetelmien rinnalle. 

Vierailija
5/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:01"]Täällä yksi kohtalontoveri ja pahoinvointi on ollut läsnä jo ennen testin tekemistä. Sen takia teinkin testin kun ihmettelin tätä oksennusoloa. Nyt vasta 6+2 ja paha olo on hirveä ja jatkuvasti läsnä. Mehujää ja hedelmät on mulla auttanut siihen. Oksentanut en vielä ole, mutta yökkinyt useita kertoja päivässä. Väsymys on hirmuinen ja olo muutenkin ihan paska. Voin kyllä todellakin sympatiseerata sinua.

Tsemppiä.

[/quote]

Täälläkin alkoi pelkällä yökkimisellä, nyt keskimäärin kerran päivässä se yökkiminen ei riitä vaan täytyy tyhjentää vatsa. Tsemppiä, toivottavasti sinun kohdallasi tuo ei pahenisi!

Ap

Vierailija
6/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:58"]Syö mehujäätä.

[/quote]

Mulla ei ole :) Toisikohan mies kaupasta.. (On jo tänään kerran joutunut käymään kaupassa

pyynnöstäni). En ole kyllä syönyt yhtään mehujäätä tänä aikana, ei ole jostain syystä tehnyt mieli.

Ap

Vierailija
7/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui 24/7 pahoinvointi ja päivittäinen oksentelu kolmannen akupunktiohoidon jälkeen. Pahoinvointi loppui kuin seinään. Suosittelen!

Vierailija
8/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 19:58"]Useimmilla helpottaa ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, pian sinäkin saavutat sen etapin. Toivottavasti silloin sinullakin helpottaa! :)

[/quote]

Kiitos! :) Tiedän että pitäisi helpottaa mutta pelottaa että jos ei helpotakaan niin miten selviän. Mutta jospa olisin niin onnekas!

Ap

Vierailija
9/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akupunktiorannekkeet eivät ainakaan ole auttaneet :/ Onko hoito tehokkaampaa?

Ap

Vierailija
10/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun sinulla on noin hyva mies. Se auttaa paljon etta tietaa etta ei tarvitse huolehtia asioista. Jos napostelu auttaa, niin napostele. Itse pystyin syomaan pari ekaa kuukautta vain suklaakekseja ja pekonia. Epaterveellista, joo, mutta auttoi. Eika ole valia mita parin kuukauden ajan syo.

Luin just muistaakseni netti iltalehdesta etta jos aidilla on raskauspahoinvointia, lapsi syntyy pienemmalla todennakoisyydella alipainoisena. Aamupahoinvoinnista karsineiden aitien lapset saavat parempia tuloksia alykkyysosamaaraa, yleista kaytosta ja puhetaitoa mittaavissa testeissa.

Koita jaksaa. Ajattele etta pahoinvointia ei kesta kauan ja lopputulos on oma ihana vauva. Todennakoisesti erittain alykas, hyvakaytoksinen ja sujuvasanainen!

Vierailija
11/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Olen kaksi kertaa kärsinyt 24/7 oksentelusta yli puolen vuoden ajan.

Mikään mahti ei sais mua hankkimaan kolmatta lasta. Ihme että on vielä hampaat suussa...

Vierailija
12/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:15"]Ihanaa kun sinulla on noin hyva mies. Se auttaa paljon etta tietaa etta ei tarvitse huolehtia asioista. Jos napostelu auttaa, niin napostele. Itse pystyin syomaan pari ekaa kuukautta vain suklaakekseja ja pekonia. Epaterveellista, joo, mutta auttoi. Eika ole valia mita parin kuukauden ajan syo.

Luin just muistaakseni netti iltalehdesta etta jos aidilla on raskauspahoinvointia, lapsi syntyy pienemmalla todennakoisyydella alipainoisena. Aamupahoinvoinnista karsineiden aitien lapset saavat parempia tuloksia alykkyysosamaaraa, yleista kaytosta ja puhetaitoa mittaavissa testeissa.

Koita jaksaa. Ajattele etta pahoinvointia ei kesta kauan ja lopputulos on oma ihana vauva. Todennakoisesti erittain alykas, hyvakaytoksinen ja sujuvasanainen!

[/quote]

Kiitos :) On se ihana ja samaa artikkelia toisteli mieskin, yritti piristää. Ei saisi itse kiukutella näin, mutta jonnekin on pakko purkaa tätä turhautumista.

Vierailija
13/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä sama, raskausviikkoja vajaat 10. mulla olo on pahimmillaan illalla ja helpottaa, kun nukahtaa. päivät sujuvat joten kuten. tämä on viides raskaus ja aina olo on helpottanut tv 14. tsemppiä ap.

Vierailija
14/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:15"]Ihanaa kun sinulla on noin hyva mies. Se auttaa paljon etta tietaa etta ei tarvitse huolehtia asioista. Jos napostelu auttaa, niin napostele. Itse pystyin syomaan pari ekaa kuukautta vain suklaakekseja ja pekonia. Epaterveellista, joo, mutta auttoi. Eika ole valia mita parin kuukauden ajan syo.

[/quote]

Kiitos :) On se ihana ja samaa artikkelia toisteli mieskin, yritti piristää. Ei saisi itse kiukutella näin, mutta jonnekin on pakko purkaa tätä turhautumista.

[/quote]

Kiukuttele niin paljon kun haluat jos se auttaa kestamaan. Tiedan mista puhun. Olen kokenut saman kolme kertaa. Olo on todella avuton ja turhautunut kun ei voi tehda niin vahan huonon olonsa helpottamiseksi. Kiukuttele jos se auttaa. Onneksi sulla tuntuu olevan hyva ja ymmartavainen mies rinnallasi.

Halaus sulle.

Vierailija
15/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:10"]

Akupunktiorannekkeet eivät ainakaan ole auttaneet :/ Onko hoito tehokkaampaa?

Ap

[/quote]

Tietenkin on ihan eri juttu akupunktioneula kuin pelkkä ranneke!

Vierailija
16/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te kärsitte pahoinvoinnista kun siihen on toimiva ja helppo ja turvallinen hoito: AKUPUNKTIO!! Tähän haluaisin vastauksen. Aina pyörittelen silmiäni näitä lukiessa. Menkää nyt hyvät pahoinvoivat akupunktioon!

Vierailija
17/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama kohtalo, nyt jo puolitoista kuukautta jatkuvaa etomista ja oksentelua silloin tällöin. Mutta toi väsymys mulla ainakin onneksi helpotti ehkä siinä viikon 11 tienoolla. Se auttoi jo tosi paljon jaksamaan tätä inhottavaa oloa, kun ei koko ajan ollut lisäksi ihan sairaan väsynyt. Toki olen edelleen tavallista väsyneempi, mutta paljon pirteämpi jo :) Voin kanssa suositella, että syöt silloin kun tekee mieli ja ihan just sitä mitä tekee mieli. Mä syön paljon hedelmiä ja maitotuotteita (jugurtti, viili, piimä). Lämpimät ruuat on vaikeimpia. Tsemppiä! On tää rankkaa....

Vierailija
18/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:32"]

Miksi te kärsitte pahoinvoinnista kun siihen on toimiva ja helppo ja turvallinen hoito: AKUPUNKTIO!! Tähän haluaisin vastauksen. Aina pyörittelen silmiäni näitä lukiessa. Menkää nyt hyvät pahoinvoivat akupunktioon!

[/quote]

Toimiva ja helppo. Joo joo. Kavin useamman kerran akupunktiossa raskauspahoinvoinnia takia. Ei auttanut ollenkaan. Olisiko ollut niin paha tapaus etta mikaan ei auta. Lopulta jouduin sairaalaan tiputukseen kun elimisto alkoi kuivua uhkaavasti.

Akupunktio voi auttaa mutta ala vaita etta se auttaisi aina ja kaikkia.

Vierailija
19/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:32"]

[/quote]

Asun maalla ja rahat on tiukassa. Ei mulla oo varaa lähteä täältä mihinkään kymmenien kilometrien päähän akupunktiohoitoihin, jotka saattaa auttaa tai sitten ei. Ja tosiaan, vaikka se ois sulla tepsinyt, niin on paljon myös ihmisiä, joilla se ei auta mitään. Tietysti kannattaa kokeilla, jos on mahdollisuus, mutta mulla ei ainakaan tässä tilanteessa ole. Ja ennen kuin kukaan kommetoi, että ei tollaseen rahatilanteeseen kannata hankkia lapsia: olen ollut kesän opiskelijana ja nyt syksyllä menen ihan kokopäivätöihin, joista alan saada ihan hyvää palkkaa.

Vierailija
20/24 |
02.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 20:32"]

[/quote]

Asun maalla ja rahat on tiukassa. Ei mulla oo varaa lähteä täältä mihinkään kymmenien kilometrien päähän akupunktiohoitoihin, jotka saattaa auttaa tai sitten ei. Ja tosiaan, vaikka se ois sulla tepsinyt, niin on paljon myös ihmisiä, joilla se ei auta mitään. Tietysti kannattaa kokeilla, jos on mahdollisuus, mutta mulla ei ainakaan tässä tilanteessa ole. Ja ennen kuin kukaan kommetoi, että ei tollaseen rahatilanteeseen kannata hankkia lapsia: olen ollut kesän opiskelijana ja nyt syksyllä menen ihan kokopäivätöihin, joista alan saada ihan hyvää palkkaa.

[/quote]

Tämä ei ollut ap, joka on 30 ja uraa jo kaupungissa tehnyt :)

Mutta akupunktiota ei kovin mainosteta missään, en tiedä suoralta kädeltä yhtään paikkaa jonne voisin mennä ja jos jonkin paikan kuulisin täytyisi minun olla varma sen olevan turvallinen ja hygieeninen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan