Milloin työvoimapula tulee?
Kommentit (29)
Pulaa on ilmaisesta työvoimasta, eli orjista. Kokoomus aikoo rahdata niitä Afrikasta.
Mun lukion opo sanoi vuonna 1998, että se on ihan kohta tulossa.
Minä olen odottanut sitä 30 vuotta. On sanottu että sitten kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle niin saa suorastaan valita mihin menee töihin. Viimeksi näin oli kesällä 1990.
Minulla on useita ammatteja, olen vaihtanut kun en ole edellisessä työllistynyt asiantuntijoiden lupauksista huolimatta. Olen ollut myös yrittäjänä koska en töitä saanut.
Työntekijöistä ei ole minkäänlaista pulaa. Tietyistä erityisistä osaajista saattaa olla pulaa. Ennen työnantajat kouluttivat porukkaa erikoisosaajiksi jos sellaisia tarvitsivat eivätkö odotelleet kuin linnunpojat pesässä nokka auki että joku sinne tiputtaa mitä tarvitsevat.
Sitä ei ole enää ikinä tulossa näillä työajoilla. Työpaikan saaminen vaikeutuu koko ajan.
Työajan alentaminen on ainoa mahdollisuus saada työpaikkoja kaikille työhaluisille. Sitä taas oikeisto ei missään nimessä halua, joten työvoimapulasumutus jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoomus haluaa ulkomaalaista halpatyövoimaa kymmenin tuhansin Suomeen. Suomalaisille Sekoomus ei haluaisi maksaa asiallista palkkaa työstä.
Suomalaisille maksetaan TESin ja osaamisen mukaan palkkaa.
Turha vinkua täsät, kyllä Ay-liike huolen pitää!
Sekoomus pyrkii romuttamaan työ- ja virkaehtosopimusjärjestelmän. Sekoomus haluaa, että palkoista "neuvotellaan paikallisesti" ja palkoista sekä työehdoista "joustetaan". Tämä tarkoittaa, että työntekijän palkkaa lasketaan ja työntekijän asemaa turvaavaa säännöstöä puretaan.
Sellaista haluaa Kokoomus.
Fantasiakirjallisuudessa sitä löytyy.
Esim. Aki Kangasharju, Jyri Häkämies, Juhana Vartiainen ja muut oikeiston tarinaniskijät osaavat kirjoittaa satumaailmasta jossa sitä esiintyy.
Monet ihmiset ovat kouluttautuneet alalle, mille ei ole töitä. He odottavat mielummin kortistossa, kuin lähtisivät uudelleenkouluttautumaan. Lisäksi tietyille aloille on koulutettu liian vähän ihmisiä.
Palkkaus on tietysti yksi. Joillain aloilla on vaikeaa maksaa palkkaa, jolla suomalainen ihminen elää, koska eläminen on suomessa niin kallista.
Ihmiset eivät ole myöskään valmiita liikkumaan työn perässä, kun ei ole pakko.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/nailla-15-alalla-on-eniten-avoimia-tyopa…
En usko, että kaikki ovat 8e duuneja eivätkä myöskään korkeakoulutasoa, josta ei sieltäkään useimmiten heti huippu paikalle ja palkalle mennä. Ravintoalan ymmärrän , kuka suostuu 0-tuntisopimukseen,mutta en sitä ettei pohjanmaalle tai Kainuuseen löydy metalli ja teknologiateollisuuden tekijöitä. Noissa putiikeissa ay-liike on vielä vahvoilla, raksat pk-seudulla se on jo menettänyt.
Sehän on ollut täällä aina. Lähes ilmaisesta työvoimasta on jatkuva pula. Samoin kun kunnollisia työnantajia ei ole ainuttakaan Suomessa.